AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Termostatbyte M44

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 2
TidsåtgångTid:40 min
Verktyg Verktyg:Lednyckel 10, insexnyckel, flat skruvmejsel, div. plastbyttor (gärna små så man kan rädda så mycket kylarvätska som möjligt) och momentnyckel för låga moment (typ 5-30 Nm). 2 liter färdigblandad kylarvätska bör räcka om man inte spiller för mycket.
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Byte av termostat motor M44 Z3 1,9 import och 318is - AutoPower.se
Bild 1: Lossa plastkåpan.

Byte av termostat motor M44 Z3 1,9 import och 318is - AutoPower.se
Bild 2: Vinkelgivaren.

Byte av termostat motor M44 Z3 1,9 import och 318is - AutoPower.se
Bild 3: Luftningsnippel för kylarvätska.

När motortemperaturen inte vill gå upp till mittläget så är det dags att byta termostat. Det är busenkelt på Z3 1,9:an eftersom det finns så gott om plats. Jag misstänker att 6-cylindrarna har det värre (fast dom kanske ;-) har en roligare motor).

Införskaffa följande hos närmaste BMW handlare:
1 st Termostat art. nr. 11531743017

Lossa plastkåpan framför motorn (bild 1) som sitter med fyra skruvar. Skruva loss vinkelgivaren (tror jag det är, bild 2) till kamaxeln. Lossa kylvattenslangarna till termostaten och var beredd med plastskålarna.

Lossa därefter de fyra skruvarna som håller termostaten på plats, två lättåtkomliga i överkant och två lite svårare under termostaten. Gör rent och skruva på den nya termostaten.

Här tycker jag det är viktigt med momentnyckel. Och då menar jag inte den som man meckade sin gamla B23 med, typ 5000Nm på gjutjärnsblocket, utan en mer exakt momentnyckel för låga moment så man inte drar sönder aluminiumgängorna. Momentet som skruvarna skall dras med är är 10 Nm.

Skruva på vinkelgivare och slangar.

Avsluta med att sätta tillbaka plastkåpan och fyll på kylarvätska. Lufta med nippeln (bild 3). Efterfyll när man kört ett tag.

Författare: Carl Johan

Upplagd: 2009-09-29   Ändrad: 2009-09-29     Visad 6.635 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS