AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte övre stötdämparfäste (E36)

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3
TidsåtgångTid:1,5 timme
Verktyg Verktyg:Spärrskaft med 13 & 18 mm hylsa, blocknyckel 16 mm samt en skiftnyckel.
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Min bil började slamra och dunka från höger bak när jag åkte över små ojämnheter i vägen, ett irriterande ljud som verkade öka i omfattning. Efter att ha hittat information på forumet hos AutoPower kunde jag konstatera att det var det övre stötdämparfästet som var trasigt. Hylsan hade släppt i vulkaniseringen och det var dags att byta. Nytt fäste inhandlades för 110:- på Mekonomen i Östersund och byttes samma kväll. Arbetstiden var ca 1,5 timme och då inkluderade det ut och inplockning av verktyg.



Hissa upp bilen bak och palla under ordentligt med pallbockar. Verktyg jag använde vid detta byte var spärrskaft med 13mm hylsa, spärrskaft med 18mm hylsa, blocknyckel 16mm samt en skiftnyckel. Se bild 1.



Placera sedan domkraften under bärarmen som syns på bild 2. Detta för att inte stötdämparen skall vara helt utfjädrad och för att bärarmen inte skall hänga ner. Nu syns det fäste som skall bytas enligt bild 3, men det är fäst från insidan.



Lossa klädseln i bagageutrymmet på själva innerskärmen. Då ser man det övre fästet med sina två skruvar se bild 4. Bara att skruva bort muttrarna för det finns inga lösa brickor.



Lossa nu det undre stötdämparfästet enligt bild 5.



Bild 6 och bild 7 visar stötdämpare med det gamla stötdämparfästet.



Kläm sedan försiktigt fast brickan under stötdämparfästet i ett skruvstäd som på bild 8 men det går att ha den liggandes om man inte har skruvstäd.



Lossa sedan muttern på stötdämparen och håll emot med en skiftnyckel på stötdämparens topp, se bild 9.



bild 10 och bild 11 syns skillnader mellan mekonomens och den som satt monterad på min bil. Hittade inget BMW-märke på den som fanns på min bil så det kan också vara en piratdel.



Sedan är det bara att återmontera allt.



Börja med att sätta på det nya fästet på stötdämparen och dra åt med hjälp av blocknyckeln samt håll emot med skiftnyckeln.



Innan stötdämparen träs tillbaka i sitt övre läge sätt tillbaka den packning som ligger mellan fästet och karossen.



Trä upp stötdämparen och skruva i det nedre fästet så håller den sig på plats.



Skruva nu fast det övre fästet och sedan det nedre.



Sätt tillbaka klädseln och hjulet sänk ner och så var det då klart.

Bilderna är klickbara


Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Bild 7
Bild 8
Bild 9
Bild 10
Bild 11

Författare: Codriver
Fotograf: Codriver

Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2004-02-10     Visad 24.454 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS