Bakljusen på E9x gör inte bilen riktigt rättvisa, särskilt inte före faceliften.
|
|
Det finns dock ett enkelt och relativt prisvärt sätt att åtgärda detta. BMW säljes s.k. Blackline.bakljus. Till touring har dom artikelnummer 63210411414 och kostar 2660:- före eventuella rabatter.
|
|
Verktyg som kan underlätta arbetet. Förslagsvis spårmejsel av mellanstorlek, 1/4 tum spärrskaft, förlängare och lång 8 mm hylsa.
|
|
Jag började med höger bak. Lossa de två plastskruvarna som håller panelen genom att vrida dom ett kvarts varv och ta sedan bort dom.
|
|
Vik ut panelen i nederkant så hakar den loss i överkant.
|
|
Nu är bakljuset lätt åtkomligt från baksidan.
|
|
Lossa de tre muttrarna som håller baklampan med föreslaget eller annat lämpligt verktyg.
|
|
Lossa hela lamphållaren eller enbart kontakten.
|
|
Dra ut bakljuset rakt bakåt.
|
|
Till min förvåning visar sig den oranga blinkerslampan vara fastlödd i lamphållaren på Blackline-ljusen. Jag hade köpt silverlampor jag ville använda istället så jag använde den gamla lamphållaren istället.
|
|
Montera bakljuset i omvänd ordning. Notera det lilla clipset i karossen som spåret på lampan ska passas in i.
|
|
På vänstersidan lyfts panelen bort och varningstriangeln demonteras. I övrigt samma tillvägagångssätt.
|
|
För att komma åt lamporna i bakluckan demonteras klädseln enkelt genom att tre clips frigörs med en mejsel eller liknande.
|
|
Placeringen på clipsen framgår här. Skyddet kan tas bort eller hängas i gångjärnen efter önskemål.
|
|
Peta undan isoleringen.
|
|
De inre ljusen sitter bara med en mutter.
|
|
Den muttern behöver inte tas bort helt, att lossa den ett tiotal varav räcker, sedan kan man peta in den så bakljuset frigörs.
|
|
Vik ut bakljuset så hakarna som fäster i karosskanten frigörs.
|
|
Återmontera i omvänd ordning med dom nya lamphållarna.
|
|
Så här bra blev det.
|
|