AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Problem huvudinstrument

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

I instrumentpanelen finns serviceindikatorkortet med kretsar och diskreta komponenter som styr alla mätare. Om det är en mätare som ej går eller lampa/lysdiod som inte lyser så är det 80% chans av det är lödfel. Bara att ta isär härligheten, kolla att inga lödningar är dåliga. Syns oftast vid dioder, transingar, kondingar eller framför allt vid flatkabelanslutningar som ringar på lödning mellan ytterkant och mitt. Gör en omlödning annars (självklart med ny lödtråd).Det lönar sig inte att bara löda en del om du inte vill göra om detta fler gånger.

Minnesbatterierna (nickelkadmium) får inte ha läckt eller hålla en spänning under 1,15 V var. Byt dem i så fall, annars kommer inga värden att sparas i minnet. Om syra har läckt ut, kolla att ledningsbanorna inte har fått avbrott.

Obs! ska du löda runt IC:n, slipp chans till elektrostatisk urladdning (även om det händer 1 på 1000) genom att vira 1-10 Megaohm på kortets jord (batteri -) och 1-10M på lödkolven till en riktig jord vid arbetsbänken. (Element,vattenrör eller likn.)

Författare: Johan Frisk
Fotograf: Johan Frisk

Upplagd: 2004-01-30   Ändrad: 2004-01-30     Visad 31.199 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS