AutoPower Mekartips
Byte koppling E36
Verktyg: Spärrhandtag 1/2”, 3/8” och ¼”, hylsor 10 -18 mm, förlängare (fler förlängare upp till en meter), blocknycklar 10 – 18 mm, arbetslampa, insexnycklar, torxhylsor och torxblocknycklar (för växellådsskruvar), hammare, kan vara bra med blocknycklar med spärrfunktion, universalknut, kofot, kan vara bra med mutterdragare.
Förklaring:
Kopplingsbyte är ett av de svåraste mekarjobben. För att klara av detta måste man ha tidigare erfarenhet av mekning. Man måste även ha tillräckligt med verktyg för att utföra kopplingsbyte. Man kan utföra detta i ett garage eller på en ”Gör det själv” mack. Man behöver inte ha en lyft för att utföra kopplingsbyte med det går mycket fortare med en lyft, särskild med en tvåpelarlyft. Denna gång tog det 8 timmar (två pers) för att byta kopplingen (5 tim för demontering och 3 tim för återmontering). Förra gången när jag bytte kopplingen utan någon lyft (endast på pallbockar) tog det två dagar (ca 20 timmar). Det går lite lättare med fyrcylindriga motorer än med sexcylindriga pga. åtkomligheten. Man sparar mycket pengar på att utföra arbetet själv. Det kostar 9500kr inkl. allt material om man lämnar bilen på BMW verkstan. Kopplingskitet (lamell, tryckplatta och utrampningslager) kostade mig 2000kr och uthyrning av ”Gör det själv” lokalen med lyft kostade mig 900kr, totalt 2900kr. Man sparar ca 6500kr på att utföra byte själv.
Utförande:
Samla ihop alla verktyg du behöver
Har du ett garage kan du förbereda din bil där, annars är det bara att åka till en ”Gör det själv” mack.
När bilen är upplyft börjar du med att spreja rostlösningsmedel på de skruvar som sen ska skruvas loss. Montera bort skyddsbalken enligt bilden nedan.
Efteråt kan du montera bort främre avgassystem, 6 muttrar från grenröret och två bultar vid delningen, kolla bilderna.
När avgassystemet är demonterat så kan du montera bort växellådsbalken samt skruva loss slavcylindern. OBS! Växellådan kommer att sjunka ner några cm men den kommer inte falla ner.
Nu kan du demontera bort kardanen. Det räcker att skruva loss endast de 3 bultarna från hardskivan som sitter mellan v-lådan och hardskivan, de andra 3 bultarna mellan kardanen och hardskivan kan sitta kvar. OBS! Du behöver inte demontera den från bakaxelklumpen, den kan sitta kvar där. OBS! Bakdäcken måste vara i luften för att du ska kunna snurra på kardanen.
Nu är det dags att börja demontera växellådan. Ta bort växelspaksarmen från växellådan innan du börjar med växellådsbultarna. För att komma åt de bultarna på ovansidan använder du ett antal förlängare ca 1m och samtidigt försöker du trycka ner växellådan för att kunna se dom. Det är två bultar med muttrar som sitter mellan växellåda och startmotor, för att komma åt den övre muttern är man tvungen att demontera insuget, väldigt lite utrymme. Kan vara bra att ta rast/fika innan du börjar med insuget. Där gäller det att vara lugn och koncentrerad. OBS! Behöver ej demontera insuget på 316 eller 318, där finns tillräckligt med utrymmen.
När du är färdig med alla växellådsbultar så är det dags att plocka ner växellådan. Använd kofot på olika ställen för att underlätta jobbet. Vibrera/skaka på växellådan samtidigt som du drar ut den. När växellådan är bortplockad kan du skruva loss de 6 insexskruvar till tryckplattan.
Montera ny koppling, viktigt att du centrerar den när du skruvar fast tryckplattan, annars får du inte i växellådan sedan. Glöm inte byta ut urtrampningslager som sitter i växellådsbaljan. Återmontera allt i motsatt ordning. Smörj alla skruvar/bultar/muttrar med kopparpasta vilket underlättar återmonteringen. När du monterar tillbaka avgassystemet kan det vara bra att använda monteringspasta för att undvika läckage.
Innan du startar bilen måste du kontrollera att allt sitter på plats och att inget sitter löst. Kontrollera alla elsladdar, luftslangar och bensinslangar runt insuget att de sitter där de ska. Starta bilen och kontrollera att kopplingen fungerar som den ska.
Lycka till!
Förklaring:
Kopplingsbyte är ett av de svåraste mekarjobben. För att klara av detta måste man ha tidigare erfarenhet av mekning. Man måste även ha tillräckligt med verktyg för att utföra kopplingsbyte. Man kan utföra detta i ett garage eller på en ”Gör det själv” mack. Man behöver inte ha en lyft för att utföra kopplingsbyte med det går mycket fortare med en lyft, särskild med en tvåpelarlyft. Denna gång tog det 8 timmar (två pers) för att byta kopplingen (5 tim för demontering och 3 tim för återmontering). Förra gången när jag bytte kopplingen utan någon lyft (endast på pallbockar) tog det två dagar (ca 20 timmar). Det går lite lättare med fyrcylindriga motorer än med sexcylindriga pga. åtkomligheten. Man sparar mycket pengar på att utföra arbetet själv. Det kostar 9500kr inkl. allt material om man lämnar bilen på BMW verkstan. Kopplingskitet (lamell, tryckplatta och utrampningslager) kostade mig 2000kr och uthyrning av ”Gör det själv” lokalen med lyft kostade mig 900kr, totalt 2900kr. Man sparar ca 6500kr på att utföra byte själv.
Utförande:
Samla ihop alla verktyg du behöver
Har du ett garage kan du förbereda din bil där, annars är det bara att åka till en ”Gör det själv” mack.
När bilen är upplyft börjar du med att spreja rostlösningsmedel på de skruvar som sen ska skruvas loss. Montera bort skyddsbalken enligt bilden nedan.
Efteråt kan du montera bort främre avgassystem, 6 muttrar från grenröret och två bultar vid delningen, kolla bilderna.
När avgassystemet är demonterat så kan du montera bort växellådsbalken samt skruva loss slavcylindern. OBS! Växellådan kommer att sjunka ner några cm men den kommer inte falla ner.
Nu kan du demontera bort kardanen. Det räcker att skruva loss endast de 3 bultarna från hardskivan som sitter mellan v-lådan och hardskivan, de andra 3 bultarna mellan kardanen och hardskivan kan sitta kvar. OBS! Du behöver inte demontera den från bakaxelklumpen, den kan sitta kvar där. OBS! Bakdäcken måste vara i luften för att du ska kunna snurra på kardanen.
Nu är det dags att börja demontera växellådan. Ta bort växelspaksarmen från växellådan innan du börjar med växellådsbultarna. För att komma åt de bultarna på ovansidan använder du ett antal förlängare ca 1m och samtidigt försöker du trycka ner växellådan för att kunna se dom. Det är två bultar med muttrar som sitter mellan växellåda och startmotor, för att komma åt den övre muttern är man tvungen att demontera insuget, väldigt lite utrymme. Kan vara bra att ta rast/fika innan du börjar med insuget. Där gäller det att vara lugn och koncentrerad. OBS! Behöver ej demontera insuget på 316 eller 318, där finns tillräckligt med utrymmen.
När du är färdig med alla växellådsbultar så är det dags att plocka ner växellådan. Använd kofot på olika ställen för att underlätta jobbet. Vibrera/skaka på växellådan samtidigt som du drar ut den. När växellådan är bortplockad kan du skruva loss de 6 insexskruvar till tryckplattan.
Montera ny koppling, viktigt att du centrerar den när du skruvar fast tryckplattan, annars får du inte i växellådan sedan. Glöm inte byta ut urtrampningslager som sitter i växellådsbaljan. Återmontera allt i motsatt ordning. Smörj alla skruvar/bultar/muttrar med kopparpasta vilket underlättar återmonteringen. När du monterar tillbaka avgassystemet kan det vara bra att använda monteringspasta för att undvika läckage.
Innan du startar bilen måste du kontrollera att allt sitter på plats och att inget sitter löst. Kontrollera alla elsladdar, luftslangar och bensinslangar runt insuget att de sitter där de ska. Starta bilen och kontrollera att kopplingen fungerar som den ska.
Lycka till!
Författare: artyom (Tomas_E36)
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.