AutoPower Mekartips
Byte hjullager bak E36/E46
Verktyg: Verktyg: Spärrhandtag 1/2”, 3/8”, hylsor 10 - 30 mm, även 36 - 40 mm hylsor för inpressning av nya hjullagret och navet, 30 mm 12 kantig hylsa för drivaxelns mutter, förlängare, blocknycklar 10 – 24 mm, arbetslampa, insexnycklar, torxhylsor och torxblocknycklar (för drivaxels skruvar), hammare, kan vara bra med blocknycklar med spärrfunktion, universalknut, mutterdragare är ett plus, avdragare (trearmad, minst 150 mm som ska klara av upp till 10 ton spänning när du ska pressa ut navet), vinkelslipp, borrmaskin med ett par bra borrar för tillverkning av pressverktyget, mini slipmaskin, ett rör (se vidare i texten och på bilden).
Förklaring:
Upplever du störande ljud från bakvagnen när du kör, särskilt mer när du svänger åt just något håll och mindre när du svänger åt andra hållet. Då är det ett hjullagerbyte som väntar dig snart. Så fort du har konstaterat att det är ett hjullager som låter så ska du byta det genast (inom en månad beroende i vilket skick den är).
Att lämna bilen på verkstan kan kosta 1000kr – 2000kr per sida. I mitt fall betalade jag endast 450kr för hjullagret.
Utförande:
Hissa upp bilen, ställ upp den på pallbockar. Ta bort aktuellt hjul.
Demontera bromsok, bromsokshållare och bromsskiva. OBS! Handbromsen kan sitta kvar, den är inte i vägen.
Börja sedan med att skruva loss drivaxeln, lägg i ettan eller backen och skruva sedan loss muttern som sitter i mitten av navet (30mm 12 kant) här kan det vara bra att ha en mutterdragare. Efteråt kan du skruva loss de sex skruvarna från bakaxelklumpen.
Med en trearmad avdragare kan du lätt trycka ut drivaxeln ur navet.
När drivaxeln är ute, hissa ned bakre avgassystem (ljuddämpare) genom att skruva loss två skruvar på varje sida av ljuddämparen samt skruva loss krängningshammaren för att du ska kunna ta ut drivaxeln ur arbetsområdet.
För att pressa ut navet använde jag mig av ett rör som jag drog igenom navet och tryckte den mot bakaxelklumpen. Jag använde ett rör som stöd för avdragarens mittbult. Avdragaren jag använde var 200 mm (100 mm avdragaren jag använde innan gick av), att ta ut navet var svårast och svettigast. Jag har även provat med en glidhammare med 15 kg vikt, det gav inget resultat. När jag använde avdragaren för att få ut navet så använde jag enorm styrka för att kunna vrida på mittbulten. Till slut flög den bara av. Bäst att ha skyddsglasögon eller liknande, för det flög av med en enorm styrka.
Nu är det dags att pressa ut det gamla hjullagret. Ta bort lagrets låsring.
Med mitt specialgjorda verktyg kunde jag lätt få ut lagret ur hjullagerbaljan. Efter du har pressat ut det gamla hjullagret kan du pressa in den nya genom att använda det gamla hjullagret. För att underlätta inpressningen kan det vara bra att kyla ner det nya hjullagret genom att lägga det i frysen i ca 30–60 min.
När du har pressat in det nya hjullagret så är det dags att pressa in hjulnavet. Ta bort det gamla lagrets inre ring från navet. Det gör man genom att först slipa med vinkelslip och sedan med mini slipmaskinen. Sedan några slag med hammaren så är den loss.
Att pressa i navet var inte svårt. Använd gängstång av rätt tjocklek samt några rejäla brickor med stora hylsor.
Återmontera allt i motsatt ordning. Smörj alla skruvar/bultar/muttrar med kopparpasta vilket underlättar återmonteringen. Innan du kör med bilen så kontrollera att allting sitter fast.
Denna gång tog det ca 10 timmar att byta hjullagret, 5-6 timmar av de 10 timmarna gick åt tillverkning av pressverktyget, brickor osv. Nästa gång jag byter hjullager så går det betydligt fortare då jag redan har alla verktyg färdiga.
Lycka till!
Författare: Artyom (Tomas_E36)Förklaring:
Upplever du störande ljud från bakvagnen när du kör, särskilt mer när du svänger åt just något håll och mindre när du svänger åt andra hållet. Då är det ett hjullagerbyte som väntar dig snart. Så fort du har konstaterat att det är ett hjullager som låter så ska du byta det genast (inom en månad beroende i vilket skick den är).
Att lämna bilen på verkstan kan kosta 1000kr – 2000kr per sida. I mitt fall betalade jag endast 450kr för hjullagret.
Utförande:
Hissa upp bilen, ställ upp den på pallbockar. Ta bort aktuellt hjul.
Demontera bromsok, bromsokshållare och bromsskiva. OBS! Handbromsen kan sitta kvar, den är inte i vägen.
Börja sedan med att skruva loss drivaxeln, lägg i ettan eller backen och skruva sedan loss muttern som sitter i mitten av navet (30mm 12 kant) här kan det vara bra att ha en mutterdragare. Efteråt kan du skruva loss de sex skruvarna från bakaxelklumpen.
Med en trearmad avdragare kan du lätt trycka ut drivaxeln ur navet.
När drivaxeln är ute, hissa ned bakre avgassystem (ljuddämpare) genom att skruva loss två skruvar på varje sida av ljuddämparen samt skruva loss krängningshammaren för att du ska kunna ta ut drivaxeln ur arbetsområdet.
För att pressa ut navet använde jag mig av ett rör som jag drog igenom navet och tryckte den mot bakaxelklumpen. Jag använde ett rör som stöd för avdragarens mittbult. Avdragaren jag använde var 200 mm (100 mm avdragaren jag använde innan gick av), att ta ut navet var svårast och svettigast. Jag har även provat med en glidhammare med 15 kg vikt, det gav inget resultat. När jag använde avdragaren för att få ut navet så använde jag enorm styrka för att kunna vrida på mittbulten. Till slut flög den bara av. Bäst att ha skyddsglasögon eller liknande, för det flög av med en enorm styrka.
Nu är det dags att pressa ut det gamla hjullagret. Ta bort lagrets låsring.
Med mitt specialgjorda verktyg kunde jag lätt få ut lagret ur hjullagerbaljan. Efter du har pressat ut det gamla hjullagret kan du pressa in den nya genom att använda det gamla hjullagret. För att underlätta inpressningen kan det vara bra att kyla ner det nya hjullagret genom att lägga det i frysen i ca 30–60 min.
När du har pressat in det nya hjullagret så är det dags att pressa in hjulnavet. Ta bort det gamla lagrets inre ring från navet. Det gör man genom att först slipa med vinkelslip och sedan med mini slipmaskinen. Sedan några slag med hammaren så är den loss.
Att pressa i navet var inte svårt. Använd gängstång av rätt tjocklek samt några rejäla brickor med stora hylsor.
Återmontera allt i motsatt ordning. Smörj alla skruvar/bultar/muttrar med kopparpasta vilket underlättar återmonteringen. Innan du kör med bilen så kontrollera att allting sitter fast.
Denna gång tog det ca 10 timmar att byta hjullagret, 5-6 timmar av de 10 timmarna gick åt tillverkning av pressverktyget, brickor osv. Nästa gång jag byter hjullager så går det betydligt fortare då jag redan har alla verktyg färdiga.
Lycka till!
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.