AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte SI-batterier

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 2-3
TidsåtgångTid:45 min
Verktyg Verktyg:Lödkolv, voltmeter, enklare kunskaper i elektronik.
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Om servicelampor tänds obefogat, eller om andra störningar uppstår i Serviceintervallsystemet (fortsättningsvis kallat SI), samtidigt som varvräknare och/eller bränsleförbrukningsmätaren lägger av, så är det med största sannolikhet dags att byta backupbatterierna till SI.

Batterierna (2 st NiCa) är på 1,2 V och kostar cirka 100-150:-/par. Alternativt kan en annan typ av batterier förekomma. Dessa är 3V litium, avsevärt kortare än NiCa-batterierna. Kontrollera för säkerhets skull vilken typ av batterier ni har innan ni beställer nya.

Nedan beskrivs hur du monterar loss SI-kortet för felsökning och eventuellt byte av batterier. Symptomen på just denna bil var strejkande varvräknare och bränsleförbrukningmätare. Vidare lyste gula servicelampan konstant, samt att "Inspection" lyste vid påslagen tändning och inte gick att nolla.



  1. Tag loss panelen ovanför pedalerna. Sitter med tre plastskruvar i överkant och en under rattstången.




  2. Lossa ratten. Pilla med en tunn mejsel ut emblemet i mitten (standardratt) och lossa centrummuttern (22 mm).




  3. Lossa panelen under instrumenten. Sitter med två muttrar som lossas inifrån med hjälp av handkraft.




  4. Lossa skruvarna till som håller ramen runt instrumenthuset. Sex skruvar. Märk upp dessa. Dom är olika långa, och att sätta dessa fel vid återmonteringen kan ge skador.




  5. Ta försiktigt loss ramen.




  6. Lossa byglarna som håller instrumenthuset på plats. Två skruvar.




  7. Lirka försiktigt ut instrumenthuset och lossa de bägge kontaktstyckena på baksidan. På min bil var det två kontakter, men på bilar med annan utrustning kan det vara fler.




  8. Ta in instrumentet på köksbordet. Lossa skruvarna som håller ihop huset. Ta försiktigt isär huset.




  9. Lossa hållaren på bilden.




  10. Lokalisera SI-kortet. Ta försiktigt ut det.




  11. Mät upp batterierna. De skall ge 1,2 Volt. Byt de eller det batteri vars värde understiger detta. Eventuellt fixeringslim kan skäras bort med en upphettad vass kniv. Om du känner dig osäker på själva lödningen, lämna hela kortet till en expert. Återmontera i omvänd ordning.

    Passa även på att byta eventuella trasiga varningslampor i instrumentet.




  12. Så här bra blev det:


Författare: Jan Söderman
Fotograf: Jan Söderman

Upplagd: 2004-01-30   Ändrad: 2004-01-30     Visad 32.671 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS