Inledning
Ja, då stod man där hos bilbesiktningen med domen i handen ”rost bromsrör vänster bak”. Detta hände en gång på min tidigare E34 och då lämnade jag in den på verkstaden och betalade dyra pengar för jobbet, den här gången tänkte jag att jag skulle prova att fixa det själv. Meningarna går isär huruvida man skall byta endast den rostiga delen av röret, dvs. skarva det befintliga röret, eller om man skall byta hela bromsröret. Besiktningen godkänner i alla fall skarvade rör och det är just detta som detta tips handlar om. Bilen i detta fall är en e39 530 Touring, men principen är ju naturligtvis samma på alla bilar.
|
Steg 1
Efter att först ha hissat upp bilen tog jag bord vänster bakhjul och lossade och böjde bort innerskärmen för att få lite mer plats och öka tillgängligheten för bromsröret (bild 1).
|
Bild 1
|
Steg 2
Sedan kollade jag in var det var lämpligast att lägga skarven. I mitt fall så var det enklast att byta röret hela vägen från bromsslangen till böjen precis då bromsröret viker av upp över tanken. Innan jag började arbetet med att demontera och kapa röret så satte jag tryck på bromsarna genom att kila fast en planka mellan bromspedalen och sätet. Detta för att hindra att bromsolja rinner ut när man väl får isär grejorna. Jag satte även fast en klämma på bromsslangen närmast oket för att minska slasket ytterligare.
Steg 3
Värme och kyla är honnörsord när det gäller att demontera gamla rostiga bromsslangar/rör och nipplar. Värm på den ”yttre” nippeln och kyl den ”inre”. Jag har även rätt dålig erfarenhet av de speciella bromsnippelnycklar som finns då jag tycker att jag ofta lyckas dra nippeln rund i alla fall. Jag använder i stället en svetstång vilket brukar funkar bra (bild 2.).
|
Bild 2
|
Steg 4
Sådär ja, nu är bromsröret lossat vid bromsslangen och röret kapat. (bild 3 och 4)
|
Bild 3
|
|
Bild 4
|
Steg 5
Nu är det dags att tillverka ett nytt rör samt kona och montera en skarvnippel på det befintliga röret. Till detta krävs en rörkoningssats, nytt bromsrör, skarvnipplar, rörkapare och en bromsrörstång (bild 5). Även om man köper allt nytt så landar inköpskostanden väl under vad det skulle kosta att lämna in på verkstad. När man väl har grejorna kan man sedan tillverka bromsrör för en spottstyver i resten av livet.
|
Bild 5
|
Kapa till en bit rör som drygt motsvarar längden på det gamla avkapade röret, självklart använder man rörkaparen till detta. Böj sedan men hjälp av bromsrörstången till det nya röret med den avkapade biten som mall. Trä sedan på nippeln på den enda änden (i mitt fall, den ände som skruvades mot bromsslangen) och kona änden. Om man inte vet hur man använder en rörkoningssats så kan jag rekommendera en sökning (”flare brake lines”) på ”YouTube”, där finns det massor med information om detta. Det finns en mängd olika typer och storlekar av broms- och skarvnipplar att köpa. Det kan ibland vara så att det är olika tjocklek på det befintliga bromsröret och det som man själv tillverkar. I mitt fall var det befintliga bromsröret på bilen 5 mm medan det rör jag köpte på Biltema var 4,75 mm (3/16”). Man måste anpassa både nipplarna och koningen av rören därefter.
Det är bra om man sedan provmonterar röret på plats så att man kan finjustera längd och vinklar. När allt ser bra ut så kan man sedan kapa och kona fast skarvnippeln på andra ändan av röret (bild 6). OBS – glöm inte att trä på själva nippeln på röret innan koningen, många med mig har nog lyckats med den perfekta koningen bara för att upptäcka att nippeln inte är på röret….
|
Bild 6
|
Steg 6
Nu har vi kommit till den lite pilliga delen, att kona fast en skarvnippel på det befintliga originalröret på bilen. Här kan det vara lite trångt och det är bra att ha detta i åtanke när man i steg 2 bestämmer sig för var man skall kapa röret. Originalrören är också lite hårdare då de inte, i motsats till mina rör, är tillverkade av koppar. De kan därför vara lite svårare att kona, men det är inte några problem om man är lite noggrann (bild 7).
|
Bild 7
|
Steg 7
Nu när det nya röret är klart är det förhoppningsvis bara att skruva fast det och dra åt alla nipplar så det blir tätt och fint (bild 8 och 9).
|
Bild 8
|
|
Bild 9
|
Steg 8
Det sista steget är att givetvis att lufta bromsarna och toppa upp nivån i bromsoljebehållaren. Jag har en supersmidig tryckluftsdriven luftningsapparat som gör att man ensam kan lufta systemet (bild 10). Glöm ej bort att ta bort plankan på bromsen och klämman på bromsslangen innan luftningen. Tryck till sist hårt på bromspedalen några gånger och kontrollera att all luft är ute ur systemet och skarvningarna håller tätt. Sedan är det bara att åka till besiktningen och ”släcka tvåan”.
Ja, detta gick ju ganska bra, och alla bilar kommer förr eller senare att få rostiga bromsrör så det är bra att kunna fixa det själv. Om man är minsta osäker så bör man dock låta någon verkstad göra jobbet, bromsarna är ju trots allt en inte helt oväsentlig del av bilens säkerhetssystem. Lycka till….
|
Bild 9
|