 |
Köp
nya plastdetaljer (som på svenska lite felaktigt kallas
justerskruvar). Behövs en sats för varje lykta.
Artikelnummer 63 12 0 027 924 (368 kr för två
med BMW Club rabatt). Ställ bilen några meter från
en vägg och markera halvljusbilden på väggen för
varje lykta separat.
Demontera
lyktan från bilen. Ta bort elanslutningar för helljus,
halvljus, blinkers och stegmotor. Vrid ur hela hållaren för
parkeringsljus. Lossa 4 st 8mm skruvar. Den nedre dekorationslisten
sitter fasthakad i skärmplåten och kan tryckas ur det
läget. Sedan kan hela lyktan dras/vridas ur framåt. |
 | Gör
ren lyktan. Demontera den nedre dekorationslisten och drivkretsen
för xenonlamporna. Ta nu bort gummibälgarna som tätar
runt lamporna. Därefter lamporna.
|
|
Xenonlampan för halvljus sitter fast bakom en monteringsring
som sitter med 3 st T20 skruvar. Nu kan du tydligt känna om din
första diagnos var rätt – lampreflektorerna sitter
alldeles löst och skramlar hit och dit. Separera det främre
lyktglaset genom att först försiktigt knäppa loss
plasthakarna runt om.
Lägg
nu det främre yttre lyktglaset åt sidan efter att
eventuellt ha rengjort det inuti genom att montera bort de två
inre lyktglasen som hålls på plast med några
clips.
|
|
Nu
kommer trixet – att separera reflektorerna från det
bakre plasthuset. De övre två fästpunkterna är
troligen trasiga och skall bytas ut medan den nedre fästpunkten
vid stegmotorn får man ta lite försiktigt. Stegmotorn
påverkar en metallpinne som avslutas med en svart plastkula.
Påtvingad på kulan sitter en vit sockel med en pinne som
sticker ut genom ett hål i monteringsplåten för
reflektorerna. Vrid pinnen ¼ varv och hela den vita sockeln
är nu loss från reflektorernas monteringsplåt.
Troligen är det nu bara att lyfta isär de två
delarna och nu syns de trasiga två övre plastdetaljerna
tydligt. Om en av dem är hel kan du enklast få loss den
genom att skruva ett tiotal varv på justerskruven för
ljusinställning. Byt senare ändå ut den då den
antagligen är mycket bräcklig.
|
|
Nu
när reflektorerna är avlägsnade från plasthuset
så måste man rensa bort resterna av de trasiga
plastdetaljerna. Börja med att få ut de två
plastkulorna från respektive ledkapsel. Ledkulorna sitter fast
och måste troligen delas genom att försiktigt använda
verktyg som lövsåg, kniv och kanske borr. Ledkapseln
finns inte som reservdel! Glöm inte att skydda reflektorer och
lins när du jobbar!
|
|
Fortsätt
nu med delarna av de trasiga plastdetaljerna som sitter kvar i
plasthuset. Skruva nu på justerskruvarna så att
plastdetaljerna lossar (notera antalet varv för respektive
skruv för att senare komma ungefär rätt med
ljusinställningen). Dammsug bort allt plastskräp som
samlats.
Nu
skall de nya plastdetaljerna monteras i sina spår och med
justerskruvarna som skall skära ny gängor i plasten. Jag
hade lite lithiumfett i skruvarnas gängor och skruvade helt ut
och in några gånger för att det skall löpa
lätt. Skruva in skruvarna samma antal varv som du tidigare
noterade.
|