AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Identifiering av chip E34

Exemplet gäller en 535i -92

Självklart så skall man lossa pluskabeln från batteriet.

1. Lokalisera den svarta plastkåpa som sitter med fyra stjärnskruvar längst uppe till höger i motorrummet. (från "cockpit" räknat)

2. Lossa stjärnskruvarna (självklart ;-) )Och lyft upp kåpan (den suger sig fast lite pga att den sitter påträngd på några "gummiskyddlock".

3. Den box som sitter närmast torpedvägen är den rätta, sitter i en slags vagga, fast skruvad med 2st muttrar 13:ns om jag inte minns fel. Den inre skyddas ev av en plastkåpa som bara är att dra upp. Lossa även elkontakten (lyft bygeln uppåt/framåt)

4. Nu är det bara att lyfta ut boxen och in med den på köksbordet. Anteckna "Bosch nr" vanligen 0 261... på boxen. Hämta en tunn flatmejsel och "bänd" upp alla metallflikar som håller skyddkåpan (om det syns "misstänkta" märken runt dessa så kanske ingreppet skett förrut..??) , ingen av skruvarna behövs lossas. Innan du rör själva kretskortet så kan man för säkerhets skull "avjorda" sig genom att peta på metallflärpen i ett jordat 220v uttag, och bär ingen yllekofta eller liknande.....

5. Lyft ur kortet och du kommer se ett IC-krets som sitter fastpressad och är "låst" med ett plastlock, hitta en flatmejsel (kanske samma) som går i spåren på sidan av plastlocket och stick i ett av dessa och bänd försiktigt skruvmejseln inåt och locket skall lossna. Anteckna nr på chipet....

6. Sen är det bara att "backa" förloppet, när du sätter tillbaka elkontakten så sätt i den först i framkant med ca 45 grader lutning och känn att den hakar i och sen att klackarna på bygeln hakar i motsvarande spår på kontakten annars skall det inte vara några problems.

Författare: Kenth
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.