Patient: E46 320i -99 M52
Felsymptom: Motorstopp, orkeslös motor och misständningar.
|
Felkodsutläsning:
Felkoden angav kamxelsensor på insugsidan och efter nollning så kom koden tillbaka.
Jag var hos BMW och de vill ha 1071:- för en ny sensor och med BMWCS-rabatten så skulle det bli 1021:- hela 5% rabatt.
Meca och Mekonomen verkade inte ha.
På Schmiedmann kostade den 495kr och med BMWCS rabatt 420kr så det blev en sådan. Märket var Myele.
|
|
Jag börjadet med att ta bort kåpan över fuelrailen för att få lite mer plats.
För att få loss den var man tvungen att ta bort ”lådan” som kupefiltret sitter i.
Man kan nog byta sensorn utan ta bort denna kåpa men mer plats underlättar.
Ta loss luftfiltret och lådan.
|
|
Lossa vevhusventilationen och kontakten på vanossolenoiden .
|
|
Skruva bort solenoiden, 32mm nyckel. Det kommer lite olja så var beredd med papper.
|
|
Lossa insexskruven som håller givaren. Eftersom oljefilterlocket sitter i vägen kan man inte använda en insexhylsa om man inte lossar oljefiltret. Jag använde en vanlig insexnyckel istället.
|
|
Skruven har gänglåsning på sig.
|
|
Dra ut givaren.
|
|
Bakom generatorn en bit in så sitter kontakten till givaren.
Håll koll på hur kabeln är dragen.
|
|
Givaren skiljer i utseende men passar utan problem.
Sätt ditt nya o-ringar på givaren och solenoiden och montera i omvänd ordning.
Glöm inte gänglåsningen på skruven till givaren.
Allt som allt tog det 60 min och ett tips är att bilen inte skall vara skållhet.
Efter bytet gick bilen som den skulle igen.
|
|