Beskrivning av bytet: |
Eftersom nästan hela arbetet sker under bilen rekommenderar vi att en lyft används. Hyr in bilen på en OKQ8 Gör Det Själv-anläggning. Hela åtgärden tar mindre än 2 timmar och det är värt pengarna. Alternativt kan ramper användas, eller domkraft - men glöm då inte att sätta pallbockar under bilen!
Börja med att öppna huven och skruva av oljepåfyllningslocket. På detta sätt kommer oljan att rinna ut snabbare och det kommer att skvätta mindre.
Hissa upp bilen.
|
 | Skruva bort plastskyddet som sitter under främre delen av motorn. Det sitter med 4 st 10 mm plastmuttrar. När de demonteras är det viktigt att dra dem försiktigt fram och tillbaka ett par gånger. Annars är det lätt att gängstången går av och följer med muttern. |
|
Skruva bort avtappningspluggen och var beredd med hink. Om oljan skall återanvändas är det viktigt att det är en ren hink.
Låt oljan rinna ut. När det slutat rinna och bara droppar, då är det dags att återmontera avtappningspluggen (glöm ej ny packning). |
|
 | Koppla bort oljenivågivaren. |
|
 | Skruva ned tråget. På vissa bilar: skruva loss slanghållarna och vrid ner dem när trågbultarna har lossats. Detta för att underlätta nedplockningen av tråget. Lämna en bult i varje hörn och ta dessa sist. Ha en medhjälpare redo att hålla i tråget när de sista bultarna skruvas ur. |
|
 | Sänk ned tråget rakt ned. Tråget innehåller ett par deciliter motorolja som inte kunnat rinna ur tidigare.
Det är nu den stora stunden är kommen: kolla om det ligger några bultar i tråget! Ta hand om bultarna och oljan. |
|
 | Karva av den gamla korkpackningen med en packningsskrapa eller en väl vässt kniv. Var försiktig med trågets gods så att den inte blir för djupa repor. Lägg på den nya packningen och kontrollera att det verkar bra. OBS. Det kan vara svårt att få bort all gammal korkpackning. Men prioritera då den inre kanten eftersom den nya packningen har en gummilist där som tätar bra. Se även till att det blir en jämn kant runt om så minimeras risken för läckage. För att vara på den säkra sidan kan Loc Tite packningstätning användas runt den nya packningen. |
|
 | Bulten som fäster pumpen snett uppåt höger (framifrån sett) brukar trilla loss. Inuti loppet sitter justeringen för spänningen av kedjan. Använd en 8 mm insex och spänn kedjan så att spelet är ca 5 mm.
|
|
 | Drag sedan fast fästbulten. Använd Loc Tite gänglåsning eller motsvarande för att minska risken för lossnande bultar i framtiden.
|
|
 | Den andra bulten som brukar lossna sitter bakom pumpen. Den tredje bulten sitter i framkant till vänster (framifrån sett). Denna brukar sitta kvar. Känn efter så att den sitter ordentligt fast. På den här bilen (540iA 11.94) sitter det istället pinnbultar i de två övriga fästpunkterna. Kontrollera även om du har muttrar, att de sitter ordentligt.
|
|
 | Kontrollera även bultarna som håller ihop pumpens halvor. Det är 10 mm sexkantsbultar och dra åt de som sitter löst.
|
|
 | Avsluta nu med att kontrollera kedjans spänning igen.
|
|
 | Återmontera tråget. Här är det bra att ha ett par extra händer. Börja med att dra i bultar ute i hörnen. Ett bra hjälpmedel är en skruvdragare eftersom det är många bultar.
|
|
 | Montera tillbaka plastskyddet och kontrollera att avtappningspluggen är monterad med rätt moment och ny packning.
|
|