AutoPower Mekartips
Renovering av dieselpump VP44 på E46
Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter efter mina problem med dieselpumpen på en E46 320d -99
Pumpen sitter på E46 fram till -02. Därefter tog common rail konceptet över och en ny pump i och med detta.
Verkstaden förmodade att dieselpumpen hade gett sig. Bilen stannade under långsam färd och gick inte att starta trots bra fart på startmotor.
På verkstad gick det inte att utläsa någon felkod vilket kan vara fallet då dieselpumpen inte fungerar som den ska.
Jag tog in diverse offerter på att byta dieselpumpen. Fick in priser från 18 000- 24 000 beroede på om man sätter in en utbytepump eller en ny pump.
När dieselpumpen inte fungerar beror det nästan alltid på att den elektroniska styrenheten har gett upp. Denna sitter ihopkopplad med fyra kablar och är ihopskruvad med ett antal skruvar övriga pumpen. Den sitter som ett topploch över pumpen.
Vissa verkstäder kan mäta direkt på dieselpumpen på plats om EDC:n är OK eller trasig. Jag antar att de vill ha bra betalt för en sådan analys eller så vill de ha jobbet att reparera pumpen. Jag valde att chansa och göra jobbet själv efter att läst en del på nätet om Bosch VP44.
Man behöver bara vanliga sexkantshylsor, insex och torx för att klara jobbet. Man behöver komma åt skruvar i diverse vinklar men inget utöver en gedigen verktygssats. Det blir ganska många delar så jag rekommenderar starkt att fotografera och att märka upp alla delar och skruvar i vilken ordning som de tas bort. Man hinner ju glömma på några veckor.
Jag hittade en firma i England som renoverar just Bosch VP44:ans EDC (electronic diesel controlunit) utan att man ens behöver skruva loss pumpen från bilen. Det man behöver göra är att montera ner diverse insugningfilter, -rör och -förgreningar inklusiver kontakter så att man kommer åt dieselpumpen. Det trixiga var att konsollen som håller pumpen på plats mot motorn även har en bockning över toppen av pumpen som man enklast sågar bort med bågfil. Ca 45 minuters jobb..... Den enda funktionen denna plåtdel har är att hålla en plastlåda med kablar i korrekt position. Utrymmet är ändå såpass trångt så jag lät plastlådan hänga fritt över pumpen. Kan knappast innebära några problem. För den petige kan man gänga och skruva dit den bortsågade plåtbiten för att få det hela tillbaka i ursprungligt skick.
När man kommit ner till pumpen och frigjort den från den överliggande bockade plåten är det möjligt att demontera den elektroniska kontrollenheten. Firman som reparerar VP44 EDC visar på sin hemsida hur man ska bete sig när man demonterar och återmonterar EDC:n från pumpen. Det kräver endast två modeller av torxskruvmejslar (T10 och T25) och verktyg för att klippa och skarva kablarna. Jag använde mig av vanliga sockerbitar och krympslang över detta.
När pumpen står utan lock (=EDC) är det viktigt att täcka överordentligt så att det inte hamnar smuts i pumpen.
När allt var återmonterat fick jag veva runt motorn ganska länge. Kanske 20x 30 sekunder. Man bör nog låta startmotorn vila ibland för att inte bränna den och ha tillgång till flera batterier. Jag gjorde ingenting för att lufta systemet.
Jag skickade min EDC till Diesel Pump Repairs i England och priset är 250-350 GBP + 17 VAT (moms). Totalt med frakt hamnade jag på ca 5000 SEK. Om de inte hittar något fel på EDC:n så skickar de tillbaka den mot en mindre kostnad.
Pumpen sitter på E46 fram till -02. Därefter tog common rail konceptet över och en ny pump i och med detta.
Verkstaden förmodade att dieselpumpen hade gett sig. Bilen stannade under långsam färd och gick inte att starta trots bra fart på startmotor.
På verkstad gick det inte att utläsa någon felkod vilket kan vara fallet då dieselpumpen inte fungerar som den ska.
Jag tog in diverse offerter på att byta dieselpumpen. Fick in priser från 18 000- 24 000 beroede på om man sätter in en utbytepump eller en ny pump.
När dieselpumpen inte fungerar beror det nästan alltid på att den elektroniska styrenheten har gett upp. Denna sitter ihopkopplad med fyra kablar och är ihopskruvad med ett antal skruvar övriga pumpen. Den sitter som ett topploch över pumpen.
Vissa verkstäder kan mäta direkt på dieselpumpen på plats om EDC:n är OK eller trasig. Jag antar att de vill ha bra betalt för en sådan analys eller så vill de ha jobbet att reparera pumpen. Jag valde att chansa och göra jobbet själv efter att läst en del på nätet om Bosch VP44.
Man behöver bara vanliga sexkantshylsor, insex och torx för att klara jobbet. Man behöver komma åt skruvar i diverse vinklar men inget utöver en gedigen verktygssats. Det blir ganska många delar så jag rekommenderar starkt att fotografera och att märka upp alla delar och skruvar i vilken ordning som de tas bort. Man hinner ju glömma på några veckor.
Jag hittade en firma i England som renoverar just Bosch VP44:ans EDC (electronic diesel controlunit) utan att man ens behöver skruva loss pumpen från bilen. Det man behöver göra är att montera ner diverse insugningfilter, -rör och -förgreningar inklusiver kontakter så att man kommer åt dieselpumpen. Det trixiga var att konsollen som håller pumpen på plats mot motorn även har en bockning över toppen av pumpen som man enklast sågar bort med bågfil. Ca 45 minuters jobb..... Den enda funktionen denna plåtdel har är att hålla en plastlåda med kablar i korrekt position. Utrymmet är ändå såpass trångt så jag lät plastlådan hänga fritt över pumpen. Kan knappast innebära några problem. För den petige kan man gänga och skruva dit den bortsågade plåtbiten för att få det hela tillbaka i ursprungligt skick.
När man kommit ner till pumpen och frigjort den från den överliggande bockade plåten är det möjligt att demontera den elektroniska kontrollenheten. Firman som reparerar VP44 EDC visar på sin hemsida hur man ska bete sig när man demonterar och återmonterar EDC:n från pumpen. Det kräver endast två modeller av torxskruvmejslar (T10 och T25) och verktyg för att klippa och skarva kablarna. Jag använde mig av vanliga sockerbitar och krympslang över detta.
När pumpen står utan lock (=EDC) är det viktigt att täcka överordentligt så att det inte hamnar smuts i pumpen.
När allt var återmonterat fick jag veva runt motorn ganska länge. Kanske 20x 30 sekunder. Man bör nog låta startmotorn vila ibland för att inte bränna den och ha tillgång till flera batterier. Jag gjorde ingenting för att lufta systemet.
Jag skickade min EDC till Diesel Pump Repairs i England och priset är 250-350 GBP + 17 VAT (moms). Totalt med frakt hamnade jag på ca 5000 SEK. Om de inte hittar något fel på EDC:n så skickar de tillbaka den mot en mindre kostnad.
Författare: Tomas Nilsson
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.