AutoPower Mekartips
Byte kondensor
Objekt. BMW 530iAT-93 Utseende före och förhoppningsvis även efter detta ingrepp!!!! Eventuella hjälpmedel!!! I våras när värmen slog till igen då visade det sig att ACCn inte ville fungera på ett tillfredsställade sätt. Alltså raka vägen till kylreparatören för läck sökning,för det är ju oftast en läcka som gör att trycket i systemet minskar eller försvinner helt så att kompressorn inte kan starta.Det är inte så mycket man kan göra själv när det gäller köldmediet. Sagt och gjort, på med fyllnings/tömningsaggregatet hos reparatören och i med en illgrön färgpatron för att underlätta läcksökningen, starta upp anläggningen och kolla var läckan finns. Nästan alltid finns den att hitta i kondensorn i fronten. Kondensorn är av aluminium och plast och sitter utsatt till, framför allt för vägsalt som gör att materialet ger upp efter en tid, men det kan även vara ett stenskott eller någon annan yttre påverkan. I mitt fall var det en lödning i de många små krökarna på vänster sida sedd framifrån som läckan kunde hittas, gröna små bubblor trängde fram så det var bara att suga ur köldmediet och vaccumsuga för att jag skulle kunna operera fritt med demontering och montering av den nya kondensorn. Kondensor införskaffades från grabbarna på Bildelsimporten snabbt och enkelt, det finns också ett torkfilter att byta. Jag hörde mej för om detta och fick till svar att det inte var nödvändigt att byta. Då var det bara att börja skruva. Jag tänkte visa hur jag gjorde,det finns kanske fler sätt, men jag tyckte detta var bäst.
När man kommit så här långt kan man ju passa på och klämma en bayer eller två och fundera på hur i hela friden man ska få ihop detta igen! Som vanligt så gör man det ju i omvänd ordning som det kallas. Räkna med att det tar ca 2,5-3 timmar beroende på hur duktig man är på att skruva och hur många bayer man intager! När man fått ihop alltihop är det bara att bege sig till kylverkstaden och provtrycka och fylla på nytt köldmedium och göra en sväng i den sköna sommaren i denna underbara körmaskin! Kostnad för det hela i material och tömning/fyllning ca:4000 SEK. |
Författare: Jan Stålhandske
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.