Är det blött under mattan bakom förarstolen?Försvinner det vatten ur expansionskärlet och hamnar under bilen vid växellådan typ! då kan det vara cellpaketet som är orsaken, om det är cellpaketet i sig eller O-Ringarna till rören som ansluts i Cellpaketet det visar sig vid Demonteringen!
KOM I HÅG LOSSA ALLTID BATTERI - INNAN ARBETE BÖRJAR
|
Lossa det bakre förvaringsfacket/Utblås
Sedan tryck ut den svarta plastbiten som sitter under där en del har cigarettändare
|
|
Skruva sedan ur dom två skruvarna där det är två hål i bilden! använd en lång stjärnmejsel och skruva dom uppifrån genom hålen som är gjorda för skruvmejsel.
|
|
Lossa sedan den skruven som sitter längst fram i det avlånga facket brevid handbromsen.
|
|
Lyft sedan bort dammasken ifrån handbromsens spak, lyft i övre delen först
sedan skruva ur skruven i nederkant där mejseln visar var
|
|
Lyft sedan upp och lirka imellan damasken till handbromsen, lättast att sätta den på tvären lite grann
|
|
Tryck sedan upp Elhissarnas kontrollpanel och koppla i från elen
gör sedan likadant med varningsblinkersknappen
|
|
Tryck sedan ner kablaget så att det inte ligger i vägen när den främre konsolen skall lossas
|
|
Lossa den plastmutter som sitter där
|
|
Lossa växelspaksknoppen genom att dra den rakt upp, lossa sedan damasken på samma sätt, ta ur askkoppen genom en liten plastflärp under den
|
|
Skruva loss sidopanelerna på varje sida om tunneln
|
|
Bänd försiktig med radiomejseln i nederkant ta gärna en tygbit och linda om mejseln om du är rädd för att repa plasten.
Skruva sedan ur skruvarna som håller fast klimatpanelen
|
|
Likadant på denna sidan
|
|
Bänd försiktigt igen med radiomejseln för att trycka ur högtalarbalansen.
Skruva sedan ur skruven uppe vid vänstra hörnet på bilden
|
|
Öppna sedan handskfacket och lossa sedan skruven på vänster sida direkt vid öppningen.
|
|
Sen så ska man lossa konsolen ifrån dom främre fästena
|
|
Och det är den översta skruven som skall lossas
|
|
Nu är det bra och ta hjälp av någon förbipasserande då klimatpanelen skall hålla uppe samtidigt som konsolen skall lyftas uppåt och bakåt
|
|
Skruva sedan dit klimatpanelen igen temporärt så den hålls uppe
|
|
Ta ur lampan till cigarettändaren och elen till själva tändaren innan konsolen dras för långt bak
|
|
Då borde det se ut något så här efter lite dammsugning
|
|
Sedan skall all plast på vänster sida lossas, först ovanför pedalerna sen plasten kring cellpaketet som leder ner värme till golvet i bak. Sitter med klipps runt om och sedan får man ev lossa den gummiupphängningen som håller hela den svarta lådan som vi nyss skruvade ur en skruv till konsolen. Sedan ska man lossa den svarta täckplasten som sitter där man ska ta ur cellpaketet, två skruvar håller denna på plats och en klipps.
Sen ska man lossa det som håller upp dom tre rören i torpedväggen, sen bör man tömma ur vattnet ur kylaren innan man lossar den bult som håller den brickan som håller dom tre rören på plats mot cellpaketet!
Ha sedan spannet framme då man lirkar ur dom tre rören och ta ett rör lite i taget och gör så på dom tre rören till dom lossar och då får man sitta där lite tills allt vatten rinner ur röret och cellpaketet.
Sen lossar man den sista skruven som håller cellpaketet på plats sitter där dom tre rören satt fast.
|
|
Där ser man fästet till dom tre rören i torpedväggen. Bänd sedan försiktigt ner rören så att dom hamnar ur vägen
|
|
Drag sedan försiktigt ur cellpaketet, man får lirka lite pga "bös" som har hamnat i vägen för glidspåren som cellpaketet glider på
|
|
Då borde det se ut så här.
Fullt med vatten inuti!
Bara att torka bort och rengöra
|
|
Inspektera och byt.
Montering sker i omvänd ordning.
Montera bara det nödvändigaste för provkörning då det är att rekommendera för att se att det håller tätt.
Använd nya O-ringar vid montering.
Jag fyllde på kylarvatten ifrån ett utav anslutningarna i torpedväggen i motorrummet för att få cellpaketet fullt med kylarvatten innan man sätter igång med luftningen.
|
|