AutoPower Mekartips
Byte hjullager E60/E61
I vanlig ordning är detta menat som en ren information/beskrivning av hur det gick till på min egen bil (E61 530d byggd 11/04) och tar jag därmed inget som helst ansvar för ev skador, fel och extrakostnader som kan uppstå på andra fordon genom arbete helt eller delvis efter denna info.
Detta gäller byte av hela lagerenheten (se bild) och inte enbart kullagret.
Tidsåtgång: 3h (Det var första gången jag gav mig på detta. Skulle jag göra andra sidan kan jag antagligen kapa 1h.)
Symptom: Vibrationer i ratten samt ett konstant oljud vars frekvens varierar med hastigheten.
Delar:
-Lagerenhet + 4st bult (bör följa med lagret och dessutom vara loctitade). Köpte mina delar (välkänt fabrikat) på vanlig reservdelsfirma för 1400 spänn. BMW vill ha 1900 + moms.
Verktyg/utrustning: -Pallbock -2 x garagedomkrafter eller liknande -Spärrskaft, förlängare + hylsor (10, 16 & 2x18mm, eller 18mm öppen nyckel) -Rörstump att förlänga spärrskaftet med, om det inte redan har ett väldigt långt skaft -Öppna nycklar kan vara bra att ha -5mm insexnyckel -Hammare -Brytjärn/stämjärn -En bit 2”x 4”, kofot eller liknande att bryta/bända med -Fjäderspännare, 2-3st -Röd loctite, om du inte får med färdigdoppade bult med lagret -Rostlösare
Tips: -Skaffa en ny insexskruv till bromsskivan om du inte är säker på att den gamla ger upp utan kamp. Den kostar 8 spänn på BMW. -En assistent kan vara bra att ha under vissa moment
- ställ en pallbock under bilen så du inte har ihjäl dig eller skrotar framvagnen om domkraften ger vika.
- Ta bort bromsoket genom att lossa 2 x18mm bult på baksidan av det, ta bort insexskruven som håller skivan och skiva + ok kan vikas undan. Givetvis kan man demontera det helt men jag ville inte hålla på att lufta o krångla. Bromsskölden ska väck med. 4x10mm bult.
- Nu ger vi oss på lagret! Ta en titt bakom lagret och du ser följande:
Jag antar att den svarta kabeln hör till ABS-sensorn. Ta bort den med en 5mm insexnyckel. På bilden syns även 3 av de 4 18mm bultarna som håller lagret. De 2 vänstra kommer man åt utan problem medan de 2 högra sitter bakom fjäderbenet. Ta bort de 2 du kommer åt och var beredd på att dom antagligen sitter väldigt hårt pga loctite och några års ansamling av lort od.
För att komma åt de 2 sista måste man höja upp fjäderbenet. Ställ en domkraft under hjulupphängningen. Ta bort fästet för staget till krängningshämmaren (en 16mm och en 18mm bult). Den 18mm långa används även till att klämma fjäderbenet på plats och har en mutter på motsatt sida. Ta en fast nyckel på bulten (om du inte har 2 spärrskaft) och spärrskaft på muttern. Man kan behöva knacka ur bulten med en spik eller liknande.
Använd domkraften för att trycka upp hjulupphängningen och klämma ihop fjädern. Montera på fjäderspännarna och släpp ner domkraften. Som synes på nedre högra bilden så är gjutet slitsat för att man ska kunna klämma ihop det runt fjäderbenet. Ta ett brytjärn eller liknande för att vidga skåran lite. Ta sen en kofot, brädstump eller liknande och bänd försiktigt så släpper förhoppningsvis fjäderbenet. Om inte, knacka (försiktigt! Det är aluminium!) på hållaren till exempel här och här. Kan hjälpa att snurra lite på ratten också.
När fjäderbenet väl är uppe tillräckligt för att man ska komma åt de 2 sista bultarna så ta bort dom och lagret kan sen tas bort. Gör rent allt och montera dit nya lagret.
OBS att det finns en “vårta” på baksidan av fjäderbenet som ska passa i skåran när allt monteras tillbaka. Kläm fast fjäderbenet, sätt tillbaka ABS-sensorn, krängningshämmarstaget, bromsskiva/ok och du är klar! Sätt på hjulet och njut återigen av en oljuds-och vibrationsfri färd.