AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Kontroll oljepumpsbultar M60

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3
TidsåtgångTid:1,5 timme
Verktyg Verktyg:Se nedan
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Inledning:
Oljepumpen på V8:orna sitter fäst i motorblocket med tre bultar (eller en bult och två muttrar, beror lite på årsmodell). Tyvärr har två av dessa bultar en tendens att vibrera loss. Efter 15.000-20.000 mil lossnar i regel en eller två av bultarna. De ramlar då ned i oljetråget. Om man har otur kan bultarna klämmas fast under oljepumpens "pickup" och förstöra denna. I sällsynta fall kan kedjan till pumpen skadas/gå av. Detta leder till snabbt fall i oljetrycket, som i sin tur kan innebära motorras - motorn skär.

Emellertid sitter den tredje bulten bättre och gör att pumpen hänger kvar och fortsätter att fungera. Men om och när denna tredje bult snäpper av, då är det stor risk för motorhaveri.

Vad gör jag åt detta då? Jo, åtgärda det omgående! Det är en ganska billig reparation och det är förhållandevis enkelt att utföra om du har lite vana av att meka. Det som möjligtvis kompicerar lite är att hela arbetet äger rum under bilen. Enklast är därför att åka till närmaste OKQ8-GDS eller liknande.
För dig som är erfaren och vill få en snabb beskrivning finns en kort sammanfattning i slutet -->

Symptom:
Till skillnad från andra fel, är det mycket svårt att se några tecken på att bultarna har lossnat. Det går ibland att se på oljetryckslampan. Den skall slockna snabbt efter det att motorn startats. Om den inte gör det, utan lyser i ett par-tre sekunder eller flämtar till ett par gånger, då kan detta vara ett tecken. Men som tidigare nämnts: det är relativt enkelt och billigt att åtgärda, varför jag starkt rekommenderar att du fixar detta snarast om det finns någon som helst tvekan kring huruvida det redan är omhändertaget.

Berörda modeller med "lossnande" oljepump:
530/540 E34 1992-
535/540 E39
730/740 E32 1992-
840 E31 1992 - 1996
730/735/740 E38
(Det gäller alla modeller med M60/M62-motorn.)

Verktyg:
- Insex 8 mm.
- 10, 13 och 17 mm sexkantshylsa.
- Packningsskrapa.
- Bra att ha: Arbetsbord, batteridriven skruvdragare, bra belysning och minst två par händer.

Materiel:
- Trågpackning 150 kr BMW Original
- Kopparpackningar till avtappningsplugg 7 kr (bör bytas)
- Loc Tite gänglåsning (bör användas på oljepumpsbultarna)
- Oljefilter med o-ring (skadar inte att byta)
- 7,5 liter motorolja (skadar inte att byta)

Specificerade åtdragningsmoment:
- Avtappningsplugg 50 Nm
- Trågbultar 10 Nm
- Oljepumpsbultar 25 Nm
(Uppgifter från "BMW 5-series Service Manual" från Bentley Publishers)

Beskrivning av bytet:

Eftersom nästan hela arbetet sker under bilen rekommenderar vi att en lyft används. Hyr in bilen på en OKQ8 Gör Det Själv-anläggning. Hela åtgärden tar mindre än 2 timmar och det är värt pengarna. Alternativt kan ramper användas, eller domkraft - men glöm då inte att sätta pallbockar under bilen! Börja med att öppna huven och skruva av oljepåfyllningslocket. På detta sätt kommer oljan att rinna ut snabbare och det kommer att skvätta mindre. Hissa upp bilen.

Skruva bort plastskyddet som sitter under främre delen av motorn. Det sitter med 4 st 10 mm plastmuttrar. När de demonteras är det viktigt att dra dem försiktigt fram och tillbaka ett par gånger. Annars är det lätt att gängstången går av och följer med muttern.
 


Skruva bort avtappningspluggen och var beredd med hink. Om oljan skall återanvändas är det viktigt att det är en ren hink.

Låt oljan rinna ut. När det slutat rinna och bara droppar, då är det dags att återmontera avtappningspluggen (glöm ej ny packning).
 
Koppla bort oljenivågivaren.
 
Skruva ned tråget. På vissa bilar: skruva loss slanghållarna och vrid ner dem när trågbultarna har lossats. Detta för att underlätta nedplockningen av tråget. Lämna en bult i varje hörn och ta dessa sist. Ha en medhjälpare redo att hålla i tråget när de sista bultarna skruvas ur.
 
Sänk ned tråget rakt ned. Tråget innehåller ett par deciliter motorolja som inte kunnat rinna ur tidigare.

Det är nu den stora stunden är kommen: kolla om det ligger några bultar i tråget! Ta hand om bultarna och oljan.
 
Karva av den gamla korkpackningen med en packningsskrapa eller en väl vässt kniv. Var försiktig med trågets gods så att den inte blir för djupa repor. Lägg på den nya packningen och kontrollera att det verkar bra. OBS. Det kan vara svårt att få bort all gammal korkpackning. Men prioritera då den inre kanten eftersom den nya packningen har en gummilist där som tätar bra. Se även till att det blir en jämn kant runt om så minimeras risken för läckage. För att vara på den säkra sidan kan Loc Tite packningstätning användas runt den nya packningen.
 
Bulten som fäster pumpen snett uppåt höger (framifrån sett) brukar trilla loss. Inuti loppet sitter justeringen för spänningen av kedjan. Använd en 8 mm insex och spänn kedjan så att spelet är ca 5 mm.
 
Drag sedan fast fästbulten. Använd Loc Tite gänglåsning eller motsvarande för att minska risken för lossnande bultar i framtiden.
 
Den andra bulten som brukar lossna sitter bakom pumpen. Den tredje bulten sitter i framkant till vänster (framifrån sett). Denna brukar sitta kvar. Känn efter så att den sitter ordentligt fast. På den här bilen (540iA 11.94) sitter det istället pinnbultar i de två övriga fästpunkterna. Kontrollera även om du har muttrar, att de sitter ordentligt.
 
Kontrollera även bultarna som håller ihop pumpens halvor. Det är 10 mm sexkantsbultar och dra åt de som sitter löst.
 
Avsluta nu med att kontrollera kedjans spänning igen.
 
Återmontera tråget. Här är det bra att ha ett par extra händer. Börja med att dra i bultar ute i hörnen. Ett bra hjälpmedel är en skruvdragare eftersom det är många bultar.
 
Montera tillbaka plastskyddet och kontrollera att avtappningspluggen är monterad med rätt moment och ny packning.
 


Hissa ned bilen och öppna huven. Om du återanvänder oljan är det dags att hälla tillbaka den. Fyll annars i ny olja och byt filter.

Slutligen kan motorn startas. Eventuellt kan Checkkontrollen varna för låg oljenivå en liten stund. Detta beror på att det kan ta lite tid för oljan att rinna in i givaren. Oljetryckslampan får inte varna längre än ett par sekunder första gången motorn startas efter operationen. Framöver kommer oljetryckslampan förhoppningsvis slockna blixtsnabbt!



Sammanfattning:
1. Tappa ur oljan (samla upp den i en ren hink om den skall återanvändas).
2. Skruva bort plastskyddet under motorn (4 st 10 mm plastmuttrar).
3. Lossa kabeln till oljenivågivaren.
4. Skruva ned tråget (10 mm sexkantsmuttrar)
5. Spänn kedjan så det är ca 5 mm flex (8 mm insex i bulthålet till vänster sett framifrån).
5. Tag upp de lösa bultarna (13 mm) som ligger i tråget och skruva tillbaka dem.
6. Kontrollera kedjans flex, om det behövs, justera.
7. Kontrollera alla 10 mm bultar som håller ihop pumphuset.
8. Skrapa bort den gamla korkpackningen och applicera den nya metallpackningen.
9. Återmontera tråget, glöm ej hållaren för oljenivågivaren och anslut dess kablage.
10. Skruva tillbaka plastskyddet och avtappningspluggen och fyll med olja.

Författare: Mattias Karlström
Fotograf: Jan Söderman

Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2005-09-30     Visad 39.669 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS