|
Att hjullagret börjar bli dåligt hör man
genom att det låter från framvagnen vid vissa hastigheter. Om
Du inte vet vilken sida som är dålig, bör Du undersöka detta
genom att spinna hjulet. Annars är det kanske lika bra att byta
båda sidorna. Nackdelen med det är att ett hjullager kostar ca
2.300:-. Det går dock att få tag i samma hjullager billigare.
För att fastställa vilken sida som är
trasig, kan man även göra följande:
1. Lossa hjulnavsskyddet med en
skruvmejsel. Detta kan med fördel göras utan att hissa
upp bilen och med hjulet fastsatt, beroende av fälgtyp.
2. Titta in på området runt
hjulnavsbulten. Om hjullagret är dåligt, brukar det i
allmänhet ha läckt ut fett fårn hjullagret som samlas
runt hjulnavsbultens bakre del. Kontrollera på andra
sidan också för säkerhets skull.
Att byta hjullager är något mer
komplicerat än att byta bromsklotsar och bromsskiva. Detta beror
på att man utöver "vanliga" verktyg behöver
följande:
1. Slaghammare som kan slå ur hjullager
2. Hylsnyckel till hjulnavet. (46 mm vill jag minnas för BMW 5 och 7-serie 87/88 och framåt. Edit: 30 mm enligt uppgift för E46/318i -02)
3. Långt skaft till hylsnyckeln.
(Hjulnavsbulten sitter som fan).
4. Gärna en ny hjulnavsbult (59:-/st hos
BMW)
5. Tid & tålamod (Kan ta mer än 3
timmar/sida om Du är ovan)
Dessutom är det en fördel om Du kan hissa
upp bilen och arbeta i brösthöjd. Men, som sagt var, med rätt
verktyg ör det inga problem.
OK, börja med att ta bort bromsok och
skiva enligt ovanstående. När det är klart följer Du bara
nedanstående punkter:
1. Lossa hjulnavsskyddet med en
skruvmejsel. Akta så Du inte förstör plåten.
2. Hjulnavsbulten är fixerad genom en
avfasning i bultens kant. Böj mycket försiktigt ut
denna.
3. Lossa hjulnavsbulten. Här behövs
starka muskler!
4. Banka ut hullagret genom att slå på
baksidan. När det har kommit ut en bit kan man försöka
med slaghammaren.
5. Hjullagret delar sig frmodligen i 3
delar. Du för ut ena delen av centrum och själva
lagret. Kvar blir inre delen av centrum.
6. Slå ut inre delen av navcentrum med
slaghammaren.
7. Så, nu är det bara att stta dit
det nya lagret. Försök att ta hela på en gång så Du
slipper dela på det. I öbrjan kan man banka in det med
en hammare från utsidan. Mot slutet kan man med fördel
använda sig av det gamla navcentrumet, för att på så
sätt "förlnga" hammaren.
8. Skruva dit navbulten. (Gärna en ny).
Drag åt tills Du mår illa, eller iallafall tills den
intar den "gamla" vinkeln.
9. Sätt dit hjulnavsskyddet. Nu är det
bara att stta dit bromsskiva och bromsok enligt
ovanstående. Klart!
Av Tommie Goldhammer. 1995-08-12
Kompletterande information från Kristian Larsson gällande BMW E30-modellerna:
Lager + nav kostar 1355:- på BMW. Minus eventuell klubbrabatt.
Muttern kostar 39:-.
Storleken på navmuttern är 36 mm.
Navmuttern dras med 290 Nm = blodsmak om du har en kort nyckel
|
|