Om fläkten bara går på full hastighet
kan detta antagligen bero på flera felorsaker. På min bil var
det en kallödning på ett kretskort som reglerar fläktens
hastighet som var felet. Följande beskrivning av lösningen på
problemet gäller E32 med stora AC:n, men kan antagligen vara
till hjälp även för ägare till andra modeller.
Fläkten på E32 kan justeras steglöst.
Med steglöst menas egentligen 3 fasta lägen och ett steglöst.
Avstängt, min fläkt, max fläkt respektive det steglösa
reglerområdet. När reglaget är inställt på max fläkt, så
är ett relä inkopplat som ger fläkten max spänning, typiskt
12 v.
När fläktreglaget är inom det
reglerbara området, så vrider man egentligen på en
potentiometer som i sin tur ger en signalspänning till ett
kretskort som reglerar spänningen till fläkten. På kretskortet
(6), låt oss kalla det "fläktstyrningskort", sitter
det ett mindre antal komponenter samt 4 st effekttransistorer
fästa vid en stor plåtbit (10) som fungerar som kylning till
transistorerna.
Fläktstyrningskortet är monterat i
närheten av fläkten och plåtbiten på kortet sitter vid
"insuget" till fläkten. På så sätt kyls kortet av
när fläkten är igång.
Nedan beskrivs hur du monterar loss
kortet för att sedan felsöka det.
- Tag loss skyddskåpan med klädsel
på (1) vid passagerarsidan precis till vänster, under
handskfacket. Skyddskåpan sitter fast med en skruv mitt
på.

- Öppna handskfacket och skruva loss
skyddskåpan (3) som sitter straxt ovanför kåpan du
nyss lossade. Denna skyddskåpa sitter med en skruv i
framkant, en under, samt en liten "plastpigg"
som håller kåpan i bakkant.
- Med handskfacket öppet kan man nu
lossa en luftkanal (2) som styr luften till fötterna på
passagerarsidan. Denna luftkanal sitter med 2 skruvar. En
i bakkant, "bakom" handskfacket, och en på
luftkanalens vänstra sida. Dessutom är den fasttryckt
vid utblåset (5), men det är inte svårt att ta loss.

- Fläktstyrningskortet (6) sitter
fast med 2 st skruvar. Lossa den nedersta skruven först
(4). På nedanstående bild är skruvmejseln instoppad i
hålet där den nedersta skruven sitter.

- Tag loss kontakten (7) som sitter i
ovankant på fläktstyrningskortet (6).
- Tag loss skruven i ovankant på
fläktstyrningskortet (6). Denna skruv sitter straxt
ovanför där kontakten (7) satt som du tog loss i steg
5.
- Drag försiktigt ut hela
fläktstyrningskortet (6). Det är ganska långt. På E32
går det att "dra fram" hela handskfacket. Om
man håller det framdraget med ena handen, är det en
baggis att dra ut fläktstyrningskortet (6) med den andra
handen.

- Tag bort skyddskåpan från
fläktstyrningskortet (7). Det sitter med 4 små skruvar
och en stor skruv (9) som är fäst på kylplåten (10).

- Gör först en okulär besiktning av
kretskortet. I "bästa fall" går det nu att se
felet med blotta ögat. Kanske en komponent är bränd
eller så ser man en kallödning. Om det inte går att se
något, så är det en god idÈ att sätta dit kontakten
(7) till fläktstyrningskortet (6) (utan att skjuta in
kortet där det satt). I mitt fall startade/stannade
fläkten när jag böjde och tänjde på hela kretskortet
(tyder på kallödning). Jag tog då ut kretskortet och i
god belysning i verkstaden var det enkelt att se att det
var en kallödning som orsakade det nyckfulla beteendet.
Denna kallödning var enkel att löda om, varpå fläkten
fungerade till full belåtenhet.

Andra observationer:
Om fläkten inte går på full effekt,
är det säkert det lilla reläet (8), som sitter på kretskortet
(6) som inte fungerar som det skall. Kontrollera detta genom att
peta på reläets (8) kontaktbläck när kortet är anslutet och
fläkten på. Fläkten skall då gå med full effekt.

Om fläkten inte går alls, kontrollera i
första hand säkringen. Annars skulle det kanske kunna vara en
kallödning på fläktstyrningskortet (6). Det är enkelt att
mäta om fläktstyrningskortet får ström. Mät i kontakten (7)
till fläktstyrningskortet (6). I den sidan med 2 stift skall det
finnas +12 v på ett av stiften. Det andra stiftet är utgång
till fläkten som alltså ger spänning från 0 till +12 v
beroende på reglagets inställning. På den andra delen av
kontakten, den med 3 stift, är det mittersta styrsignal för den
reglerbara delen. Övriga stift är jord samt signal för om
fläktreglaget är i maxläge eller inte.
Andra problem relaterade till fläkten
skulle kunna bero på något fel i själva panelen där man
reglerar fläkten. Denna panel är enkel att pilla bort. Den
sitter inte fast med några skruvar alls. Drag den bara rakt ut
med hjälp av en liten skruvmejsel, eller plocka ut bilstereon,
för att kunna trycka ut panelen bakifrån. Tag ut kontakterna i
bakkant och skruva isär hela paketet. Tag även ut de 3
"plastpinnar" som håller reglagen för värme resp.
fläkten. Därefter kan det kretskortet lätt felsökas genom att
t ex mäta på potentiometrarna till fläktreglaget.
|