AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte fläktmotstånd E39

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3
TidsåtgångTid:1 timme för byte av motstånd, ca 2 timmar för att fixa eventuella smälta kablar
Verktyg Verktyg:
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Har du problem med en glappande eller stendöd coupe fläkt?!

Detta är ett enkelt mecktipps om hur du antingen byter fläktmotståndet, eller fixar till kabelhärdsmältan som jag råkade ut för.

1. Ta bort plattan under handskfacket (dra den hårt emot dig)

2. Monterade bort handskfacket (sitter enligt bilderna, 2st bultar i botten, samt 2st clips) Säkerligen inte nödvändigt. Men underlättar åtkomsten till fläktmotståndet.

3. Montera bort sidoskyddet, sitter med 1st skruv, samt 2st clips. Bara att dra den emot dig också!

4. Inne, under mittkonsollen längts bak (förståss!) sitter motståndet. Du ser kabeln om du lägger dig på rygg och kollar in i håligheten. Den sitter enbart fast med 2st konade plastpluppar. Så dra hård i kontakten med en tång eller dylikt så kommer den ut med ett plupp. Var dock försiktig så du inte sliter av en enskild kabel!

Har du den digitala klimatorn så kan det även vara styrenheten som har brunnit upp, och det är nog lättare sagt än gjort att fixa själv. Så då är det nog läge för begagnat ifrån skroten, eller BMW verkstaden!

Lycka till.
Bilderna är klickbara




========================================

Update 2010-10-06 Först vill jag tacka Michael Johnsson (alias Mullerhawk) för ett utmärkt mekartips. Även diskussionerna på Forumet hjälpte mig att hitta anledningen till att batteriet drogs ur. Jag köpte ett nytt fläktmotstånd eller som det heter ett slutsteg till fläkten häromdagen och bytte i dag. Dock hoppade jag över borttagningen av handsfacket och det gick bra ändå.

Vad jag vill uppmärksamma är att det nya slutsteget skiljer sig ganska mycket i utförande jämfört med min gamla igelkott. Jag trodde att jag hade fått fel reservdel, men denna passade väl i anslutningen så troligen är det bara en nu lite mera slimmad design. Vad jag konstaterade omedelbart är att fläktljuder slutar när jag stänger av tändningen så nu skall inte fläkten vara boven längre som drar ur batteriet. Bifogar bild som visar skillnaden mellan det gamla och det nya.

/Sailor



========================================

Författare: Michael Johnsson (alias Mullerhawk)
Fotograf: Michael Johnsson (alias Mullerhawk)

Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2010-10-06     Visad 73.091 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS