AutoPower Mekartips
Hjullagerbyte bak
Mekartips i form av en arbetsbeskrivning samt Cad-ritningar.
Bakgrund:
Jag hade under flera år, bilen har under senare år gått bara 300-400 mil årligen, av och till upplevt störande ljud från bakvagnen på min 325 -91 E36 som jag inte hade lyckats lokalisera.
Fått tips från annan BMW ägare som fått bilen tyst genom att byta till olja Omega 690 i kardan. I mitt fall hände inget annat än att jag blev 900 kr fattigare. Försökte med nya däck, Continental Premium Contact 2, men bilen var trots allt inte tyst.
När jag nu i vår skiftade från vinter till sommarhjul och hade bilen upp-pallad passade jag på att köra med fritt roterande hjul, då kunde jag äntligen med säkerhet säga att ljudet kom från höger hjullager.
Som läsare av diskussionsforumet har jag förstått att det kan vara kämpigt att byta hjullager och därför har jag tvekat att byta innan jag var säker på var problemet fanns, men nu var det bara att bemanna sig och ta tjuren vid hornen.
Då jag kommit så långt att drivaxeln var borttagen försökte jag först att med dorn och hammare driva ut navet men gav strax upp. Istället gjorde jag en enkel men kraftfull glidhammare med vilken navet snabbt var utdrivet. Med navet borttagit kunde jag mäta upp samt tillverka ett antal brickor (bif. ritn. BMW E36-1) som i kombination med en gängstång och två muttrar gjorde att jag helt problemfritt kunde pressa ut det gamla lagret och in det nya (bif ritn BMW E36-2)
Hade jag sett ett mekartips liknande mitt eget hade jag inte tvekat att byta hjullager långt tidigare.
I mitt förslag behövs specialtillverkade brickor men tror jag att många läsare på forumet även om de inte själva kan eller har tillgång till en svarv kan finna hjälp bland vänner och bekanta.
Enligt Mekonomens reservdelsförteckning har bakhjulslagren samma art nr för såväl E36 som E46, så jag antar att mitt tips är tillämpbart för båda versionerna.
ARBETSBESKRIVNING Hjullagerbyte bak BMW E36 (E46)
1. Palla upp bilens bakände
2. Ta bort aktuellt hjul
3. Demontera bromsok, bromsokshållare och bromsskiva.
4. Lossa drivaxelns mutter (30 mm 12-kant), stöd med domkraften under stötdämparfästet.
5. Släpp på krängningshämmarens fästpunkter på aktuell hjulsida
6. Lossa och ta bort skruvarna till drivaxelns anslutning till kardanens utgående fläns. Torxhylsa E 12.
7. Frigör drivaxeln ifrån kardan. Låt ej axeln hänga fritt och belasta yttre drivknuten.
8. Driv ut axeln ur navets splinesförband. I mitt fall med några lätta slag mot axeländen med plastklubban
9. Ta bort lagrets låsring.
10. Utdrivning av navet. (Jmf ritn BMW E36-2) Med en gängstång M20(Biltema 55 kr/m)och de två bussningarna pos 1 från verktygssatsen och två muttrar låstes gängstången kring navet. Turligt hittade jag ett passande plaströr och ett framhjulsnav från Volvo 850 och jag hade en kraftfull glidhammare. Efter ett antal kraftiga slag lossade navet tillsammans med lagrets halva innering. Jag slipade några axiella spår på innerringen och med slag på en mejsel i skarven mellan nav och innerring fick jag en glipa där jag fick tag med en avdragare. Kontrollera att drivaxelns och navets splinesförband är rengjort och utan svårighet kan återmonteras.
11. Urpressning lager Med bricka pos 2 mot lagrets insida och bricka pos 3 stödjande mot lagerlägets utsida ihopkopplade med en kortare gängstång M20 och två muttrar fick jag lagret att snällt lossa med hjälp av en 30 mm blocknyckel utan förlängare. Därefter kopplade jag distansrör pos 5 mellan lagerläget och tidigare använd bricka pos 3 för att på så sätt kunna pressa ut hela lagret problemfritt. Rengör lagerläge och låsringsspår från rost och smuts samt anolja lätt.
12. Ipressning nytt lager. Bricka pos 4 stödjande mot bärarmens insida enligt ritning och bricka pos 3 vänd så att presskraften enbart verkar på lagrets ytterring pressas lagret in i sitt läge med tidigare använd gängstång och muttrar. Var uppmärksam på att lagret äntrar vinkelrätt. Montera och förvissa dig om att låsringen är i sitt läge.
13. Ipressning nav Bricka pos 4 vänds så att all presskraft verkar enbart på lagrets innerring och i navet isätts bussning pos 1 för bästa centrering av gängstången. Även här var uppmärksam på att navet äntrar lagret vinkelrätt.
14. Återmontera drivaxeln, olja muttergängan och dra muttern till 250 Nm.
15. Fortsätt återmonteringen med krängningshämmare, broms osv.
Bakgrund:
Jag hade under flera år, bilen har under senare år gått bara 300-400 mil årligen, av och till upplevt störande ljud från bakvagnen på min 325 -91 E36 som jag inte hade lyckats lokalisera.
Fått tips från annan BMW ägare som fått bilen tyst genom att byta till olja Omega 690 i kardan. I mitt fall hände inget annat än att jag blev 900 kr fattigare. Försökte med nya däck, Continental Premium Contact 2, men bilen var trots allt inte tyst.
När jag nu i vår skiftade från vinter till sommarhjul och hade bilen upp-pallad passade jag på att köra med fritt roterande hjul, då kunde jag äntligen med säkerhet säga att ljudet kom från höger hjullager.
Som läsare av diskussionsforumet har jag förstått att det kan vara kämpigt att byta hjullager och därför har jag tvekat att byta innan jag var säker på var problemet fanns, men nu var det bara att bemanna sig och ta tjuren vid hornen.
Då jag kommit så långt att drivaxeln var borttagen försökte jag först att med dorn och hammare driva ut navet men gav strax upp. Istället gjorde jag en enkel men kraftfull glidhammare med vilken navet snabbt var utdrivet. Med navet borttagit kunde jag mäta upp samt tillverka ett antal brickor (bif. ritn. BMW E36-1) som i kombination med en gängstång och två muttrar gjorde att jag helt problemfritt kunde pressa ut det gamla lagret och in det nya (bif ritn BMW E36-2)
Hade jag sett ett mekartips liknande mitt eget hade jag inte tvekat att byta hjullager långt tidigare.
I mitt förslag behövs specialtillverkade brickor men tror jag att många läsare på forumet även om de inte själva kan eller har tillgång till en svarv kan finna hjälp bland vänner och bekanta.
Enligt Mekonomens reservdelsförteckning har bakhjulslagren samma art nr för såväl E36 som E46, så jag antar att mitt tips är tillämpbart för båda versionerna.
ARBETSBESKRIVNING Hjullagerbyte bak BMW E36 (E46)
1. Palla upp bilens bakände
2. Ta bort aktuellt hjul
3. Demontera bromsok, bromsokshållare och bromsskiva.
4. Lossa drivaxelns mutter (30 mm 12-kant), stöd med domkraften under stötdämparfästet.
5. Släpp på krängningshämmarens fästpunkter på aktuell hjulsida
6. Lossa och ta bort skruvarna till drivaxelns anslutning till kardanens utgående fläns. Torxhylsa E 12.
7. Frigör drivaxeln ifrån kardan. Låt ej axeln hänga fritt och belasta yttre drivknuten.
8. Driv ut axeln ur navets splinesförband. I mitt fall med några lätta slag mot axeländen med plastklubban
9. Ta bort lagrets låsring.
10. Utdrivning av navet. (Jmf ritn BMW E36-2) Med en gängstång M20(Biltema 55 kr/m)och de två bussningarna pos 1 från verktygssatsen och två muttrar låstes gängstången kring navet. Turligt hittade jag ett passande plaströr och ett framhjulsnav från Volvo 850 och jag hade en kraftfull glidhammare. Efter ett antal kraftiga slag lossade navet tillsammans med lagrets halva innering. Jag slipade några axiella spår på innerringen och med slag på en mejsel i skarven mellan nav och innerring fick jag en glipa där jag fick tag med en avdragare. Kontrollera att drivaxelns och navets splinesförband är rengjort och utan svårighet kan återmonteras.
11. Urpressning lager Med bricka pos 2 mot lagrets insida och bricka pos 3 stödjande mot lagerlägets utsida ihopkopplade med en kortare gängstång M20 och två muttrar fick jag lagret att snällt lossa med hjälp av en 30 mm blocknyckel utan förlängare. Därefter kopplade jag distansrör pos 5 mellan lagerläget och tidigare använd bricka pos 3 för att på så sätt kunna pressa ut hela lagret problemfritt. Rengör lagerläge och låsringsspår från rost och smuts samt anolja lätt.
12. Ipressning nytt lager. Bricka pos 4 stödjande mot bärarmens insida enligt ritning och bricka pos 3 vänd så att presskraften enbart verkar på lagrets ytterring pressas lagret in i sitt läge med tidigare använd gängstång och muttrar. Var uppmärksam på att lagret äntrar vinkelrätt. Montera och förvissa dig om att låsringen är i sitt läge.
13. Ipressning nav Bricka pos 4 vänds så att all presskraft verkar enbart på lagrets innerring och i navet isätts bussning pos 1 för bästa centrering av gängstången. Även här var uppmärksam på att navet äntrar lagret vinkelrätt.
14. Återmontera drivaxeln, olja muttergängan och dra muttern till 250 Nm.
15. Fortsätt återmonteringen med krängningshämmare, broms osv.
Ladda ned PDF BMW E36-1 |
Ladda ned PDF BMW E36-2 |
Författare: Kalle
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.