|
Exemplet gäller en 535i -92
Självklart så skall man lossa pluskabeln från batteriet.
1. Lokalisera den svarta plastkåpa som sitter med fyra stjärnskruvar längst
uppe till höger i motorrummet. (från "cockpit" räknat)
2. Lossa stjärnskruvarna (självklart ;-) )Och lyft upp kåpan (den suger sig
fast lite pga att den sitter påträngd på några "gummiskyddlock".
3. Den box som sitter närmast torpedvägen är den rätta, sitter i en slags
vagga, fast skruvad med 2st muttrar 13:ns om jag inte minns fel. Den inre
skyddas ev av en plastkåpa som bara är att dra upp. Lossa även elkontakten
(lyft bygeln uppåt/framåt)
4. Nu är det bara att lyfta ut boxen och in med den på köksbordet. Anteckna
"Bosch nr" vanligen 0 261... på boxen. Hämta en tunn flatmejsel och "bänd"
upp alla metallflikar som håller skyddkåpan (om det syns "misstänkta" märken
runt dessa så kanske ingreppet skett förrut..??) , ingen av skruvarna behövs
lossas. Innan du rör själva kretskortet så kan man för säkerhets skull
"avjorda" sig genom att peta på metallflärpen i ett jordat 220v uttag, och
bär ingen yllekofta eller liknande.....
5. Lyft ur kortet och du kommer se ett IC-krets som sitter fastpressad och
är "låst" med ett plastlock, hitta en flatmejsel (kanske samma) som går i
spåren på sidan av plastlocket och stick i ett av dessa och bänd försiktigt
skruvmejseln inåt och locket skall lossna. Anteckna nr på chipet....
6. Sen är det bara att "backa" förloppet, när du sätter tillbaka elkontakten
så sätt i den först i framkant med ca 45 grader lutning och känn att den
hakar i och sen att klackarna på bygeln hakar i motsvarande spår på
kontakten annars skall det inte vara några problems.
|
|
|