 |
Kontroll ABS-sensor |
 |
 |
Svårighetsgrad: |
3 |
 |
Tid: |
|
 |
Verktyg: |
Bra belysning, gärna tryckluft för att blåsa rent, insexnyckel eller hylsa med spärr. |
Förklaring --> |
|
|
|
LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.
|
|
|
Efter att åkt nära 70 mil på barmark med dubbdäck och ska åka samma resa
på onsdag bestämde jag mig för att montera på sommardäcken för att ha
några dubb kvar till nästa vinter.
Tänkte samtidigt ta en koll på ABS-sensorena för att om möjligt kunna
lista ut vad som gör att de lägger av.
Börjar med vänster fram, på bilden ser man hur sensorn ser ut, fabrikat
Siemens.
Bestämmer mig för att den svaga länken är skarven
mellan sensor och kabel.
Har införskaffat en självulkaniserande tejp, som blir till ett
homogent gummihölje. Har bland annat använt det till parabolens antennanslutning
på taket. Funkat utmärkt i 10 år
i ur och skur.Jag har "lånat" en rulle på jobbet, kan tillägas att den
är färskvara och ska förvaras i tätslutande
plastpåse.(Vulkaniseringsförmågan försvinner)
Bilden visar tejpen lindad runt sensor och kabel.
Monterad
och klart inspekterat av mekkompisen ( kissen).
Sensorerna bak verkar ha en jobbigare miljö att leva i betydligt
smutsigare samt monterade på framsidan innanför bromsskölden.Samt en
rätt så montagevidrig böj på kabeln, se bilder. De var lite besvärligare
att montera bort pga kabeln var lite kort, när man hakade ur den ur
klamman på ovansidan så räckte den precis att dra ur sensorn
hade ingen lust att lossa kabeln i andra änden. Försiktighet
anmodas. Baksensorerna var även rätt så mycket smutsigare på den del som
sitter i hålet än de där fram.
De bakre tejpades på samma sätt som fram.
Jag kunde inte se några som helst skador på sensorerna eller kablage men
plasten där kabeln går in verkar vara av sådan typ som torkar och blir
spröd, och det är tydligt att något inte tål vårt vägsalt.
Min 528 var inte vinterkörd när jag köpte den okt-00 (4000 mil) så jag
tänkte försöka lura sensorerna att hålla ett tag till, vet inte om detta
är lösningen det får tiden utvisa,
men jag har iallafall försökt förbättra någonting enligt min
mening.Allting fungerade normalt efter en provtur.
Härligt med sommarhjul.Men nu blir det nog snö om aldrig förr.

Bild 1 |

Bild 2
|

Bild 3
|

Bild 4
|
 Bild 5
|
 Bild 6
|
 Bild 7 |
 Bild 8
|
Kompletterande mektips till kontroll ABS/ASC sensorer
På senare årsmodeller av BMW så har det kommit en nyare sensor
med lite annat utseende (bild 1), den har förstärkts vid kabelinfästningen (bild 2), för att förhoppningsvis bli tät då fukt är den största boven, men det har väl inte lyckats till 100% ändå.
När Folke Persson fick fel på en sensor mitt i midsommarfirandet,
så hörde han av sig till mig med lite förfrågningar och det resulterade
senare i att vi vi gubbar på forumet slog våra "kloka" huvuden ihop för att kunna redovisa ett kompletterande mektips till sidan.
Problemet var att få tag i en trasig sensor, med det löste sig när Marin
ngr veckor senare var inne på Kneippbadens bil i Norrköping som vänligen släppte ifrån sig den defekta när Marin på pekade att den skulle analyseras på AutoPower.
Folke fick sin trasiga sensor bytt på garanti så den kunde inte han få med sig.
Innan Folke lämnade in sin bil så Ohmmätte han samtliga sensorer.
"Jag mätte alla fyra sensorerna igår och höger fram avvek kraftigt.
Dock är det inte en spole som är direktkopplade till kabeln, det sitter nån form av förstärkare i sensorn också, förmodligen av typ öppen kollektor. När jag ohmmäter med ett par olika instrument får jag runt 200 kOhm med ett analogt (elektriskt) instrument och 4 resp 8 Mohm
med digitalmultimeter (Fluke 87),beroende på polaritet vid mätning.
Detta på de tre friska sensorerna, alla gav lika resultat. Den defekta
visade runt 1-1,5kOhm."
Detta värde(Fluke 87) fick även jag på den defekta sensor som Marin skickade mig, som jag efter det, sände söderut för obduktion till Folke.
Obduktionen när Dremel har gjort sitt (bild 3).
Innan dess klippte jag kabeln och skalade upp intill sensorn (bild 4).
Som synes:Fukt i ena ledaren. Nytt klipp närmare kontakthållet visade blank koppar, fukten kommer alltså från sensorhållet. Mao. Siemens har inte lyckats göra sensorerna täta ännu.
Vidare in i sensorn (bild 5) ser man hur fukten är ända framme vid den ingjutna förstärkaren. Sensorn är en hallsensor med inbyggd magnet
(bild 6) här med kabeln fastsatt igen (bild 7).
Här är själva hjärtat i ABS-sensorn, hallsensor med magnet (bild 8)
Datablad på hallsensorn: [ LÄNK ]
Vid ett flertal tillfällen så har det på senare tid framkommit att ABS/ASC sensorerna ärgat fast i de hål som de sitter i.
Detta har resulterat i att man fått borra bort dessa, i flera fall så har man varit oförsiktig och skadat de "Knoppar" som sensorerna läser av ifrån.
Dessa sitter på packbox/hjullager och förstör man dessa så resulterar det i byte av hjullager/packbox. Gäller även E38.
Så ta det lite vackert och försiktigt om sensorena måste borras ur. Man får en felbild som påverkar ABS systemet som går in och jobbar vid bromsning vid låg hastighet. Systemet tror att hjulet står still .Men inga indikeringslampor ABS/ASC lyser.
Hoppas att detta kan hjälpa till med felsökandet i ABS/ASC världen
då förmodligen alla råkar ut för det förr eller senare och vill jobba med
bilen själv.
|
|
|
|
Författare: Hasso och Folke Persson Fotograf: Hasso och Folke Persson
|
|
Upplagd: 2004-01-30 Ändrad: 2010-09-22
Visad 36.259 gånger |
|