Vevhusventilation
E39, M54
Denna instruktion beskriver hur man demonterar och rengör
vevhusventilation på M54 motorn, i mitt fall en -99:a.
Symtom på problem med vevhusventilationen är: Tappad effekt, ostabilt
tomgångsvarvtal, oren gång på tomgång, rycker i landsvägsfart, vibration i
motorn, felkoder som misständning, blandningsfel, osv.
Jag hade även konstiga ljud från motorn som gurglande och brummanden.
Funktionen verkar vara komplicerad och jag har i dagsläget inte grepp om
hur den fungerar fullt ut men att alla slangar är rena och hela, samt att
själva oljeavskiljaren (dosan) fungerar fullt ut (den innehåller två membran
och 1 fjäder) verkar vara otroligt viktigt för att motorn ska gå bra.
Innan man gör denna åtgärd bör man fövissa sig om att felet inte beror
på någon annan komponent på motorn t.ex någon givare genom att göra en
utläsning av felkoder.
Felkoder som misständing och fel blandningsförhållande kan dock
relateras till vevhusventilationen.
Tidsåtgång: 2 tim men räkna med en längre tid eftersom det är ganska
trångt.
Svårighetsgrad: Ganska komplicerat eftersom det är ganska trångt, var
noggrann med att inte skada kablage och skarvdon, och notera var skarvdonen har
suttit när du demonterar.
Du behöver också tillgång till någon form av rengöringsutrustning med
avfettning eller lacknafta (sprayflaska och/eller tryckluft).
Slit/dra INTE i kontakter och slangar. Det finns ofta en liten spärr/ flärp
som måste lättas på eller tryckas på innan det kan tas isär. Tålamod är i regel
bättre än råstyrka för den här sortens arbete.
Verktyg: Spårmejsejslar, stjärnmejsel, mejsel för slangklämmor, torx bits,
spärrskaft, 10 och 13 hylsor, avfettning eller lacknafta.
Reservdelar, artikelnummer, kostnad (i mitt fall) 1283kr.
Jag bytte oljeavskiljaren och alla slangar till den utom den i framkant
på ventilkåpan eftersom den visade sig vara i bra skick efter rengöring.
Använd OEM: http://www.realoem.com/bmw/select.do?vin=GM04740)
för att ta reda på partnummer på dom delar du behöver byta.
- Demontera täcklocket (13) på
insuget, 2 st10 mm bult (15) finns under dom 2 små locken (14), pilla bort
locken med en smal mejsel.
Figur 1:

- Lossa dom elektriska
anslutningarna allteftersom och notera var dom satt.
Lossa 13 mm bult (10,11) samt
slangklämmor (4), (6) och (15) och ta bort hela insugsljuddämparen inklusive
luftmängdsmätaren (1). Ta bort den grenade gummibälgen 5.
Figur 2.

Figur 3.

Lossa
dom två 10mm muttrarna samt 10 mm bulten som håller förgreningsdosan för
alla kablar till givare, se 10 mm bulten nedan, dom 2 muttrarna syns ej på
denna bild.

- Lossa dom elektriska
anslutningarna allteftersom och notera var dom satt. Lossa dom två
torxskruvarna (11) och ta bort ställdonet 6 nedan.
5.
Lossa dom elektriska anslutningarna allteftersom och notera var dom
satt. Ta bort tomgångsmotorn (7) nedan.
Figur 4.

- Gör rent ordentligt där
oljestickans rör går ner i oljetråget innan demontering. Ta ur oljestickan,
lösgör röret som sitter i clipset (17), Ta loss gummislangen som sitter på
röret till oljestickan. Lossa 13mm bult (13). Dra oljesticksröret rakt upp
( ev får du vrida röret när du drar upp det) och ta bort det. Sätt en bit
ren trasa i hålet på oljetråget.
Figur 5.

- Lossa dom elektriska
anslutningarna allteftersom och notera var dom satt. Lossa dom fyra 10mm
bultarna (3), lossa gasvajer och ta bort spjällhuset, var försiktig med
gummipackningen som sitter mot insugningsröret.
Figur 6.

- Nu har vi kommit fram till
väsentligheterna! Lossa rören genom att klämma om anslutningarna och dra
samtidigt- lite krångligt och trångt på en del ställen.
Ta bort röret (7) som sitter ovanpå insugningsröret med snabbkoppling
mellan cyl 5 och 6 på insugningsröret i bakkant på motorn, i framänden med
en slangklämma mellan insugningsrör på cyl 1 och 2. Notera var den tunna
slangen (6) går och ta bort den i båda ändar. Lossa slang (3) i båda
ändar. Lossa slang (4) i dosan (1).
- Du kan nu lossa dom 2
torxskruvarna (5) och ta bort hela dosan (1).
Figur 7.

- Se figur 4, lossa skruv (12), lyft bort fördelningsröret (5), gör
rent kanalerna i fördelningsröret samt dom matchande hålen i
insugningsröret, byt helst O-ringar innan montering.
- Rengör och inspektera alla
slangar och byt vid minsta
tveksamhet, partnummer finns t.ex på OEM (http://www.realoem.com/bmw/select.do?vin=GM04740)
.
Dosan (1) bör alltid bytas
eftersom man inte kan veta om membranet inuti är skadat!
- Så här såg mina delar ut efter demontering, observera det spruckna
membranet i dosan (går normalt inte att ta isär) samt det helt igensatta
röret .

- Gör en mycket noggrann
rengöring av röret till oljestickan, speciellt där röret (4) ansluts. Det
är endast ett litet hål i röret och det sätts lätt igen med tiden. Rensa
med lösningsmedel och en tunn tråd från båda håll tills lösningsmedlet du
häller i är helt rent. Blås igenom för att kolla att det kommer att
fungera i bilen sedan.
- Gör även en mycket noggrann
rengöring av fördelningsröret (fig 4 nr 5), var helt igenkoksat på min bil
och i mitt fall hade övrigt jobb varit helt bortkastat eftersom
vevhusventilationen inte hade fungerat.
- Montering i omvänd ordning,
smörj gärna o-ringarna lätt med lite olja så går det lättare att montera.