AutoPower Mekartips
Rengöring kontakt spjällhus/trottelventil
Svårighetsgrad:
1-2
Tid:
0,5-1 h
Verktyg:
Skruvmejsel (platt)
Ficklampa
Kontaktrengöring
Kontaktskydd
Sexkantsnyckel 10
Förklaring
Ficklampa
Kontaktrengöring
Kontaktskydd
Sexkantsnyckel 10
Bil:
525ia Touring E39 tillverkad 2001-10 M54 motorn
Fick problem med att lamporna för motor, ELM och antispinn tändes till och från efter kallstart vid fuktig väderlek och motorn gick ibland inte att varva. Fel i Trottelventilen/Gasspjället konstaterades vid felkodsläsningen. Materialkostnad ny Trottelventilen/Gasspjäll ca 5 000 kr… Ouch. Forumet tipsade om att kontaktproblem kunde vara en orsak till felkoden. Problemet är tydligen ganska vanligt på e39:or fram till 2002. Så var fallet med min bil. Kostnad 100 kr.
Nedan följer mekartips om hur du rengör kontakten till Trottelventilen/Gasspjället.
Verktyg enligt bild 1
Börjar framifrån och lossa på följande delar (se pilarna)
Plaströr från filtret (sitter löst)
Fästskruv för luftfilter
Kontakt till luftmassemätare
Sladdhållare för kotakt till luftmassemätare (snabbfäste)
Odefinierad mindre slangkoppling som sitter upptill (endast intryckt i hålet)
Två st slangklämmor
Lirka av röret vid slangklämmorna och lyft ur hela paketet
Obs! Håll koll på styrpluttarna i gummi för luftfiltret
Lokalisera kontakten, tryck in spärren (spärr endast på ena sidan) och dra ut kontakten.
Lite trångt men går om man använder ena handen att öppna spärren och man andra handen bakifrån och drar ut kontakten.
Spraya rikligt med rengöringsspray i både hona och hane, enligt instruktion på sprayburken.
Efterbehandla med kontaktspray, enligt instruktion på burken. Låt torka.
Bonus tips: Passa på att göra rent luftmassemätaren med Air sensor cleaner på sprayburk, när du ändå har sakerna isärmonterade.
Montera i omvänd ordning.
Vid eventuella frågor PowerPosta gärna "mr B".
Författare: mr B525ia Touring E39 tillverkad 2001-10 M54 motorn
Fick problem med att lamporna för motor, ELM och antispinn tändes till och från efter kallstart vid fuktig väderlek och motorn gick ibland inte att varva. Fel i Trottelventilen/Gasspjället konstaterades vid felkodsläsningen. Materialkostnad ny Trottelventilen/Gasspjäll ca 5 000 kr… Ouch. Forumet tipsade om att kontaktproblem kunde vara en orsak till felkoden. Problemet är tydligen ganska vanligt på e39:or fram till 2002. Så var fallet med min bil. Kostnad 100 kr.
Nedan följer mekartips om hur du rengör kontakten till Trottelventilen/Gasspjället.
Verktyg enligt bild 1
Börjar framifrån och lossa på följande delar (se pilarna)
Plaströr från filtret (sitter löst)
Fästskruv för luftfilter
Kontakt till luftmassemätare
Sladdhållare för kotakt till luftmassemätare (snabbfäste)
Odefinierad mindre slangkoppling som sitter upptill (endast intryckt i hålet)
Två st slangklämmor
Lirka av röret vid slangklämmorna och lyft ur hela paketet
Obs! Håll koll på styrpluttarna i gummi för luftfiltret
Lokalisera kontakten, tryck in spärren (spärr endast på ena sidan) och dra ut kontakten.
Lite trångt men går om man använder ena handen att öppna spärren och man andra handen bakifrån och drar ut kontakten.
Spraya rikligt med rengöringsspray i både hona och hane, enligt instruktion på sprayburken.
Efterbehandla med kontaktspray, enligt instruktion på burken. Låt torka.
Bonus tips: Passa på att göra rent luftmassemätaren med Air sensor cleaner på sprayburk, när du ändå har sakerna isärmonterade.
Montera i omvänd ordning.
Vid eventuella frågor PowerPosta gärna "mr B".
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.