Bil: E32 eller E34 med IHKA (Integrierte Heizungs- und Klima-Automatik), d.v.s panelen med knappar och belysta hjul. (För IHKR som istället har skjutreglage med wire till spjällen finns ett mektips på bimmer.se).
Felyttring: När det är mörkt i kupén ser man inte hur hjulen för önskad temperatur och fläkthastighet står.
|
För den som har tålamod att pula med små saker och kan löda är det enkelt att byta glödlampor i klimatpanelen. Kan man inte löda så kan man träna på elektronik-skrot först, eller be en kompis om hjälp med själva lödandet. Glödlamporna, två vita och en röd, kostar 40 kr/st på BMW. Bild 1 visar de verktyg jag använde.
|
|
Klimatpanelen hålls på plats i bilen med ett snäpplås på vänster gavel. Bentley Service Manual föreslår att man demonterar radio/stereo för att komma åt snäpplåset bakifrån. (Somliga lossar istället snäpplåset genom att skjuta in ett bladmått till vänster om klimatpanelen, men det har jag aldrig provat.) Peta försiktigt med en liten plattmejsel ut den lilla svarta plasbiten som låser den blå kontakten med kabelstammen på baksidan av panelen. Ta lös den mindre kontakten. Nu är hela panelen lös, och på baksidan sitter en etikett
|
|
Lossa bakstycket med fyra torx-skruvar (T10) så ser du baksidan av kretskortet
|
|
Lossa de sex torx-skruvarna (T10) som håller kretskortet, men BRYT INTE loss kretskortet! För att få ut kretskortet måste du demontera de tre axlarna som håller de tre reglage-hjulen på plats. Varje axel sitter med ett litet snäpplås som lossar när du för det mot axelns centrum. Du kan lossa spärren och samtidigt försiktigt dra ut axeln med en liten platt-tång. Bild 4 visar en axel på väg ut...
|
|
...och bild 5 visar axeln helt demonterad.
|
|
Nu är det enkelt att trycka ut de tre reglage-hjulen så att kretskortet lossar.
|
|
Varje axel till reglagen greppar i en vridpotentiometer på kretskortet, och intill varje vridpotentiometer sitter en liten glödlampa. Till fläktreglaget är lampan röd...
|
|
...och till varje temperatur-reglage är lampan vit.
|
|
Själva lödandet fotograferade jag inte eftersom det hade krävt fler armar, men kan man löda så är det inga konstigheter att byta glödlamporna. Kan man det inte så finns det många böcker och tips på Internet om hur man gör det. Om du är nybörjare så träna mycket på elektronik-skrot först.
Resultatet i mörk bil är inte lätt att fotografera med en mobilkamera, men bild 9 är ett försök.
Lycka till!
|
|