AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Modifiering för lågnivå/scannermontering

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 4
TidsåtgångTid:2 tim
Verktyg Verktyg:Kunskaper i elektronik
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Instruktionerna gäller endast för den modell som visas på bild:



Experiment på andra radiomodeller sker på egen risk.
Här är dock en bild på lödpunkterna för Becker-radion -->

Demontering av MID-panel och huvudenhet

Drag loss volymratten. Ny syns ett hål där en insex eller liten mejsel passar. Vrid c:a ett kvarts varv motsols för att frigöra låsmekanismen, drag ut panelen. Nu syns två st insexskruvar i underkant av huvudenheten. Lossa dessa flera varv tills enheten går att dra ut. Skruvarna skall inte tas loss!
OBS! Du behöver inte ta loss de små torxskruvarna som håller den svarta panelen.
Baktill på enheten sitter två antennkablar, drag rakt ut. Lossa stora kabelpluggen genom att först dra upp låsbygeln.


Inkoppling av lågnivåutgångar

Tag loss plåten på undersidan, tag ut isolerskivan. Lokalisera de anslutningspunkter som visas på bilderna.


Klicka på bilden för större


Klicka på bilden för större


Två trådar (grön och orange) visas som jag har använt för höger/vänster bak. Om du vill dra ut även främre kanalerna så ansluter du även där det visas röd och blå trådstump. Var noga med att det blir rätt anslutningspunkter, och att inget lödtenn råkar kortsluta något på kretskortet.

För att blockera likspänningen som finns i anslutningspunkterna sätter man en kondensator på varje anslutningskabel. Jag valde tantaler 1uF/16V, var noga med att plus på kondingarna vänds in mot anslutningspunkterna. Kondingarna måste även få plats när locket sätts på plats. Isolera skarvarna mot anslutningspunkter och utgående kabel med krympslang. Skärmen på utgående kablar löds in på jordpunkt som finns helt nära hörnet på kretskortet. Kolla noga så inga lösa trådar från skärmen spretar och kan kortsluta närliggande ställen på kortet. Jag använde en bit kabel med RCA-honor.

Jag valde att lägga kondingarna över isolerskivan.


Klicka på bilden för större


Klicka på bilden för större


En liten flik på lockets hörn behöver klippas bort för att få ut kabeln, undvik vassa kanter som kan skada isoleringen, lite eltejp runt kabeln skadar inte innan locket trycks på plats.


Återmontering

Anslut åter den stora pluggen, se till att den kommer helt på plats genom att trycka ner låsbygeln helt. Den tunna koaxkabeln matar även likspänning bak till antennsystemet, tryck dit kontakten försiktigt, samt anslut den större koaxkabeln.



Montera tillbaka enheten, se till att inga kablar kläms och att styrpinnen går in i motsvarande hål inne i chassiet. Lågnivåkablarna kommer att hänga ner och bli åtkomliga bakom MID-panelen, där det är gott om plats. Skarva in kablarna som skall gå till slutsteget.
Skruva fast insexskruvarna för huvudenheten och sätt tillbaka MID-panelen, kolla att låsmekanismen klickar in. Sätt tillbaka volymratten.
KLART!


Övrig info

Problem som kan uppstå är möjligen att nivån är för låg för vissa slutsteg, då får man sätta en linjeförstärkare som lämnar önskad nivå. Kan lämpligen monteras direkt på utgående kablar och spänningsmatas från stift 16 (vit kabel) på huvudenheten.

På ritningarna nedan visas övriga anslutningar, kabelfärger mm. På data och clock-ledningarna finns de signaler till och från enheten som går till knappar och displayer i MID och multiratt. Även data från hastighetsstyrd volym (GAL) och muting från t.ex GSM-telefon finns här.

Light-kabeln på stift 13 används inte i denna stereo, men ger belysningsspänning som följer övriga instruments dimmer, till ev. icke original stereo. Det är en pulsbreddsmuderad signal här (PWM), kan ge störningar på närliggande kablar för slutsteg o.dyl.

Slutstegen i enheten är av typ BTL (2st TDA7375). Man kan pressa ut 4x35W som max, men för att distorsionen skall gå under 1% THD får man vara nöjd med 4x15W, Databladet anger tom 0,03-0,1% vid 10W vilket trots allt är rätt hyfsat, och helt normalt för denna typ av slutsteg.

Eftersom slutstegen är bryggkopplade ligger halva matningsspänningen på högtalarkablarna, dessa får INTE röra vid jord i installationen, eller genom ev. lågnivåanpassningar.

Ljudet från ev. GSM-telefon matas till separata talspolar i främre dörrhögtalarna. Många har problem här vid uppgradering av högtalarna, det finns inte många som har dubbla talspolar i dessa storlekarna. Man kan lösa detta genom att låta GSM-telefonen styra en reläbox som switchar signalen till högtalarna under samtal.

Det finns slutligen en 10-polig plint (under den stora plinten) som inte var använd i min huvudenhetenhet. Givetvis kollade jag efter ev. lågnivåsignal här, men det finns ingen.




Scanner i bilen?

Jag monterade min DLS Direct II manöverpanel inkl högtalare i takpanelen där reglage för takluckan och mik för GSM-handsfree redan sitter.



Denna panel kan ju bytas ut när man byter bil tänkte jag.
Kablarna drog jag i innertaket, bak till vänster C-stolpe och vidare ner i skuffen. Radiodelen sitter bak till vänster där även slutsteg mm skall sitta.
Se upp så att inga kablar kommer i klammeri med ev. krockskyddsgardinerna som sitter i sidorna av innertaket.
Jag har inte borrat fast nån antenn än, kör med en tråd på insidan av bakrutan och mottagningen blir såklart därefter. Skall så småningom testa med en glasmonterad antenn för scannern där GSM-antennen sitter nu. Det finns ju GSM-antenner att fästa på insidan av nån ruta. Tyvärr är bakrutan nerlusad av antenn och värmetrådar.

Författare: Folke Persson
Fotograf: Folke Persson

Upplagd: 2004-01-30   Ändrad: 2006-09-21     Visad 22.888 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS