AutoPower Mekartips
Kontroll oljepumpsbultar M60
Inledning: Oljepumpen på V8:orna sitter fäst i motorblocket med tre bultar (eller en bult och två muttrar, beror lite på årsmodell). Tyvärr har två av dessa bultar en tendens att vibrera loss. Efter 15.000-20.000 mil lossnar i regel en eller två av bultarna. De ramlar då ned i oljetråget. Om man har otur kan bultarna klämmas fast under oljepumpens "pickup" och förstöra denna. I sällsynta fall kan kedjan till pumpen skadas/gå av. Detta leder till snabbt fall i oljetrycket, som i sin tur kan innebära motorras - motorn skär. Emellertid sitter den tredje bulten bättre och gör att pumpen hänger kvar och fortsätter att fungera. Men om och när denna tredje bult snäpper av, då är det stor risk för motorhaveri. Vad gör jag åt detta då? Jo, åtgärda det omgående! Det är en ganska billig reparation och det är förhållandevis enkelt att utföra om du har lite vana av att meka. Det som möjligtvis kompicerar lite är att hela arbetet äger rum under bilen. Enklast är därför att åka till närmaste OKQ8-GDS eller liknande. För dig som är erfaren och vill få en snabb beskrivning finns en kort sammanfattning i slutet --> Symptom: Till skillnad från andra fel, är det mycket svårt att se några tecken på att bultarna har lossnat. Det går ibland att se på oljetryckslampan. Den skall slockna snabbt efter det att motorn startats. Om den inte gör det, utan lyser i ett par-tre sekunder eller flämtar till ett par gånger, då kan detta vara ett tecken. Men som tidigare nämnts: det är relativt enkelt och billigt att åtgärda, varför jag starkt rekommenderar att du fixar detta snarast om det finns någon som helst tvekan kring huruvida det redan är omhändertaget. Berörda modeller med "lossnande" oljepump: 530/540 E34 1992- 535/540 E39 730/740 E32 1992- 840 E31 1992 - 1996 730/735/740 E38 (Det gäller alla modeller med M60/M62-motorn.) Verktyg: - Insex 8 mm. - 10, 13 och 17 mm sexkantshylsa. - Packningsskrapa. - Bra att ha: Arbetsbord, batteridriven skruvdragare, bra belysning och minst två par händer. Materiel: - Trågpackning 150 kr BMW Original - Kopparpackningar till avtappningsplugg 7 kr (bör bytas) - Loc Tite gänglåsning (bör användas på oljepumpsbultarna) - Oljefilter med o-ring (skadar inte att byta) - 7,5 liter motorolja (skadar inte att byta) Specificerade åtdragningsmoment: - Avtappningsplugg 50 Nm - Trågbultar 10 Nm - Oljepumpsbultar 25 Nm (Uppgifter från "BMW 5-series Service Manual" från Bentley Publishers) Hissa ned bilen och öppna huven. Om du återanvänder oljan är det dags att hälla tillbaka den. Fyll annars i ny olja och byt filter. Slutligen kan motorn startas. Eventuellt kan Checkkontrollen varna för låg oljenivå en liten stund. Detta beror på att det kan ta lite tid för oljan att rinna in i givaren. Oljetryckslampan får inte varna längre än ett par sekunder första gången motorn startas efter operationen. Framöver kommer oljetryckslampan förhoppningsvis slockna blixtsnabbt! Sammanfattning: 1. Tappa ur oljan (samla upp den i en ren hink om den skall återanvändas). 2. Skruva bort plastskyddet under motorn (4 st 10 mm plastmuttrar). 3. Lossa kabeln till oljenivågivaren. 4. Skruva ned tråget (10 mm sexkantsmuttrar) 5. Spänn kedjan så det är ca 5 mm flex (8 mm insex i bulthålet till vänster sett framifrån). 5. Tag upp de lösa bultarna (13 mm) som ligger i tråget och skruva tillbaka dem. 6. Kontrollera kedjans flex, om det behövs, justera. 7. Kontrollera alla 10 mm bultar som håller ihop pumphuset. 8. Skrapa bort den gamla korkpackningen och applicera den nya metallpackningen. 9. Återmontera tråget, glöm ej hållaren för oljenivågivaren och anslut dess kablage. 10. Skruva tillbaka plastskyddet och avtappningspluggen och fyll med olja. |
Författare: Mattias Karlström
Fotograf: Jan Söderman
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.