|
Om man ska sänka sin bil så finns det ett par saker som man bör tänka på. Först och främst så ska man passa sig för att sänka bilen
för mycket, oljetråget och avgassystemet ligger annars i farozonen om man ska över en trottoarkant eller ska ut på landsbygden och
åka på kostigar. Vidare så måste man kolla så att inte däcken tar i skärmarna om man har bredare däck än original på bilen. När det
gäller att sänka sin bil genom att kapa av originalfjädrarna så är detta inte att rekommendera. Gör man detta så riskerar man att fjädern
sitter löst vid det årliga besöket hos bilprovningen, och detta brukar inte gillas av personalen, utan det blir en tvåa som följd. Samma
sak gäller att kapa i sänkningsfjädrar, inte bra.
Ska man sänka sin bil mer än dem 35-40 mm som dom vanliga satserna sänker så är det nästan ett krav på kortare stötdämpare,
annars inträffar fenomenet ovan. När man så har beslutat sig för att inhandla en sänkningsats, eller komplett väghållningssats med 4
stötdämpare så är det av yppersta vikt att man kollar att fjäderbenen och fjäderbenstallrikarna är friska. I och med att bilen blir lägre
och dom kortare fjädrarna är +30% hårdare än original så ökar belastningen på hjulupphängningarna, så därav måste dom vara
fräscha.
Vid monteringen så måste man i dom flesta fall ha två fjäderspännare för att få loss fjädrarna från bilen. Vad man mera bör tänka på är
att gärna lägga en trasa eller något emellan fjädern och spännaren vid monteringen för att inte skava bort färgen på fjädrarna, dessa
börjar ganska snart att rosta annars.
När man slutligen har kommit så långt att man har fått dit grejorna så måste man göra en hjulinställning av bilen. Annars så slits
däcken ner ganska snart i och med att toe-in ändras vid sänkningen, även ljuset måste ställas upp lite. Ljusinställningen klarar man
ganska lätt själv genom att ställa bilen framför en garageport eller husvägg och måtta upp en meter från väggen eller porten till
kofångaren, sedan kollar man halvljusets höjd och antecknar måttet. Detta görs med fördel innan man börjar arbetet på bilen. När
sänkningen är klar så ställer man bilen på samma sätt och skruvar upp ljuset, lätt som en plätt.
Beträffande fabrikatet på dom olika satserna så är det som med allting annat, man får vad man betalar för. För en bil som inte ska
köras aktivt på bana så räcker det gott och väl med dom billiga fabrikaten. För den som vill kosta på och ha det bästa så finns det en
uppsjö av prylar att köpa, endast plånboken sätter gränsen. Ställbara fjäderben, ställbara Koni-dämpare, det finns mycket godis om
man vill spendera pengar på sin bil. Annars så börjar dom flesta priserna på 1200:- för en sats med fyra fjädrar, och från 4000:- för
en komplett sats med fyra fjädrar och fyra stötdämpare.
Efter att ha gjort alla inställningar av ljus och framvagn så är det bara att gasa. Den stora förändringen ligger självklart i att
väghållningen blir vassare, även styrningen blir lite känsligare. Den stora nackdelen är att komforten i dom flesta fallen blir sämre.
Men ska man åka lite fortare i kurvorna så får man offra något annat. Vill man sedan spä på väghållningen ytterligare så finns det
fjäderbensstag, justerbara krängningshämmare, excentriska bussningar för att ändra cambervinkeln, nylonbussningar mm.....listan
är lång.
|
|