AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Modifiering DISA-enhet M54

Svårighetsgrad: 3
Tid:
Verktyg: Borrmaskin, något att slipa skruven spetsig med och passande torx-bits.
Förklaring
Problemet är att på vissa M54 motorer slår DISA enhetens spjäll om så kraftigt att motorns knacksensorer tror det är en spikning med följden att tändningen justeras och effekten minskar plötsligt under ett ögonblick. Fenomenet märks främst på fullgas när varvtalet passerar förbi 4000 varv/minut och olika personer är säkert olika känsliga.

Enligt rykte kan BMW fixa felet med en ny DISA-enhet och programuppdatering. Jag kom på en alternativ lösning som går ut på att man modifierar DISA enheten.

Steg 1. Demontera DISA-enheten från bilen, min satt med några stora torx-skruv.
Steg 2. Borra försiktigt ett litet hål på 2-2.5mm där bilden visar en skruv.
Steg 3. Leta rätt på en liten skruv som t.ex. en M3.
Steg 4. Slipa eller fila skruven spetsig.
Steg 5. Skruva i skruven i hålet tills den bottnar. Var lite försiktig och jobba med känsla.
Steg 6. Känn efter på spjället att det nu går tungt att vrida det pga att skruven spärrar vägen för luften.
Steg 7. Skruva ut skruven en bit så att spjällets rörelse går lite tyngre än utan skruv men ändå inte tungt.
Steg 8. Känns skruven lite lös så säkra den med Loctite eller annan gänglåsning.
Steg 9. Återmontera DISA-enheten i bilen.
Steg 10. Om du har möjlighet så rensa databoxens adapteringsdata för tändningen. Annars så får du ut och köra en stund så lär databoxen om sig successivt, jag körde kanske 10 fullgas accelerationer förbi 4000 varv för att låta den lära om sig. Låt motorn bli varm först bara.
Steg 11. Märker du ingen förbättring så prova att skruva in skruven lite och testa igen.
Steg 12. Luta dig tillbaka och njut av faktum att en skruv för 50 öre och 30 minuters mekande fixat problemet.

Författare: Magnus Karlström
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.