AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Krånglande farthållare

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Min farthållare levde rövare gasade motorbromsade om vartannat för att till slut stängas av, fick inte igång den förrän man startade om bilen (E38). Jag upptäckte att det surrade om farthållarmotorn när tändningen var på så jag vickade på kontakten till den varpå det slutade. Misstänkte antingen kontakten eller lödningarna till stiften på kretskortet och det visade sig vara enkelt att demontera och öppna motorn.

AutoPower mekartips - Omlödning farthållarmotor

Ta loss vajern från spjället sen från farthållarmotorn skruva loss motorn från fästet 3st.muttrar 8mm. Den öppnas med liten torxmejsel T8 eller T9 (kommer inte riktigt ihåg vilken) sen är det typ en plastnit som är smält som en bula bredvid en av skruvarna, borra ur den med 3mm borr.

AutoPower mekartips - Omlödning farthållarmotor

Nu ska det gå att öppna den, lyft ur delen enl. bild så ser du lödningarna till stiften. På min syntes det tydligt att dom var dåliga med ringar runt stiften, löd om och skruva ihop igen var noga så kugghjulen hamnar rätt.(använd packnings silikon) Min fungerar perfekt efter denna operation.

AutoPower mekartips - Omlödning farthållarmotor

Författare: Risto

Upplagd: 2010-07-19   Ändrad: 2010-07-19     Visad 6.806 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS