AutoPower Mekartips
Eftermontera multiratt E91
Jag undersökte med BMW vad det skulle kosta att få det eftermonterat. Det var tyvärr rätt dyrt, bara materialet skulle kosta 6.250:- till M-ratten. Sedan skulle montering och programmering tillkomma. Totalkostnaden skulle troligen hamna på runt 10.000:-. Svårt att motivera den kostnaden, särskilt med tanke på att det kostade 1.700:- extra att beställa multiratt från fabrik. Jag beslutade mig för att försöka med begagnade delar. |
|
Det jag behövde skaffa enligt RealOEM var: - Spakcentralen (kopplingsmodul på BMW-språk) med släpring - Knappsats - Rattkåpa. Jag hittade dessa grejer på skroten och fick ett bra paketpris. Köpte en sportratt komplett med knappar och räknar med att kunna sälja den tomma ratten senare. Knappar är helt kompatibla mellan sport och M-sport, däremot inte mot standardratten. Kåpan passar hyfsat mellan sport och M-sport, men inte perfekt. Standardratten har en egen kåpa. Skrotpriset på en sportratt utan airbag men med knappar är i skrivande stund 1500-2000:-. Lösa knappar och kåpa bör ligga på en 500-700:-. Spakcentral 1500-2000:-. Se till att släpringen medföljer, den är borttagbar och många skrotar verkar enligt bilderna sälja spakcentralen utan släpring. Släpringen räknas som en airbag-komponent och skrotarna är ovilliga att sälja den separat. Släpringen är demonterad på bilden --> Spakcentralen kan inte vara vilken som helst. Donatorbilen måste stämma med din bil vad gäller vissa utrustningsdetaljer. Dessa enligt vad jag erfar: Multifunktionsratt Ja, regnsensor Ja/Nej, farthållare Ja/Nej, aktiv farthållare Ja/Nej, farthållare med bromsfunktion Ja/Nej. Vidare måste spakcentralen ha funktion för manövrering av bakrutetorkaren om du har en bil med sådan, och den får inte ha det om du har en bil utan. Räkna inte med att det nog fungerar ändå. |
|
Dessa verktyg behövs: Hylsa 16 mm med förlängare, helst mutterdragare men spärrskaft går bra. Torx 20 Torx 10 10 mm hylsa eller nyckel Spårmejsel bredare Spårmejsel smalare |
|
Börja med att lossa minuspolen på batteriet. Vänta 20 minuter för att säkerställa att systemet är helt spänningslöst. Tänk på att vi ska in och rota i airbag-elektroniken. Det finns dom som föreslår att man kortsluter plus och minus-kablarna (inte på batteriet!) för att vara på den säkra sidan. Att komma åt batteriet skiljer på olika modeller, för touring finns det beskrivet på mekartipset för att montera Blackline-bakljus. |
|
Dags att lossa airbagen. Säkerställ att systemet är spänningslöst! Stick in den lite bredare spårmejseln i slitsarna bak på ratten enligt bilden och frigör airbagen genom att trycka på fjädern.. Här syns bättre exakt var slitsarna sitter [LÄNK]. Mejseln behöver inte in långt och man behöver inte trycka hårt. Man känner exakt när man träffat rätt, det fjädrar en smula. Vispa bara inte runt med mejseln bland kablar och explosiva komponenter. Man trycker in den några mm när man känner fjädern och ut poppar airbagen på ena sidan. Upprepa på den andra sidan och airbagen lossar helt. Här syns fjädrarna väldigt bra: [LÄNK] |
|
Sä här ser det ut när airbagen är loss. Lossa den gula kontakten som går in i släpringen. | |
Lossa de bägge jordkablarna. Den vänstra sitter med en Torx 10. Här syns också att den kontakten i släpringen som ska gå till multiknapparna helt enkelt är tom, det finns inga stift. Likadant i spakcentralen. Man kan undra om det inte vore billigare att tillverka en släpring för alla modeller, men man får väl inte utgå från att BMW gör det för att jäklas med oss som är roade av eftermontering, utan har räknat på det. |
|
