AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte bakvagnsbussning/bärarmsbussning

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3-4
TidsåtgångTid:2-3 timmar
Verktyg Verktyg:Se bilder
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Beskrivning:
Har du upplevt att bilen känns sladdrig i bakvagnen och ”vandrar” speciellt i högre farter? Hör du oljud som tycks komma mitt under bilen? Sitter ratten snett?

- Då har du nog råkat ut för att din bakvagnsbussning är väck! Men lugn, felet är inte skärskilt dyrt att åtgärda och din bil kommer att bli som ny igen.



Bussningen kostar runt 200kr +/- 50 kr på BMW. Om du lämnar in bilen kostar det ca 2000kr inkl delar, men det finns ju annat att lägga pengar på.


Bild på bussningen vi ska byta, nr 4 på bilden och sitter framför bakhjulen.

Utförande:
Göra eget pressverktyg
Börja med att tillverka/göra eget pressverktyg enligt bilden.





Samla ihop allt verktyg som du ser på bilden, det behövs inte precis allt som är där men ju mer du har desto lättare blir det. Har du ingen tigersåg kan man ersätta den med bågfil eller vanlig trekantig metal fil för att sedan fila bort den gamla bussningens ”koppen”. Har du ingen skruvdragare kan man ersätta den med vanlig stålborste.





Att lossa armen

Börja med att hissa upp bilen med domkraft och ställ en pallbock under och montera bort bakhjulet. 




Nu lossar du 3 skruvar enligt bilden med 18 hylsa, om det inte går att lossa de kan vara bra att värma upp de med gasol brännare, men tänk på att ha skydds plåt mot tanken om du ska använda gasolbrännare.











Nu när armen är löss kan du skruva löss stötdämparen (18 hylsa där med) för att kunna få ner armen ännu lägre för att du ska kunna jobba med mer utrymme.





Demontering av gammal bussning

Nu ska du ta bort gamla bussningen. För mig var ena bussning så sliten att själva gummit kunde tryckas ut med tummen enkelt. Men andra bussningens gummi(på andra sidan av bilen) fick jag bort med hjälp av mitt pressverktyg. De gamla bussningar är av en annan konstruktion än de nya då den har en kant på ena sidan som gör att den bara kan pressas från ett håll, gummit sitter fast genom ett spår på andra sidan. De nya bussningarna är utan kanter och har två spår i sig så man kan trycka ihop den för enklare montering.



När du fått bort gummit är själva höljet från gamla bussningen kvar. Detta löste jag genom att ta en vanlig tigersåg, bågfil eller metal fil. Tog sedan ett stämjärn och en hammare och kunden relativt lätt få loss den gamla bussningen. Tog 5-30 minuter.









Montering av ny bussning

Börja med att rensa bussnings hål från gamla rester, använd sandpapper och stålborste



















Innan du börjar med monteringen kan vara bra att smörja hålet med lite fett.

När du är färdig med rengöring av bussningshål så kan du börja med att montera den nya bussningen med hjälp av pressverktyget.













Återmontering

Med nya bussningen på plats monterarallt tillbaka. Tänk på att vända den rätt väg. Blanda inte ihop skruvarna från fästet till stötdämpare.

Skruva fast stötdämparen.
Använd andra domkraften för att lyfta armen till det nivå där du kan få i skruvarna och skruva fast stötdämparen.



Jag tycker inte det var några större svårigheter att utföra detta. Egentillverkade pressen funkade perfekt och underlättade mycket.
Jag uppskattar tiden till mellan 2-3 timmar beroende på hur mycket man skruvat tidigare.

Lycka till!

Författare: Artyom (Tomas_e36)

Upplagd: 2010-04-15   Ändrad: 2010-05-10     Visad 25.395 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS