AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte stötdämpare/fjädrar bak

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3-4
TidsåtgångTid:2 timmar
Verktyg Verktyg:Fjäderspännare
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Att byta fjädrar och stötdämpare bak är inte svårt. Faktum är att det är riktigt enkelt bara man kan knepet. Dessutom behövs inte så mycket verktyg som man kan tro. Man behöver egentligen bara 2 fjäderspännare förutom bilens egen "verktygslåda".

På min bil gick fjädrarna av, men det syntes nästan inte alls på bilen. Det var faktiskt en ren slump att jag upptäckte det. Jag skulle besikta bilen bara veckan efter det att jag såg att fjädrarna gått av. Jag hade inte tid att åtgärda felet innan besiktningen, men bilen gick ändå igenom tack vare en ouppmärksam besiktningsman. Men noga som man är bytte jag naturligtvis fjädrarna ändå bara någon dag efter besiktningen.

Fjädrarna hade förmodligen gått av på semestern när bilen var fullastad. I samband med acceleration och en kurvtagning i Italien kommer jag ihåg att jag hörde ett metalliskt ljud som om något gått av. Vid det tillfället kunde jag inte hitta vad det var som orsakat ljudet och inget hade heller lossnat från bilen. Någon vecka senare hördes ett liknande ljud. Denna gång var dock inte bilen fullastad, men så här i efterhand inser man att den andra fjädern också gått av till följd av den högre belastningen den utsatts för när den ena gått av och därmed var någon/några centimeter kortare.

Följande beskrivning av hur man byter fjädrar bak fungerar bra för 5- och 7-serien (E34 och E32), men går säkert lika bra att använda till andra modeller. Beskrivningen går även att använda för den som skall byta stötdämpare.

Steg A:

Lossa muttrarna som håller fjäderbenet i ovankant. Muttrarna sitter i botten på hatthyllans golv, under högtalargallret. För att göra detta fann jag det dock lättast att ta ut baksätet för att komma åt allt lätt.

1. Lossa nackskydden bak. (Drag dessa rakt upp, förbi ett motstånd)
2. Tag loss plastskyddet för nackskydden som sitter i toppen på baksätets ryggdel. (Ryck rakt upp försiktigt). (Gäller ev. bara 7-serien)
3. Tag ut baksätets sittdel. (Ryck upp i framkant, drag framåt, lyft ut)
4. Lossa de 4 plastmuttrarna som håller baksätets ryggdel. (2 st sitter på vardera sidan straxt under baksätets ryggdel, 2 st sitter bakom armstödet, som lätt kan plockas bort).
5. Tag ut baksätets ryggdel. (Lyft rakt upp ca 5-10 cm, lyft ut hela paketet)
6. Lägg tillbaka baksätets sittdel för bekvämlighets skull.
7. Nu är det smidigt att plocka bort högtalargallret och gummimuffen som täcker fjäderbenets topp.
8. Lossa de 3 muttrarna som håller fjäderbenet i ovankant. OBS! Lossa inte muttern i mitten, den håller ihop fjäderpaketet.

Steg B:

Tag loss fjäderbenet.

1. Lösgör hjulbultarna och hissa upp bilen med en lift eller med domkraften. Om domkraften används, se till att fixera bilens framhjul så att bilen inte rullar en millimeter fram eller tillbaka. Det är jättejobbigt att få hela bilen över sig. Tror jag.
2. När bakhjulet/bakhjulen hänger fritt, kontrollera att fjäderbenet har glidit ner en bit när du kollar där du nyss lossade fjäderbenet i ovankant. Om så inte är fallet, hissa upp bilen lite även på andra sidan om detta inte redan är gjort. (Hmmm... det här blir ju lite knepigt om du valde domkraftstekniken.)
3. Tag loss bakhjulet.
4. Tag loss bulten som håller fjäderbenet i underkant.
5. Så, nu borde hela fjäderbenet ha lossnat. Om inte, ge det en lätt karatespark utifrån-in, men se till att värma upp innan så du inte sträcker dig.

Avdragare modell Biltema 19-1124 för 29,90kr, går utmärkt att använda när undre fästet rostat fast. Tips är att demontera undre fästets skruv för att borra ett styrhål och återmonera med lämpligt utstick för att sedan gå på med avdragaren.  

Steg C:

Byt fjädern (eller byt ut hela fjäderbenet om stötdämparen också ska bytas)

1. Tag fjäderpaketet under armen och lägg det på din favoritarbetsbänk, t ex finbordet i vardagsrummet så du kan se Race på TV samtidigt.
2. Spänn ihop fjädern med 2 st ordentliga fjäderspännare. OBS! Det är förenat med livsfara att inte använda ordentliga grejer här. Om fjädern släpper från fjäderspännaren, så far den iväg med en fruktansvärd hastighet och kan gå igenom både väggar och tak. Fjädern skall spännas så hårt att den sitter helt löst och "glappar" mellan stötdämparens hållare.
3. Tag loss muttern som håller stötdämparen i toppen. (Ja, just den du skulle ge fan i, i steg A:8)
4. Lossa fjäderspännarna och kasta den trasiga fjädern, men kasta den inte i pappkartongen märkt pappersåtervinning!
5. (Här är ett utmärkt tillfälle att känna på stötdämparen så att den är frisk. Den ska ge ett jämnt lagom hårt motstånd när man pressar samman och drar isär stötdämparen). Byt ut stötdämparen vid minsta tveksamhet. De kostar inte så mycket när man ändå är igång.
6. Spänn fjäderspännarna på den nya fjädern och sätt dit den.
7. Skruva fast muttern som håller stötdämparen i toppen igen och släpp försiktigt fjäderspännarna.

Så, nu är det bara att skruva fast allt igen i omvänd ordning. Se bara till att vara försiktig när du hissar ner bilen så att fjäderbenets topp glider in i rätt hål. Är du man torde detta inte vara något problem. Gummiskyddet längst upp däremot är lite irriterande att få på. Tag en erfaren kvinna till hjälp om det är första gången för dig. Efter lyckat genomförande är det bara att fira med en rökpaus (läs: burn-out) och se fram emot nästa åktur med skönheten.


Författare: Tommie

Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2010-05-14     Visad 69.115 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS