AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Kontroll ABS-sensor

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3
TidsåtgångTid:
Verktyg Verktyg:Bra belysning, gärna tryckluft för att blåsa rent, insexnyckel eller hylsa med spärr.
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Efter att åkt nära 70 mil på barmark med dubbdäck och ska åka samma resa på onsdag bestämde jag mig för att montera på sommardäcken för att ha några dubb kvar till nästa vinter. Tänkte samtidigt ta en koll på ABS-sensorena för att om möjligt kunna lista ut vad som gör att de lägger av.



Börjar med vänster fram, på bilden ser man hur sensorn ser ut, fabrikat Siemens.



Bestämmer mig för att den svaga länken är skarven mellan sensor och kabel.



Har införskaffat en självulkaniserande tejp, som blir till ett homogent gummihölje. Har bland annat använt det till parabolens antennanslutning på taket. Funkat utmärkt i 10 år i ur och skur.Jag har "lånat" en rulle på jobbet, kan tillägas att den är färskvara och ska förvaras i tätslutande plastpåse.(Vulkaniseringsförmågan försvinner)



Bilden visar tejpen lindad runt sensor och kabel.



Monterad och klart inspekterat av mekkompisen ( kissen).



Sensorerna bak verkar ha en jobbigare miljö att leva i betydligt smutsigare samt monterade på framsidan innanför bromsskölden.Samt en rätt så montagevidrig böj på kabeln, se bilder. De var lite besvärligare att montera bort pga kabeln var lite kort, när man hakade ur den ur klamman på ovansidan så räckte den precis att dra ur sensorn hade ingen lust att lossa kabeln i andra änden. Försiktighet anmodas. Baksensorerna var även rätt så mycket smutsigare på den del som sitter i hålet än de där fram. De bakre tejpades på samma sätt som fram.



Jag kunde inte se några som helst skador på sensorerna eller kablage men plasten där kabeln går in verkar vara av sådan typ som torkar och blir spröd, och det är tydligt att något inte tål vårt vägsalt.



Min 528 var inte vinterkörd när jag köpte den okt-00 (4000 mil) så jag tänkte försöka lura sensorerna att hålla ett tag till, vet inte om detta är lösningen det får tiden utvisa, men jag har iallafall försökt förbättra någonting enligt min mening.Allting fungerade normalt efter en provtur.



Härligt med sommarhjul.Men nu blir det nog snö om aldrig förr.







Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Kompletterande mektips till kontroll ABS/ASC sensorer



På senare årsmodeller av BMW så har det kommit en nyare sensor med lite annat utseende (bild 1), den har förstärkts vid kabelinfästningen (bild 2), för att förhoppningsvis bli tät då fukt är den största boven, men det har väl inte lyckats till 100% ändå.

När Folke Persson fick fel på en sensor mitt i midsommarfirandet, så hörde han av sig till mig med lite förfrågningar och det resulterade senare i att vi vi gubbar på forumet slog våra "kloka" huvuden ihop för att kunna redovisa ett kompletterande mektips till sidan.

Problemet var att få tag i en trasig sensor, med det löste sig när Marin ngr veckor senare var inne på Kneippbadens bil i Norrköping som vänligen släppte ifrån sig den defekta när Marin på pekade att den skulle analyseras på AutoPower.

Folke fick sin trasiga sensor bytt på garanti så den kunde inte han få med sig. Innan Folke lämnade in sin bil så Ohmmätte han samtliga sensorer.

"Jag mätte alla fyra sensorerna igår och höger fram avvek kraftigt. Dock är det inte en spole som är direktkopplade till kabeln, det sitter nån form av förstärkare i sensorn också, förmodligen av typ öppen kollektor. När jag ohmmäter med ett par olika instrument får jag runt 200 kOhm med ett analogt (elektriskt) instrument och 4 resp 8 Mohm med digitalmultimeter (Fluke 87),beroende på polaritet vid mätning. Detta på de tre friska sensorerna, alla gav lika resultat. Den defekta visade runt 1-1,5kOhm."

Detta värde(Fluke 87) fick även jag på den defekta sensor som Marin skickade mig, som jag efter det, sände söderut för obduktion till Folke. Obduktionen när Dremel har gjort sitt (bild 3). Innan dess klippte jag kabeln och skalade upp intill sensorn (bild 4). Som synes:Fukt i ena ledaren. Nytt klipp närmare kontakthållet visade blank koppar, fukten kommer alltså från sensorhållet. Mao. Siemens har inte lyckats göra sensorerna täta ännu.

Vidare in i sensorn (bild 5) ser man hur fukten är ända framme vid den ingjutna förstärkaren. Sensorn är en hallsensor med inbyggd magnet (bild 6) här med kabeln fastsatt igen (bild 7). Här är själva hjärtat i ABS-sensorn, hallsensor med magnet (bild 8)

Datablad på hallsensorn: [ LÄNK ]

 Vid ett flertal tillfällen så har det på senare tid framkommit att ABS/ASC sensorerna ärgat fast i de hål som de sitter i. Detta har resulterat i att man fått borra bort dessa, i flera fall så har man varit oförsiktig och skadat de "Knoppar" som sensorerna läser av ifrån. Dessa sitter på packbox/hjullager och förstör man dessa så resulterar det i byte av hjullager/packbox. Gäller även E38.  Så ta det lite vackert och försiktigt om sensorena måste borras ur. Man får en felbild som påverkar ABS systemet som går in och jobbar vid bromsning vid låg hastighet. Systemet tror att hjulet står still .Men inga indikeringslampor ABS/ASC lyser.

Hoppas att detta kan hjälpa till med felsökandet i ABS/ASC världen då förmodligen alla råkar ut för det förr eller senare och vill jobba med bilen själv.

Författare: Hasso och Folke Persson
Fotograf: Hasso och Folke Persson

Upplagd: 2004-01-30   Ändrad: 2010-09-22     Visad 34.847 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS