AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Rostlagning

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 2
TidsåtgångTid:2-3 timmar (exkl. torktider)
Verktyg Verktyg:Se nedan.
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Rostlagning:
 
Ska här försöka förklara hur man kan laga rost på pärlan på ett någorlunda enkelt sätt med sandbläster, OM det inte är genomrostat.

Alla vi som har vagnar med några år på nacken har nog mer eller mindre rostangrepp och dem bör man ta tag i så tidigt som möjligt.
 
På min bil är det vänster bakdörr som är objekt för detta GDS-reportage.
Begynnande rost syns som bubblor på lacken.
 
Jag har aldrig blästrat på någon bil förut och upptäckte under resans gång både för och nackdelar, man lär så länge man lever.
 
Att blästra är inte alls svårt, det viktigaste är att munstycket sluter helt tätt runt blästerstället så man inte får "stenskott" på ställen man inte vill.
 
Sedan är det ju självklart att man måste se till att ALL rost försvinner. Alla små svarta prickar man kan se om man inte varit tillräckligt tuff med sanden är rost som måste bort annars så har du tillbaka problemet redan nästa år.
 
När all rost och eventuell lös färg är borta så är det dags att lägga på grundfärgen.

Börja med att maskera lister och annat som inte skall målas samt att tvätta lackstället med lite rödsprit, var noga även här.

Jag gjorde tavlan att spraya på grundfärgen och det hade säkert blivit bra om jag hade maskerat ordentligt runt den blästrade ytan istället för att "dimma" ut det.
 
Nästa gång kommer jag att använda en liten pensel till grundfärgen i stället för att garanterat få färgen på den blästrade ytan och inte över ett för stort område.

Nu fick jag börja om nästan från början.
Det blev väldigt konstigt efter polering.
 
Nåja, jag lade på två-tre lager grundfärg.
 
 
 
 
 
När grundfärgen har torkat så är det originalfärgen på sprayburk som gäller.
 
Spraya många tunna lager med några minuters mellanrum för att minimera risken för rinningar.
 
Tror det blev åtta till tio lager med dunkelgrün.
 
Efter något dygn så kan man gå på med putstrasan.
 
Jag använde först Sonax flytande rubbing för att polera ut lackskarven och för att få bort färgdammet som alltid blir när man sprutlackerar.
 
När man drar handen över ytan så ska det kännas lent och fint innan du börjar med nästa moment, polishen.
 
Även här använde jag Sonax, men nu ur proffsserien.

Det är bara att gno tills du tycker att du fått upp en bra yta och att lackskarven inte syns mera.
 
Jag avslutade det hela med ett lager Sonax proffsvax för att få till den där fina hållbara spegelglansen.
 
Kameran är en lömsk vän…

Det man inte ser för blotta ögat fångar kameran.

På bilderna ser man ganska stora nyansskillnader på färgen.

Hummm. :-(
 
Detta är kanske inte det optimala sättet att rostlaga på och resultatet blev väl sådär.

MEN… Nu VET jag att det inte finns någon rost där i alla fall. Jag har hellre en lite halvdan lagning än vetskapen att rosten frodas under den bubbliga lacken.
 
 
 
 
 
 
 


Recept:
Kompressor (behöver inte vara stor)
Sandbläster (Biltema 149 kr)
Maskeringstejp
Zinkspray till grundfärg
Originallack
Lackstift (till kanten)
T-röd
Sonax flytande rubbing
Sonax proffspolish
Sonax proffsvax
Polerduk
Skyddspapper



Författare: Micke Olsson
Fotograf: Micke Olsson

Upplagd: 2004-01-26   Ändrad: 2004-01-28     Visad 128.344 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS