AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Fixa USA-ljus

Svårighetsgrad: 3
Tid: 2 timmar
Verktyg: Se nedan
Förklaring


OBS att bilderna visar exempel på hur det ser ut med lysande blinkerslampor fram, men UTAN lysande positionsljus. Jag hade inte kretsen installerad när bilderna togs.

Material:
Tvåpoligt relä t.ex ELFA 37-152-24. Tvåpolig brytare t.ex ELFA 35-222-57, kan användas både med eller utan relä, se texten nedan. Säkring med hållare t.ex ELFA 33-155-95. Lite kabelskor typ ELFA 48-298-18 och 48-298-59 för inskarvning på grå kabel till lamporna. Genom att använda hona/hane kan man återställa kablaget på ett enkelt sätt om man så önskar. Lite 0,75 kabel för inkopplingen, d:o svart isolerslang samt kabelstraps

Förutsättningar:
Att kunna läsa ett elschema, att kunna hantera en provlampa för att ta reda på tändningsplus i bilen, lite vanliga elektronikverktyg, lödutrustning för reläets anslutningar. Som vanligt gäller: Om du är osäker, tag hjälp av någon kunnig innan du börjar med jobbet, du jobbar på egen risk med elsystemet. Dock är själva kretsen i grunden mycket enkel, förmodligen har du eller nån kompis redan en del av materialet i junkboxen hemma i garaget. Läs igenom hela texten nedan innan du börjar. Jag vet inte hur besiktning osv reagerar på svagt lysande orange lampor, det kan ju vara bra att enkelt kunna koppla bort med brytaren vid behov.

Funktion:
När man bryter upp anslutningen på de båda 10W halogenlampor som belyser haloringarna (Angel Eyes) i strålkastarna så tänds blinkerslamporna automatiskt med c:a 5W styrka. Det är ljusmodulen (LCM) som kopplar in lamporna med reducerad spänning för att bilen inte skall bli mörklagd utan positionsljus. (Samma sak råder f.ö. på bakljusen, om båda lamporna slocknar eller avlägsnas på ena sidan så tänds samma sidas bromsljus med reducerad effekt.)

För att "lura" ljusmodulen att positionsljusen fram är bortkopplade, men ändå lyser behöver vi en enkel krets med ett relä.

Varje lampa har en grå och en brun kabel. Den bruna är jord, den låter vi vara orörd, den grå skall klippas och kopplas in till ny plus via ett relä enligt nedanstående krets:




Kretsen är ritad med brytaren i frånläge. När man kopplar in denna drar reläet och lamporna får ny plusmatning. Samtidigt öppnas kretsen mot LCM och denna tänder blinkerslamporna med reducerad ljusstyrka.

Man skulle även kunna ersätta reläet med endast en tvåpolig brytare, då får dock dra in alla kablarna i bilen. Om man inte anser sig behöva ändra så ofta kan man ju sätta en tvåpolig brytare i motorrummet och skippa reläet.

När man blinkar så sker detta med från släckt till fullt ljus som vanligt:





Därefter återgår lamporna till reducerat ljus igen:





Brytaren/säkringen kopplas in till tändningsplus (15) i bilen, på så vis tänds positionsljusen när tändningen slår till, tillsammans med bilens halvljus osv.

Var hämtar man tändningsplus (15)? T.ex vid tändningslåset eller vid säkringarna i handskfacket. Säkringspanelen går att lyfta ut en bit för åtkomst i kabelhärvan baktill. Även i boxen under höger kupéfilter i motorrummet finns en del säkringar mm, samt säkerligen tändningsplus också.

Förläng de grå kablarna från resp. positionslampa till där du tänker montera relä eller brytare. Använd helst svart PVC-slang över kablarna som extra skydd, det ser även snyggare ut i motorrummet än en massa färgade och lösa kablar. Tyvärr är det lite svårt att få tag på tvåpoliga reläer med färdiga flatstiftsanslutningar, därför får man löda kablarna till reläets anslutningar. Studera noga hur reläets kontakter ansluts, tillsammans med ovanstående schema. Isolera därefter anslutningarna med eltejp, fäst reläet på lämplig plats. Man kan även bygga in reläet i en liten plastbox för bättre skydd mot vatten osv. Bl.a ELFA har många olika boxar som passar för detta.

Drag sedan kablarna till brytare och säkring, denna skall placeras nära den punkt där man tar ut spänningen. Ev. kan du utesluta extra säkring och ta ut spänningen i säkringscentralen efter någon befintlig säkring. Förbrukningen är drygt 20W eller c:a 2A.

Jag har inte testat på E39 med vanliga halogenstrålkastare, men det är troligt att det fungerar likadant med de vanliga 3 eller 5W lamporna som sitter i strålkastarna. Möjligen är det samma förhållande på andra BMW-modeller av lite senare modell.

Övriga modeller
För andra modeller kan nedanstående krets fungera i stället: I viloläge lyser blinkerslampan med sänkt spänning, vid blinkning skall den blinka som vanligt med full styrka och i takt med övriga lampor på samma sida.

För att få sänkt spänning tar man 3-6 dioder i serie som ger ett lämpligt spänningsfall. Kondensatorn skall vara så stor att reläet förblir draget hela tiden när man blinkar, därefter faller reläet och kopplar in sänkt spänning till lampan igen. Lokalisera kabeln till blinkerslampan, klipp av denna och koppla in reläkontakterna. Lokalisera spänning från parkeringsljus eller tänd+ (15) och en jordpunkt.

Komponenter:
1st Relä 1-poligt växlandeELFA 37-094-25
1st Elektrolytkondensator 1000uF/25VELFA 67-009-42
4-7st Diod 1N5401ELFA 70-036-19

Det går åt en sats till varje sida

Om andra komponenter används: Reläet bör ha en spolresistans runt 250-400 ohm och kontakterna bör tåla min 3A, dioderna bör tåla min 3A, elektrolytkondensatorn bör tåla 25V, kapacitansvärdet anpassas så att reläet inte faller i "blinkpauserna".

Observera polariteten: Dioderna måste vändas rätt, ringen på höljet motsvarar strecket i ritningen, kondensatorn måste också vändas rätt, polariteten brukar vara markerat på höljet. Hela kretsen kan lämpligen förseglas (efter test) med krympplast eller vulktejp så inte vatten kommer in. OBS ingen garanti för hur ev. glödtrådsvakt eller "icke standard" blinkreläer reagerar tillsammans med kretsen.


Författare: Folke
Fotograf: Folke
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.