AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte kondensor

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 4
TidsåtgångTid:2 timmar
Verktyg Verktyg:
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Objekt. BMW 530iAT-93

Utseende före och förhoppningsvis även efter detta ingrepp!!!!




Eventuella hjälpmedel!!!




I våras när värmen slog till igen då visade det sig att ACCn inte ville fungera på ett tillfredsställade sätt.

Alltså raka vägen till kylreparatören för läck sökning,för det är ju oftast en läcka som gör att trycket i systemet minskar eller försvinner helt så att kompressorn inte kan starta.Det är inte så mycket man kan göra själv när det gäller köldmediet.

Sagt och gjort, på med fyllnings/tömningsaggregatet hos reparatören och i med en illgrön färgpatron för att underlätta läcksökningen, starta upp anläggningen och kolla var läckan finns.

Nästan alltid finns den att hitta i kondensorn i fronten.
Kondensorn är av aluminium och plast och sitter utsatt till, framför allt för vägsalt som gör att materialet ger upp efter en tid, men det kan även vara ett stenskott eller någon annan yttre påverkan.

I mitt fall var det en lödning i de många små krökarna på vänster sida sedd framifrån som läckan kunde hittas, gröna små bubblor trängde fram så det var bara att suga ur köldmediet och vaccumsuga för att jag skulle kunna operera fritt med demontering och montering av den nya kondensorn.

Kondensor införskaffades från grabbarna på Bildelsimporten snabbt och enkelt, det finns också ett torkfilter att byta. Jag hörde mej för om detta och fick till svar att det inte var nödvändigt att byta.
Då var det bara att börja skruva. Jag tänkte visa hur jag gjorde,det finns kanske fler sätt, men jag tyckte detta var bäst.


  1. Öppna motorhuven! Börja med att ta bort njurarna och plåten som täcker fronten från sida till sida under lamporna. Lossa skruven till njurarna i mitten, liten skruv i plast. Bänd försiktigt upp plasthakarna, en på varje sida. Ovanför blinkers finns det ett avlångt urtag, stick ner en lång lagom grov skruvmejsel och tryck försiktigt ner samtidigt som du bänder ut den smala plåten nedanför halvljus lampan utifrån sett. Tejpa en skruvmejsel eller använd ett mjukt föremål för att inte skada lacken, om oturen är framme går det att byta hakarna på frontplåten enkelt när du fått loss det hela. Inne i njurarna sitter också två plasthakar, lossa dessa försiktigt. Lyckas du med detta så har kommit en bra bit på väg. Njurarna och plåten hänger ihop och kan läggas åt sidan eller om så skulle behövas, passa på att få ny lack.




  2. Lossa gummilisten på stötfångaren, bänd med en liten skruvmejsel på varje sida om nummerplåten, dra gummilisten mot dej, på sidorna är det hakar som krokas ur.




  3. Plocka ur eventuella dimljus och yttertempgivare, denna sitter i gallret mellan dimljuset och den öppningsbara luckan till höger sett framifrån. Lossa de fyra muttrarna som håller stötfångaren och dra den framåt. Lägg ner den och lossa eventuella slangar till strålkastarspolningen.



    Här är också strålkastarna demonterade för översyn och byte till vita blinkers eftersom det är ganska enkelt att göra det nu, när farten är uppe så att säga.


  4. Här börjar man se kondensorn bland annat. Lossa det tvärgående staget, därefter lossas anslutningarna till kompressorn brukar sitta hårt. Tänk på att byta tätningsringarna som finns i anslutningarna (O-ringar)! Skruva loss de två fästskruvarna i överkant på kondensorn, pressa den uppåt så långt det går och dra den över kanten i nedre änden. Lossa också elanslutningen till fläkten, den kan sitta kvar till sedan.




  5. Lägg upp kondensorn med fläkten på arbetsbänken och flytta över fläkten till den nya kondensorn.




När man kommit så här långt kan man ju passa på och klämma en bayer eller två och fundera på hur i hela friden man ska få ihop detta igen!

Som vanligt så gör man det ju i omvänd ordning som det kallas.
Räkna med att det tar ca 2,5-3 timmar beroende på hur duktig man är på att skruva och hur många bayer man intager!

När man fått ihop alltihop är det bara att bege sig till kylverkstaden och provtrycka och fylla på nytt köldmedium och göra en sväng i den sköna sommaren i denna underbara körmaskin!

Kostnad för det hela i material och tömning/fyllning ca:4000 SEK.

Författare: Jan Stålhandske

Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2006-04-16     Visad 19.164 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS