 |
Budgetmodifiering övre stötdämparfäste Z3 |
 |
 |
Svårighetsgrad: |
4 |
 |
Tid: |
20 min för själva modifieringen, hela arbetet med demontering och byte på båda sidorna tar en dag. |
 |
Verktyg: |
MIG- eller pinnsvets. |
Förklaring --> |
|
|
|
LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.
|
|
|

Bild 1: Sprängskiss över bakre stötdämpare (M-chassi).
|
 Bild 2: Bilden visar bussning med borttagna standardskruvar samt förstärkningsplatta med påsvetsade skruvar.
|
 Bild 3: Övre fäste inifrån kupén. Rost och skit beror på att en trasig bussning läcker in vatten i bilen.
|
 Bild 4: Den färdiga modifieringen. | Eftersom man måste ta ner inredningen helt bak i bilen, för byte av bussningar, så vore det intressant med en lösning där man lossar bussningen från hjulhuset istället för kupén. På nätet finns diverse avancerade lösningar med specialgjorda bussningar (från USA bl. a.) vilket verkar lite väl dyrt och komplicerat om man inte ägnar sig åt bankörning.
Själva bytet av bussningen är enkelt, det som är svårt är att ta loss inredningen för att komma åt de övre fästskruvarna. Lite erfarenhet om hur man demonterar och monterar stötdämpare skadar inte. Vidare kan övre muttern på stötdämparen ha rostat fast om den trasiga bussningen läckt in vatten, åk då med stötdämparpaketet till en verkstad så lossar dom den.
Om bussningarna är kassa vilket är lätt att höra (det räcker att gunga bilen så hör man hur det klonkar i övre stötdämparinfästningen) så införskaffa följande:
2 st Stödlager | art. nr. 33521137972 |
2 st Packning | art. nr. 33526772864 |
2 st Förstärkningsplatta | art. nr. 51718413359 |
4 st M6 20 skruvar |
4 st M6 låsmuttrar |
(4 st M6 muttrar för att hålla skruvarna på plats då dom svetsas fast) |
Förstärkningsplattan är standard om bilen har M-chassi, men går att använda för vanligt chassi också (bild 1)
Jag beskriver inte hur man tar bort inredningen eller lossar stötdämparna, vilket ju är en förutsättning för nedanstående modifiering.
Börja med att knacka loss dom befintliga skruvarna i bussningen, dom är pressade på plats.
Skruva fast dina nya skruvar (med provisoriska muttrar) i förstärkningsplattorna (OBS, vänd plattan rätt, den är fasad på ena sidan). Svetsa fast skruvarna i förstärkningsplattan. Det kan se ut som skit eftersom man aldrig mer behöver ta loss inredning för att komma åt plattorna. Lossa muttrarna - klart (bild 2).
Förstärkningsplattan med skruvar monteras nu från kupén, tryck dit lite sättlim (bild 3, före rengöring och montage av platta), eller annat lämpligt lim som finns liggande. Detta så plattan med skruvar inte skall trilla in i kupén nästa gång man byter bussning. Montera tillbaka stötdämparpaketet med ny bussning och packning samt dom nya självlåsande muttrarna. Vinterkör du din Z3 kan det vara bra att rostskydda skruv och mutter i hjulhuset så dom inte sätter sig som berget tills nästa byte (bild 4).
Du kan nu glädja dig åt att aldrig mer behöva riva inredningen i bilen när stötdämpare, bakvagn eller bussningar skall lagas/modifieras/uppgraderas mm. |
|
|
Författare: Carl Johan
|
|
Upplagd: 2009-09-21 Ändrad: 2009-09-21
Visad 8.575 gånger |
|