AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte fjäderben

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3-4
TidsåtgångTid:4 timmar
Verktyg Verktyg:fjäderspännare 2st, hylsnyckelsats, kompis
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Bakgrund: Efter ett antal år börjar fjädersätet (koppen) på fjäderbenet att rosta, detta pga av dess utsatta läge. Ett sådant säte går att svetsa, men blir det riktigt illa däran måste hela fjäderbenet bytas, enär det är i ett stycke. Begagnade fjäderben betingar ungefär 750 kr på skroten om de är i bra skick, och levereras oftast utan fjäder.

Börja med att göra i ordning fjäderbenet du vill sätta dit. Om det sitter en fjäder på, och du vill använda den (om du köper ett helt nytt fjäderben) kan du hoppa över den här delen. Annars spänner du fjädern med spännarna och tar med dig hela schabraket till någon som har en bultdragare för att ta bort det övre lagrade fjädersätet. Det finns visserligen specialverktyg för detta, men om någon har varit på och skruvat på det förut, kan mothållarbulten vara rund. Därefter plockar du av den spända fjädern, spänner på den nya, plockar på den på benet och sätter sedan tillbaks det övre fjädersätet.

För att få loss fjäderbenet från bilen låssar du först bromsoket och hänger upp det i nåt i skärmen. Därefter lossar du styrleden. När du sedan ska få loss benet från upphängningen kan det vara en bra idé att spänna fjädern, annars kan det vara ett helvete! När detta är gjort lossar du bara de tre muttrarna som håller upp benet under huven ocn plockar ner det. När du sedan monterar det nya upprepar du helt enkelt proceduren baklängels. Kompisen kan vara bra att ha när du ska plocka upp/ner benet och lossa eller skruva fast muttrarna under huven. Ett fjäderben är inget du håller upp med en hand medans du skruvar =) OBS! Tjockleken på skivorna kan vara lite olika för olika årsmodeller (tror jag), eller så är det oken som ser olika ut, så försök att få ett fjäderben av samma årsmodell som bilen om du köper det begagnat. Det är naturligtvis också skillnad på fjädrar och ben beroende på om det är en 318, 320 eller 325.

Författare: Tysken
Fotograf: Tysken

Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2004-02-02     Visad 25.737 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS