AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte hjullager

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 4
TidsåtgångTid:3 timmar
Verktyg Verktyg:Slaghammare för hjullager, hjulnavsbult, 46 mm hylsnyckel.
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Att hjullagret börjar bli dåligt hör man genom att det låter från framvagnen vid vissa hastigheter. Om Du inte vet vilken sida som är dålig, bör Du undersöka detta genom att spinna hjulet. Annars är det kanske lika bra att byta båda sidorna. Nackdelen med det är att ett hjullager kostar ca 2.300:-. Det går dock att få tag i samma hjullager billigare.

För att fastställa vilken sida som är trasig, kan man även göra följande:

1. Lossa hjulnavsskyddet med en skruvmejsel. Detta kan med fördel göras utan att hissa upp bilen och med hjulet fastsatt, beroende av fälgtyp.
2. Titta in på området runt hjulnavsbulten. Om hjullagret är dåligt, brukar det i allmänhet ha läckt ut fett fårn hjullagret som samlas runt hjulnavsbultens bakre del. Kontrollera på andra sidan också för säkerhets skull.

Att byta hjullager är något mer komplicerat än att byta bromsklotsar och bromsskiva. Detta beror på att man utöver "vanliga" verktyg behöver följande:



1. Slaghammare som kan slå ur hjullager
2. Hylsnyckel till hjulnavet. (46 mm vill jag minnas för BMW 5 och 7-serie 87/88 och framåt. Edit: 30 mm enligt uppgift för E46/318i -02)
3. Långt skaft till hylsnyckeln. (Hjulnavsbulten sitter som fan).
4. Gärna en ny hjulnavsbult (59:-/st hos BMW)
5. Tid & tålamod (Kan ta mer än 3 timmar/sida om Du är ovan)

Dessutom är det en fördel om Du kan hissa upp bilen och arbeta i brösthöjd. Men, som sagt var, med rätt verktyg ör det inga problem.

OK, börja med att ta bort bromsok och skiva enligt ovanstående. När det är klart följer Du bara nedanstående punkter:



1. Lossa hjulnavsskyddet med en skruvmejsel. Akta så Du inte förstör plåten.
2. Hjulnavsbulten är fixerad genom en avfasning i bultens kant. Böj mycket försiktigt ut denna.
3. Lossa hjulnavsbulten. Här behövs starka muskler!
4. Banka ut hullagret genom att slå på baksidan. När det har kommit ut en bit kan man försöka med slaghammaren.
5. Hjullagret delar sig frmodligen i 3 delar. Du för ut ena delen av centrum och själva lagret. Kvar blir inre delen av centrum.
6. Slå ut inre delen av navcentrum med slaghammaren.
7. Så, nu är det bara att stta dit det nya lagret. Försök att ta hela på en gång så Du slipper dela på det. I öbrjan kan man banka in det med en hammare från utsidan. Mot slutet kan man med fördel använda sig av det gamla navcentrumet, för att på så sätt "förlnga" hammaren.
8. Skruva dit navbulten. (Gärna en ny). Drag åt tills Du mår illa, eller iallafall tills den intar den "gamla" vinkeln.
9. Sätt dit hjulnavsskyddet. Nu är det bara att stta dit bromsskiva och bromsok enligt ovanstående. Klart!

Av Tommie Goldhammer. 1995-08-12


Kompletterande information från Kristian Larsson gällande BMW E30-modellerna:

Lager + nav kostar 1355:- på BMW. Minus eventuell klubbrabatt.
Muttern kostar 39:-.

Storleken på navmuttern är 36 mm.
Navmuttern dras med 290 Nm = blodsmak om du har en kort nyckel

Författare: Tommie Goldhammer

Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2009-06-29     Visad 59.619 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS