AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Halvljusautomatik

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3
TidsåtgångTid:någon timme
Verktyg Verktyg:Skruvmejsel, Tång, Nålfil, Kabelskotång
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Denna koppling av halvljusautomatik fungerar enligt följande:

Tändning av
Strömställare i läge av ----- inget lyser
Strömställare i läge parkering ----- parkeringsljus lyser precis som normalt
Strömställare i läge till ----- inget lyser

Tändning på
Strömställare i läge av ----- inget lyser
Strömställare i läge parkering ----- parkeringsljus lyser precis som normalt
Strömställare i läge till ----- ljuset fungerar precis som vanligt

Med denna koppling kan man alltså lämna bilen med parkeringsljuset på och ljusautomatiken fungerar precis som jag tycker det ska fungera. Jag vet inte om denna koppling kan skada elektroniken i bilen eller om det är kopplat olika på olika modeller men på min 525ia -92 (tysk-import) fungerar det utmärkt! Du gör alltså detta på egen risk.



Ta bort ljusomkopplaren genom att försiktigt sticka in en mejsel i kanten till vänster




Ta bort ljusomkopplaren så du har den löst




Stick in en liten mejsel under kanten och bryt försiktigt runt om det nitade mässingsröret så att den svarta plasten tränger förbi niten. Gör på samma sätt på andra sidan




Ställ ljusomkopplaren i läge "ljus på" och dra isär kontakten och höljet enligt bild. Plåtblecket trillar då loss




Nu ska kontakten se ut som bilden




Ta en tång och forma mässingsröretsutkragade ena sida så den blir som ett rör




Peta försiktigt bort lamphållaren, var försiktig så att dom tunna trådarna inte går av




Tryck ut mässingsröret. Nu kan det börja trilla ut delar så håll lite lätt i strömställaren när du drar ut röret




Vänd kontakten enligt bild och dra nu försiktigt ut strömställaren. I strömställaren ligger små fjädrande kulor som kan behöva tryckas till lite med en mejsel för att inte haka i. Om man har ett lock till en skokartong att vara på minskar risken att tappa bort nåt!




Så här ser det ut när man fått isär delarna




Nu är det dags att modifiera!
Man ska nu fila av delar av de ledande banorna på kortet, jag använde en liten trekantig nålfil (nålfilssats Biltema 19-942 24,90 sek)
Det räcker med att fila ett tunt spår, precis så djupt att man bryter igenom det försilvrade skiktet.




På tre olika ställen ska man fila (se bild), det finns små markeringar i mönstret så det är inte så svårt att hitta rätt




Har du ett mätinstrument kan du mäta så att det inte är kontakt mellan ytorna som filats isär, annars är det bara att fila lite djupare


Nu har vi separerat så att vi inte har konstant ström till lyset när ljusomkopplaren står i läge "ljus på".
Istället vill vi ha ström från tändningen i detta läge. Man skulle kunna bygla med kabel eller bara lödtenn inne på kortet. Men då det är lite trångt för strömställarens rörelse tyckte jag det var enklare att göra detta utanför på kabelpiskan




Då är det bara att montera ihop ljusomkopplaren i bakvänd ordning.
Efter att ha skjutit ihop kontakten kan man nita till mässingsröret lite igen.
Ett varv med tejp runt huset så att inte mässingsröret kan åka ut är väl heller inte fel




Om man lossar panelen lite (tre skruvar) så kan man vika ned den och dra fram sin kabelstam så det blir lite enklare att jobba med.




Då är det bara att koppla ihop kablaget.

Gul kabel (nr 3 i kontakten) får ström då ljusomkopplaren står i läge "lyse på" samt att tändningen är påslagen, den ska nu via en diod kopplas till svart/lila (nr 1, skyltbelysning), gul/grå (nr 6, höger bakljus) samt grå/lila (nr 7, vänster bakljus)

Genom att koppla ihop nr 1, 6 och 7 med varandra och sedan den gula via dioden till en av dom så räcker det med en diod.

Jag använde skarvklämmor (4 st) typ Biltema 35-1562 (9,90 sek för 10 st) samt skarvhylsor (2 st, för att hålla dioden) typ Biltema 35-1618 (7,90 sek för 10 st). Tycker man komponentkostnaden är hög kan man ju alltid slå sig ihop några kompisar och dela på ett 10-pack!! :-)




Jag använde en diod med betäckningen BYV27-50, kan köpas hos din radiohandlare eller hos t.ex Elfa för nån femma. Se till att den klarar 12 volt (min klarar 27 volt). Tänk även på att dioden måste vändas åt rätt håll då strömmen bara kan gå igenom den i en riktning (det är ju själva vitsen med en diod!). Dioden är märkt med en svart ring i ena änden (även röd tejp), strömmen går från vit tejp till röd tejp.
Änden med den svarta ringen ska alltså kopplas till kabel 1, 6 och 7, och den andra änden till gul kabel nr 3.
Utan dioden skulle ljuset lysa även i parkeringsljusläget.


Nu är det bara att skruva ihop och köra som om bilen vore svensksåld (fast utan rosten alltså)




Författare: Jonas Wallinder
Fotograf: Jonas Wallinder

Upplagd: 2004-01-30   Ändrad: 2004-01-30     Visad 30.304 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS