AutoPower Mekartips
Fläkten går endast på fullt
Om fläkten bara går på full hastighet
kan detta antagligen bero på flera felorsaker. På min bil var
det en kallödning på ett kretskort som reglerar fläktens
hastighet som var felet. Följande beskrivning av lösningen på
problemet gäller E32 med stora AC:n, men kan antagligen vara
till hjälp även för ägare till andra modeller.
Fläkten på E32 kan justeras steglöst. Med steglöst menas egentligen 3 fasta lägen och ett steglöst. Avstängt, min fläkt, max fläkt respektive det steglösa reglerområdet. När reglaget är inställt på max fläkt, så är ett relä inkopplat som ger fläkten max spänning, typiskt 12 v. När fläktreglaget är inom det reglerbara området, så vrider man egentligen på en potentiometer som i sin tur ger en signalspänning till ett kretskort som reglerar spänningen till fläkten. På kretskortet (6), låt oss kalla det "fläktstyrningskort", sitter det ett mindre antal komponenter samt 4 st effekttransistorer fästa vid en stor plåtbit (10) som fungerar som kylning till transistorerna. Fläktstyrningskortet är monterat i närheten av fläkten och plåtbiten på kortet sitter vid "insuget" till fläkten. På så sätt kyls kortet av när fläkten är igång. Nedan beskrivs hur du monterar loss kortet för att sedan felsöka det.
Andra observationer: Om fläkten inte går på full effekt,
är det säkert det lilla reläet (8), som sitter på kretskortet
(6) som inte fungerar som det skall. Kontrollera detta genom att
peta på reläets (8) kontaktbläck när kortet är anslutet och
fläkten på. Fläkten skall då gå med full effekt. Om fläkten inte går alls, kontrollera i första hand säkringen. Annars skulle det kanske kunna vara en kallödning på fläktstyrningskortet (6). Det är enkelt att mäta om fläktstyrningskortet får ström. Mät i kontakten (7) till fläktstyrningskortet (6). I den sidan med 2 stift skall det finnas +12 v på ett av stiften. Det andra stiftet är utgång till fläkten som alltså ger spänning från 0 till +12 v beroende på reglagets inställning. På den andra delen av kontakten, den med 3 stift, är det mittersta styrsignal för den reglerbara delen. Övriga stift är jord samt signal för om fläktreglaget är i maxläge eller inte. Andra problem relaterade till fläkten skulle kunna bero på något fel i själva panelen där man reglerar fläkten. Denna panel är enkel att pilla bort. Den sitter inte fast med några skruvar alls. Drag den bara rakt ut med hjälp av en liten skruvmejsel, eller plocka ut bilstereon, för att kunna trycka ut panelen bakifrån. Tag ut kontakterna i bakkant och skruva isär hela paketet. Tag även ut de 3 "plastpinnar" som håller reglagen för värme resp. fläkten. Därefter kan det kretskortet lätt felsökas genom att t ex mäta på potentiometrarna till fläktreglaget. |
Författare: Tommie
Fotograf: Tommie