AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Nollställning serviceindikator

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 1
TidsåtgångTid:2 minuter
Verktyg Verktyg:Sladdstump
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.


VARNING! Detta göres helt på egen risk. Ett misstag kan skada bilens elektronik allvarligt. Dock har författaren av dessa rader använt denna metod (utan motstånd) dussintals gånger på många olika modeller upp till E39 och inte misslyckats en enda gång.


Bilar med 15-polig kontakt:
ServiceintervallåterställareDiagnosuttag

Slå på tändningen. Stäng av alla strömförbrukare. Kortslut 1 och 7 i diagnosuttaget, 3 sekunder för oljeservice och 12 sekunder för inspektion.
Bilden ovan till vänster visar en enkel nollställare för 15-polig kontakt. Den högra visar själva diagnosuttaget med kontakt 1 och 7 markerade.

Bilar med 20-polig kontakt:
Samma metod, fast pol 7 och 19 istället.
Var extremt noga med att ta rätt stift. Det är lätt att se fel och ta stift 18 istället för 19. Det är inte så hälsosamt för bilen att ta fel stift. Använd gärna ett 470 Ohm:s motstånd i serie innan man kortsluter polerna. Om man då råkar ta fel poler så undviker man en riktig kortslutning.

Slå på tändningen. Stäng av alla strömförbrukare. Använd en kabelstump eller liknande och kortslut 7 och 19 i diagnosuttaget, 3 sekunder för att återställa oljeservice och 12 sekunder om det är inspektion som behöver nollas.

Om onormala indikeringar finns eller om nollställningen inte fungerar kan det bero på att batteriet eller kondensatorerna som sitter inuti instrumentpanelen är slut.

Stiftschema för 20-poligt diagnosuttag -->
Författare: Jan Söderman

Upplagd: 2004-01-30   Ändrad: 2007-12-22     Visad 109.935 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS