AutoPower Mekartips
Luftfilterbyte E60 diesel
Instruktionen beskriver byte av luftfilter på en 2005 BMW 530d Touring. Proceduren gick smärtfritt för min del så den bör fungera lika bra för andra som planerat genomföra samma operation. Dock tar jag inget ansvar för eventuella fel/skador som mot förmodan skulle uppstå under/efter arbete helt eller delvis mha denna beskrivning.
Utöver filterbytet kontrollerar jag även att ventilationen är av den uppgraderade typen då konstruktionen på tidiga modeller tydligen kan sättas igen, vilket resulterat i backtryck på oljan med i värsta fall motorhaveri som följd.
Svårighetsgrad: Enkelt men tidskrävande o lite pilligt emellanåt.
Tidsåtgång: 1,5h för enbart filterbyte, lägg till 0,5h för kontroll/uppgradering av ventilationen.
Verktyg
Byta luftfilter hör normalt till ngt av det enklare man kan göra på en bil. På BMW’s raka dieselsexa har man dock krånglat till det rejält genom att knöla in filtret på ett sätt så man måste riva bort en hel del kåpor o andra prylar innan man kommer åt det – se bild.
Lossa motorkåpan och dra bort gummilisten som går tvärs över motorrummet Kåpan sitter med 5st insexskruvar
Ta bort microfiltren på var sida genom att snäppa av bygeln med en skruvmejsel och vrida den svarta plastmuttern ett kvarts varv med en 13mm hylsa. Lyft bort filtren och ta även bort gummilisterna mot skärmen till.
Dags att ta bort mircofilterhusen. Börja med att ta bort spärrhaken i mitten genom att lyfta upp den inringade flärpen och sen dra åt sidan.
Använd sedan en 13mm hylsa för att lossa plastmuttrarna (3 på ena sidan, 4 på den andra) som håller microfilterhusen. OBS!! Muttrarna ska INTE skruvas bort utan bara vridas ett kvarts varv, så släpper dom.
Det sitter även en torx 25 skruv (utanför bild) på varje hus som måste tas bort innan dom kan lyftas ur.
Lossa kåporna över fjäderbenen genom att ta bort plastskruvarna med en stjärnmejsel. Plastbrickorna som blir kvar är bara inpressade och följer med när man lyfter bort skyddet. Akta så dom inte hoppar ur och ramlar ner i motorrummet.
Skruva sedan bort fjäderbensstaget som sitter med 4st T45.
Nu har vi fått bort allt som behövs för att kunna öppna luftfilterhuset. Lossa de fyra insexskruvarna på ovansidan. Den längst bak till vänster sitter lite skymd och knepigt till så där behöver man en flexibel mejsel/förlängare. Notera att skruvarna inte kan tas bort helt utan dom sitter kvar i kåpan bara man lossar dom.
Ta sedan bort de tre grönmarkerade skruvarna på sidokåpan, dessa tas bort helt. Ta sedan bort sidokåpan och vik undan slangen till insuget så kommer man åt en sista insexskruv som håller fast filterhusen.
Skruva av oljepåfyllningslocket, lyft av luftfilterhuset och skruva på locket igen. Nu har vi äntligen den bedrövliga synen av ett kolsvart filter o div skräp framför oss. Ta tag i filtret från bortre sidan (mot torpedväggen) och lyft ur det.
Städa bort löv, fimpar, skalbaggar och allt annat gött ni hittar. 7. När allt är rent o fint, sätt i det nya filtret och montera tillbaka alla prylar. Tuta o kör!
Sidospår: När man ändå har tagit bort så mycket prylar kan det vara bra att kolla upp lite annat. I mitt fall ville jag kontrollera så jag hade den uppgraderade ventilationen och inte den gamla ”papiljotten” som klibbar ihop och kan få turbo och motor att rasa. Detta görs enl nedan.
1. Lossa kabelrännan ovanpå insuget. 3 bult som tas bort med en 5mm hylsa
Lossa de fyra insexskruvarna till filterhuset.
Lyft ut locket och vänd på det. OBS att det kan rinna ut lite olja. Har du en plastklump sittandes i locket är det den nya förbättrade lösningen. Se bild.
Har du däremot en plastrulle med skumgummi runt enl nästa bild, så är det den gamla varianten som bör bytas ut. Prylarna sitter pressade i locket bara så dom kan dras bort.
Utöver filterbytet kontrollerar jag även att ventilationen är av den uppgraderade typen då konstruktionen på tidiga modeller tydligen kan sättas igen, vilket resulterat i backtryck på oljan med i värsta fall motorhaveri som följd.
Svårighetsgrad: Enkelt men tidskrävande o lite pilligt emellanåt.
Tidsåtgång: 1,5h för enbart filterbyte, lägg till 0,5h för kontroll/uppgradering av ventilationen.
Verktyg
- Spårskruvmejsel
- Stjärnmejsel
- Spärrskaft + förlängare
- Skruvmejsel alt förlängare med flexibelt skaft
- T25 och T45 torxbits
- 5mm insexbit
- Sexkanthylsa 5mm och 13mm
Byta luftfilter hör normalt till ngt av det enklare man kan göra på en bil. På BMW’s raka dieselsexa har man dock krånglat till det rejält genom att knöla in filtret på ett sätt så man måste riva bort en hel del kåpor o andra prylar innan man kommer åt det – se bild.
Lossa motorkåpan och dra bort gummilisten som går tvärs över motorrummet Kåpan sitter med 5st insexskruvar
Ta bort microfiltren på var sida genom att snäppa av bygeln med en skruvmejsel och vrida den svarta plastmuttern ett kvarts varv med en 13mm hylsa. Lyft bort filtren och ta även bort gummilisterna mot skärmen till.
Dags att ta bort mircofilterhusen. Börja med att ta bort spärrhaken i mitten genom att lyfta upp den inringade flärpen och sen dra åt sidan.
Använd sedan en 13mm hylsa för att lossa plastmuttrarna (3 på ena sidan, 4 på den andra) som håller microfilterhusen. OBS!! Muttrarna ska INTE skruvas bort utan bara vridas ett kvarts varv, så släpper dom.
Det sitter även en torx 25 skruv (utanför bild) på varje hus som måste tas bort innan dom kan lyftas ur.
Lossa kåporna över fjäderbenen genom att ta bort plastskruvarna med en stjärnmejsel. Plastbrickorna som blir kvar är bara inpressade och följer med när man lyfter bort skyddet. Akta så dom inte hoppar ur och ramlar ner i motorrummet.
Skruva sedan bort fjäderbensstaget som sitter med 4st T45.
Nu har vi fått bort allt som behövs för att kunna öppna luftfilterhuset. Lossa de fyra insexskruvarna på ovansidan. Den längst bak till vänster sitter lite skymd och knepigt till så där behöver man en flexibel mejsel/förlängare. Notera att skruvarna inte kan tas bort helt utan dom sitter kvar i kåpan bara man lossar dom.
Ta sedan bort de tre grönmarkerade skruvarna på sidokåpan, dessa tas bort helt. Ta sedan bort sidokåpan och vik undan slangen till insuget så kommer man åt en sista insexskruv som håller fast filterhusen.
Skruva av oljepåfyllningslocket, lyft av luftfilterhuset och skruva på locket igen. Nu har vi äntligen den bedrövliga synen av ett kolsvart filter o div skräp framför oss. Ta tag i filtret från bortre sidan (mot torpedväggen) och lyft ur det.
Städa bort löv, fimpar, skalbaggar och allt annat gött ni hittar. 7. När allt är rent o fint, sätt i det nya filtret och montera tillbaka alla prylar. Tuta o kör!
Sidospår: När man ändå har tagit bort så mycket prylar kan det vara bra att kolla upp lite annat. I mitt fall ville jag kontrollera så jag hade den uppgraderade ventilationen och inte den gamla ”papiljotten” som klibbar ihop och kan få turbo och motor att rasa. Detta görs enl nedan.
1. Lossa kabelrännan ovanpå insuget. 3 bult som tas bort med en 5mm hylsa
Lossa de fyra insexskruvarna till filterhuset.
Lyft ut locket och vänd på det. OBS att det kan rinna ut lite olja. Har du en plastklump sittandes i locket är det den nya förbättrade lösningen. Se bild.
Har du däremot en plastrulle med skumgummi runt enl nästa bild, så är det den gamla varianten som bör bytas ut. Prylarna sitter pressade i locket bara så dom kan dras bort.
Efter att nöjt konstaterat att jag hade den bättre varianten så gjorde jag rent locket och skruvade tillbaka allt enl proceduren ovan inverterad.
Författare: Mattias
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.