AutoPower Mekartips
Getrag - byta lager ingående axel
Svårighetsgrad:
2-3
Tid:
0.5 - 1 h med lådan urmonterad.
Verktyg:
- 10'ans hylsnyckel
- Låsringstång
- Glidhammare
- Rörbit som passar om den ingående axeln.
Förklaring
- Låsringstång
- Glidhammare
- Rörbit som passar om den ingående axeln.
Har du ett rasslande ljud från din Getrag 240/260 växellåda som hörs då ingen växel är i (oljudet försvinner då kopplingspedalen trycks ned) så är det troligtvis lagerljud från det kombinerade kul-/rulllagret på den ingående axeln. Lagret går att byta utan att öppna lådan och det är inte heller särskilt svårt. Så här gjorde jag på min Getrag 240.
Utförande:
1. Så här ser det ut med lådan urmonterad.
2. Lossa de sex bultarna på axeltätningen och demontera denna så ser det ut så här. På bilden nedan är även låsringen framför lagret, samt brickan mellan denna och lagret borttagen (jobbigast med hela arbetet var att ta loss låsringen!)
3. Har sett att det finns speciella avdragare som man kilar fast mellan kulorna i lagret men det fungerade bra med en vanlig glidhammare och det tunna skruvformade verktyget som man kan kila fast på samma sätt enligt bild nedan. Lagret satt inte hårt i godset utan kom ut lätt med ett sl*g med hammaren.
4. För att montera det nya lagret så trycker man först dit det med handkraft för att sedan använda insidan av det gamla lagret som man lägger mot utsidan av det nya. Detta för att utöva kraft enbart på ytterbanan av lagret, den inre banan gled lätt på axeln. Med en lagom rörbit som ryms över den ingående axeln knackar man sedan försiktigt dit det nya lagret. Jag hade en ganska tung rörbit som jag kunde knacka med. 5. Klart, lagret på plats och även bricka och låsring. Har det varit oljeläckage kring den ingående axeln passar man även på att byta packboxen som sitter inuti axeltätningen innan man monterar denna.
Lycka till!
Utförande:
1. Så här ser det ut med lådan urmonterad.
2. Lossa de sex bultarna på axeltätningen och demontera denna så ser det ut så här. På bilden nedan är även låsringen framför lagret, samt brickan mellan denna och lagret borttagen (jobbigast med hela arbetet var att ta loss låsringen!)
3. Har sett att det finns speciella avdragare som man kilar fast mellan kulorna i lagret men det fungerade bra med en vanlig glidhammare och det tunna skruvformade verktyget som man kan kila fast på samma sätt enligt bild nedan. Lagret satt inte hårt i godset utan kom ut lätt med ett sl*g med hammaren.
4. För att montera det nya lagret så trycker man först dit det med handkraft för att sedan använda insidan av det gamla lagret som man lägger mot utsidan av det nya. Detta för att utöva kraft enbart på ytterbanan av lagret, den inre banan gled lätt på axeln. Med en lagom rörbit som ryms över den ingående axeln knackar man sedan försiktigt dit det nya lagret. Jag hade en ganska tung rörbit som jag kunde knacka med. 5. Klart, lagret på plats och även bricka och låsring. Har det varit oljeläckage kring den ingående axeln passar man även på att byta packboxen som sitter inuti axeltätningen innan man monterar denna.
Lycka till!
Författare: Mikael Björkén
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.