AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte bakaxelbussningar

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Bussningsbyte BMW - AutoPower.se
Bussningsbyte BMW - AutoPower.se
Bussningsbyte BMW - AutoPower.se
Bussningsbyte BMW - AutoPower.se
Bussningsbyte BMW - AutoPower.se
Bussningsbyte BMW - AutoPower.se
Bussningsbyte BMW - AutoPower.se
Jag har på min E39 touring bytt mina 4 st bakaxelbussningar själv med egna verktyg och egentillverkad avdragare.

Man behöver till avdragaren:
En gängstång (a) från Biltema Art.Nr 19-396, M16, kostar 39,90:- eller en bättre rostfri Art.Nr 19-437, M16 kostar 289:-

En avdragare tvåarmad (b) Art.Nr 20-341 kostar 259:-

Sexkants mutter M16 Art.Nr. 19-455 (c)kostar 59:90:- (5st).

Fyrkantsbrickor DIN 436. Varmförzinkad FZV. 8.8 Art.Nr 87-0070 (d) kostar 59,90:- (10st).

Man behöver också en stor rund bricka (e) som används ofta som stöttdämpar tallrik eftersom de brukar vara kraftiga och tål att pressas den man behöver har 75mm i diameter och 17mm håldiameter (gärna hållet ska passa exakt till gängstången och inte större) och kom ihåg att den där är viktig bricka för att det hela ska funka!!

Svetstång med räfflade käftar och självlåsande spärranordning.

Att koppla ihop avdragaren gör man genom att skruva in en mutter (c) ca 40cm i gängstången (a) sedan lite fett på båda sidorna av muttern (c) och sedan tar man in på muttern en bricka (d) och på den lite fett med, sedan man tar avdragaren (b) utan dess original bult, efter det använder man svetstången i den andra änden av gängstången (a) med ett ordentligt grep för att hålla i sedan vid arbetet.

Gör så här:

1. Börja ta lös fäst punkterna för skärmskyddet som sitter fast på bussnings tallrikar, sedan börja vrida lös de stora bultarna som håller i bussningarna men lösa inte ut de helt då har bakaxel ramen inget att hålla i. Se up med att inte bakaxeln eller kardanen slår ner avgassystemet och se till att ABS sensors kablar inte dras ner och går av när man vrida lös bultarna eller lyfter upp karossen.

2. Lyft upp karossen en bit så att det blir ett mellan rum mellan bakaxeln och karossen.

3. Börja med den högra främre bussningen dvs. den som sitter närmst den högra bakdörren. Ta bort bulten helt.

4. För in gängstången (a) i bussningen så att den sticker ut från den övre sidan så att det räcker till den runda brickan (e) och en mutter (c) skruva muttern så att man får ca 5mm gängstång över muttern då har man gängstången fast uppifrån. OBS! glöm inte att lägga lite fett där också.

5. Fäst avdragarens armar (b) under bussningens ram och skruva den första muttern med brickan som skruvades in i gängstången mot avdragarens (b) undersidan så att man får fäste mot bussningens ram (bakaxels ram) se till att avståndet mellan avdragarens armar (b) rymmer bussningen när den går ner.

6. Skruva sakta det blir hårt i början men det släpper efter ett tag och bussningen glider ner. OBS! påskynda inte processen eftersom det kan spräcka nåt.

7. Använd stål borste för att rensa ramen och eftersom den är gjord av aluminium då går det fort att rensa.

8. Smörja lite den nya bussningen och ramen med något fett jag använde koppar pasta. Jag använde tryckluft lyft för att trycka in den nya bussningen annars kan man använda en hydraulisk domkraft för att pressa in den nya bussningen. OBS! Se till att bussningen sitter I rätt läge och det rätta läget kan man se från de gamla bussningarna och använd bussningens tallrik omvänd för att inte skada bussningen vid inpressningen.

Lycka till!

Författare: Sam (Mr_Power)

Upplagd: 2009-09-10   Ändrad: 2009-09-10     Visad 21.188 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS