Denna operation förutsätter att din bil har ett autoläge på ljusknappen, till vänster om 0-läget (bild 00).
|
Bild 00
|
I autoläge slås lyset på vid mörker. Genom att täcka över ljussensorn får man Svensk halvljusautomatik eftersom ljussensorn tror att det är mörkt jämt (lurad!). Ljussensorn är integrerad i regnsensorn som i sin tur sitter fast mot framrutan, bakom backspegeln. Börja med att ta bort plastkåpan bakom spegeln (bild 01).
|
Bild 01
|
Den är delad vertikalt (bild 02).
|
Bild 02
|
Bänd isär med tunn mejsel e.dyl. Vik spegeln åt ena hållet och ta bort kåphalvan på motsatt sida (bild 03).
|
Bild 03 |
Ta isär kontakten till spegeln (min bil har aut. avbländande spegel, vet inte om bilar utan det har nån kontakt) (bild 04).
|
Bild 04
|
Om det jävlas kan man vänta med kontakten tills man fått loss spegeln. Vrid spegelfästet medurs ca en kvart så lossnar spegeln från framrutan. Ta loss kontakten från regnsensorn (bild 07).
|
Bild 07
|
|
Bild 09
|
På ovansidan ute vid hörnen finns två små rektangulära pluppar, tryck dem nedåt med mejsel e.dyl så de sticker ut nertill (bild 10).
|
Bild 10
|
Det är låsningen som håller fast sensorn. Bild 08 visar tydligare låst läge och 09 upplåst. Ta loss sensorn, på sidan som sitter mot framrutan finns en liten bit på kanske 5x15mm (bild 11)
|
Bild 11
|
som går att ta loss genom att skjuta den åt ena hållet (bild 12).
|
Bild 12
|
Det är ljusinsläppet till ljussensorn. Vänd den uppochned och tejpa för båda hålen (bild 14) med eltejp. Det ena hålet har en plastlins och det andra är tomt. Bild 14 visar färdigtejpad grej, har tyvärr ingen otejpad bild. Bild 13 ger lite perspektiv på storlek.
Montera tillbaka i omvänd ordning, som det heter. Spegeln är lite hejsan att få dit, men det är verkligen bara omvänd ordning. Vinkla fästet (spegeln) som det var när den lossnade och få den att kliva i, vrid sedan lite moturs och spegeln sitter fast. Inget som helst våld eller kraft behövs, det gäller bara att få själva fästet i rätt vinkel mot rutan så det kliver i.
|
Bild 13
Bild 14
|