AutoPower Mekartips
Byte multirem/AC-rem E36
Svårighetsgrad:
2
Tid:
30 min
Verktyg:
spärrhandtag 1/2” eller 3/8” med 8 - 16 hylsor, insexnycklar eller insexbitshylsor, mejsel
Förklaring
Förklaring:
Börjar din bil tjuta/vissla från motorrummet när du startar bilen? Då är det nog dags för multiremsbyte men samtidigt kam man byta AC rem om det nu finns AC på din bil. Multiremmen driver generator, servo och vattenpump och AC remmen driver endast AC kompressor. Multiremmen kostar mellan 150kr och 350kr och AC remmen kostar mellan 100kr och 250 kr. I mitt fall kostade multiremmen från BILTEMA 130kr och AC remmen från Mekonomen 170kr, totalt 300kr samt 30min jobb för att byta remmarna. Detta gjordes på en E36 320i – 93. Det är lite annorlunda på E46:orna men i princip så är det nästan samma jobb.
Utförande:
Börjar med att ta bort plasten enligt bilden nedan:
Ta bort sedan den andra plast delen genom att skruva loss skruvarna/plastpluggar enligt pilarna på bilden. Var försiktig när du dra upp den, det går att dra upp plasten utan du behöver ta av fläkten (EJ på E46, där måste du skruva av fläkten först).
När du är färdig med plasten så ska du skruva loss plastfläkten med 4st insexskruvar. Det kan vara lite svårt att komma åt men det går. Det går även att skruva loss viskokopplingen direkt utan att skruva loss dom fyra insexsskruvar, för att göra det ska man ha 32:ans blocknyckel (OBS! Det är vänstergänga på viskokopplingen).
Nu kan du ta bort gamla remmen genom att rotera spärrskaft ”med solen” på spännrulle enligt bilden nedan.
För att sätta ditt en ny rem kan vara bra att rita av först på hur den gamla remmen satt ifall du glömmer bort. Kan vara bra att någon kompis hjälper till att sätta dit remmen medan du håller ner spännrullen.
AC remmen går mycket lättare att byta. Det gör du på samma sätt som med multiremmen genom att rotera på spännrullen enligt bilden, glöm inte att ta bort skyddsplasten på rullen:
Sedan när du är färdig montera all plast och fläkten tillbaka och efteråt starta bilen för att kontrollera att allt snurrar som det ska, att inga varningslampor lyser och att visslande ljudet försvann. Lycka till!
Börjar din bil tjuta/vissla från motorrummet när du startar bilen? Då är det nog dags för multiremsbyte men samtidigt kam man byta AC rem om det nu finns AC på din bil. Multiremmen driver generator, servo och vattenpump och AC remmen driver endast AC kompressor. Multiremmen kostar mellan 150kr och 350kr och AC remmen kostar mellan 100kr och 250 kr. I mitt fall kostade multiremmen från BILTEMA 130kr och AC remmen från Mekonomen 170kr, totalt 300kr samt 30min jobb för att byta remmarna. Detta gjordes på en E36 320i – 93. Det är lite annorlunda på E46:orna men i princip så är det nästan samma jobb.
Utförande:
Börjar med att ta bort plasten enligt bilden nedan:
Ta bort sedan den andra plast delen genom att skruva loss skruvarna/plastpluggar enligt pilarna på bilden. Var försiktig när du dra upp den, det går att dra upp plasten utan du behöver ta av fläkten (EJ på E46, där måste du skruva av fläkten först).
När du är färdig med plasten så ska du skruva loss plastfläkten med 4st insexskruvar. Det kan vara lite svårt att komma åt men det går. Det går även att skruva loss viskokopplingen direkt utan att skruva loss dom fyra insexsskruvar, för att göra det ska man ha 32:ans blocknyckel (OBS! Det är vänstergänga på viskokopplingen).
Nu kan du ta bort gamla remmen genom att rotera spärrskaft ”med solen” på spännrulle enligt bilden nedan.
För att sätta ditt en ny rem kan vara bra att rita av först på hur den gamla remmen satt ifall du glömmer bort. Kan vara bra att någon kompis hjälper till att sätta dit remmen medan du håller ner spännrullen.
Sedan när du är färdig montera all plast och fläkten tillbaka och efteråt starta bilen för att kontrollera att allt snurrar som det ska, att inga varningslampor lyser och att visslande ljudet försvann. Lycka till!
Författare: Artyom (Tomas_e36)
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.