Nu ska det se ut så här. Dags att ta bort ratten. 16 mm hylsa till bulten. Tar man hylsa får man vara beredd på att ropa på någon som kan hålla i ratten, bulten sitter som attan. |
|
Har man tillgång till mutterdragare klarar man det lätt själv. | |
Dags att lyfta bort ratten. Notera att det finns en märkning, så man behöver inte tveka hur den ska sitta vid senare montering. | |
Ratten loss, nu ser man släpringen i sin helhet. | |
Rattstångskåporna måste isär. Övre och nedre delen är bara hopklämda med sig själva och i rattstångskonstruktionen. Ta en mejsel och bryt isär försiktigt, men skada inte plasten. | |
Det ser ut så här. | |
Kåporna kan hänga kvar, går att få ur vägen helt och hållet. | |
Dags att lossa spakcentralen. Fyra stycken Torx 20. Ett varningens ord. Om du tar bort spakcentralen måste bilen obönhörligen in på kalibrering av styrvinkelgivaren sedan. Det är ingenting man kan göra själv (inte ännu i varje fall) utan BMW eller någon med motsvarande utrustning måste göra kalibreringen. Det hjälper inte ens att sätta tillbaka den gamla spakcentralen om felmeddelandet uppstått. Jag har testat. För den som är intresserad är detta sannolikt styrvinkelgivaren, sitter inne i spakcentralen: [LÄNK] |
|
Innan du lyfter ut spakcentralen så lossa anslutningarna. Två stycken. Måste du använda våld gör du fel. | |
Här ser du spärren till den lilla kontakten. | |
Och här ser du den större. Tryck in den lilla spärren och vik upp låsflärpen. | |
Dags att lyfta ut spakcentralen. | |
Sätt ihop den nya spakcentralen med släpringen om dom inte redan sitter ihop. Det finns spår att sätta den i. Snurra inte på släpringen i onödan. | |
Sätt dit den på rattstången och skruva fast den. | |
Tryck dit kåporna. Var noga med att alla flärpar hamnar rätt. | |
Nu börjar det likna något. | |
Dags att montera ihop ratten, om du inte redan gjort det. Skruva loss knappkåpan om du har en komplett donatorratt och vill använda din gamla rattkrans. Torx 20. | |
Kåpan är bara inpressad i överkanten. | |
Sätt dit kåpa och knappar på ratten du skall använda. | |
Klar att montera. Jag tänker komplettera med rätt M-kåpa senare. | |
Sätt dit ratten. Det finns en märkning så det går inte att sätta fel. Sätt den inte förskjuten för att kompensera för eventuell snedställning, fixa bilen istället!
Dra åt bulten. Åtdragningsmoment? Ingen aning. Jag har ingen momentdragare hur som helst. Dra fast den så den inte lossnar. |
|
Sätt dit alla kontakter och jordkablar. | |
Tryck dit airbagen försiktigt. Koppla in batteriet och kontrollera att allting fungerar. Rattknapparna bör fungera direkt. Däremot kommer DSC att felindikera vilket för med sig en del följdindikeringar såsom punkteringsindikering samt att farthållaren inte kommer att fungera. Blinkersreturen kommer troligen inte att fungera men den kan du kalibrera själv genom att vrida ratten till ändlägena ett par gånger. För att bli av med DSC-bortfallet måste bilen in på programmering och kalibrering. Detta kostade 1251:- på M-Bilar i Västerås, men priserna kan skilja beroende på var i landet man väljer att göra detta. Fördelen med detta är att bilen "på köpet" blir uppdaterad till den senaste programvaran i samtliga moduler. På en 06:a som inte varit in tidigare är det en hel del. Uppgraderingen till multiratt kostade mig allt som allt cirka 3500:-, och det går naturligtvis att hitta begagnade komponenter ännu billigare på eBay elller på andra sätt. Betydligt humare pris än nya grejer. Jag har beställt M-Sport-kåpan till ratten vilket kostar mig en tusenlapp ytterligare, men det är mitt eget val och inte nödvändigt. |
Författare: Jan Söderman
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.