AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Tysk ljusauto till svensk halvljusauto på E46

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 2
TidsåtgångTid:
Verktyg Verktyg:Eltejp, sax, nåt att peta med tex en liten mejsel och en skvätt tålamod.
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Denna operation förutsätter att din bil har ett autoläge på ljusknappen, till vänster om 0-läget (bild 00). Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 00
I autoläge slås lyset på vid mörker. Genom att täcka över ljussensorn får man Svensk halvljusautomatik eftersom ljussensorn tror att det är mörkt jämt (lurad!). Ljussensorn är integrerad i regnsensorn som i sin tur sitter fast mot framrutan, bakom backspegeln. Börja med att ta bort plastkåpan bakom spegeln (bild 01). Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 01
Den är delad vertikalt (bild 02).

Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 02
Bänd isär med tunn mejsel e.dyl. Vik spegeln åt ena hållet och ta bort kåphalvan på motsatt sida (bild 03). Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 03
Ta isär kontakten till spegeln (min bil har aut. avbländande spegel, vet inte om bilar utan det har nån kontakt) (bild 04). Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 04
Om det jävlas kan man vänta med kontakten tills man fått loss spegeln. Vrid spegelfästet medurs ca en kvart så lossnar spegeln från framrutan. Ta loss kontakten från regnsensorn (bild 07). Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 07

Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 09
På ovansidan ute vid hörnen finns två små rektangulära pluppar, tryck dem nedåt med mejsel e.dyl så de sticker ut nertill (bild 10). Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 10
Det är låsningen som håller fast sensorn. Bild 08 visar tydligare låst läge och 09 upplåst. Ta loss sensorn, på sidan som sitter mot framrutan finns en liten bit på kanske 5x15mm (bild 11) Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 11
som går att ta loss genom att skjuta den åt ena hållet (bild 12). Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 12
Det är ljusinsläppet till ljussensorn. Vänd den uppochned och tejpa för båda hålen (bild 14) med eltejp. Det ena hålet har en plastlins och det andra är tomt. Bild 14 visar färdigtejpad grej, har tyvärr ingen otejpad bild. Bild 13 ger lite perspektiv på storlek. Montera tillbaka i omvänd ordning, som det heter. Spegeln är lite hejsan att få dit, men det är verkligen bara omvänd ordning. Vinkla fästet (spegeln) som det var när den lossnade och få den att kliva i, vrid sedan lite moturs och spegeln sitter fast. Inget som helst våld eller kraft behövs, det gäller bara att få själva fästet i rätt vinkel mot rutan så det kliver i. Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 13

Tysk ljusautomatik till svensk halvljusautomatik
Bild 14

Författare: Spiidfriik

Upplagd: 2018-08-29   Ändrad: 2018-08-29     Visad 649 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS