AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Byte bakvagnsbussning E46

Svårighetsgrad: 3-4
Tid: 1-2 timmar
Verktyg:
Förklaring
Har du upplevt att bilen känns sladdrig i bakvagnen och ”vandrar” speciellt i högre farter? Hör du oljud som tycks komma mitt under bilen? Sitter ratten snett?
- Då har du nog råkat ut för att din bakvagnsbussning är väck! Men lugn, felet är inte skärskilt dyrt att åtgärda och din bil kommer att bli som ny igen.

Bussningen kostar runt 200kr på BMW. Om du lämnar in bilen kostar det ca 2000kr inkl delar, men det finns ju annat att lägga pengar på.

Har tyvärr inga bilder från bytet, men jag förklarar utifrån denna bild [ LÄNK ], bussningen vi ska byta är nr 4 på bilden och sitter framför bakhjulen.

Verktyg som behövs är
- Hylsnycklar 10, 17, 18
- Spärrskaft med en lite längre förlängning
- Bågfil
- Skruvmejsel ”minus”
- Domkraft, helst två då det underlättar betydligt
- Hammare och ev stämjärn
- Egenbyggt ”pressverktyg”
- En god vän kan vara bra att ha till hands, men går att klara själv

Egenbyggt ”pressverktyg”
Jag började med att bygga ett eget enkelt ”verktyg” för att enkelt kunna pressa in nya bussningen. Jag hade en genomgående bult/gängstång ca 15cm x 10mm (huvudsaken att den är dubbla bussningens bredd och lite till) Sen tar du ett vanligt plattjärn eller en tjock bricka som är större än själva bussningen. Använder du plattjärn då borrar du hål för den inre hylsan på den nya bussningen. Använder du en stor bricka såga du bort för de två gummiflärpar som sitter på bussningen. Vi vill alltså kunna sätta tryck på själva höljet av bussningen så vi inte pressar på gummit, viktigt. I andra änden hade jag ett plattjärn med hål i som mothåll.

Tanken är att du sedan ska kunna använda detta till att enkelt skruva in bussningen på plats. Gick otroligt smidigt och materialet kostar några ynka kronor hos lokala järnhandlaren.

Att lossa armen
Börja med att hissa upp bilen med domkraft och ställ en pallbock under och montera bort bakhjulet. Ha en annan domkraft till hands och placera den ungefär där det står 23 på bilden.

Nu lossar du fästet nr 18. Det är tre skruvar och du behöver 17s hylsnyckel med förlängning. OBS, före du gör detta måste du märka ut så du ser de gamla skruvarnas position då detta justerar bakvagnsinställningen. Jag rispade med en mejsel.

Nu lossar du nr 22 som håller bromsledningen (10s nyckel) och sen lossar du nedre stötdämparfästet (ej bild) med 17s (el 18?) nyckel. Denna satt en hel del för mig så jag fick ta muttermaskinen. Lossa sedan handbromswiren från dess plastclips som går på själva armen. Ta loss den från samtliga clips (använd minusmejsel) och vik undan så du inte sliter lös/av den.

Nu är armen lös och du kan hissa ner domkraft nr 2. Tänk på att även fjädern sitter löst nu, då mina bakfjädrar var avbrutna ramlade de lös av sig själv när jag sänkte ner armen. Kan dock tänka mig att det möjligtvis kan bli mer tryck om fjädern är hel.

När du väl har plockat bort domkraften får du ner armen till något bättre arbetsnivå. Du måste nu lossa nr 19, som går igenom gamla bussningen och fästet nr 18. Tror det är 18s nyckel på denna.

Demontering av gammal bussning
Väl borta ska du nu ta bort gamla bussningen. För mig var den så sliten att själva gummit kunde tryckas ut med tummen enkelt. Den gamla bussningen är av en annan konstruktion än de nya då den har en kant på ena sidan som gör att den bara kan pressas från ett håll, gummit sitter fast genom ett spår på andra sidan. Den nya bussningen är utan kanter och har två spår i sig så man kan trycka ihop den för enklare montering.

När du fått bort gummit är själva höljet från gamla bussningen kvar. Detta löste jag genom att ta en vanlig bågfil, ta loss bladet och vända det fel väg. Trä sedan in bladet genom hålet i armen och sätt fast bladet så taggarna är inåt. Nu är det enkelt att såga en skåra i bussningen. Det kan här underlätta om man har tillgång till en god vän som håller ner/fast armen medan du sågar. Tog sedan ett stämjärn och en hammare och kunden relativt lätt få loss den gamla bussningen. Tog 5-10 minuter.

Montering av ny bussning
Ta lite fint sandpapper och dra av insidan av armen dit bussningen ska monteras, se till att det inte är rostigt eller ojämt. Ta även bort ev klisterlapp på den nya bussningen. Nu kommer ditt fina egenbyggda verktyg in i bilden

Hålet i armen är koniskt på ena sidan och det är från den sidan du ska pressa in den nya bussningen. Montera verktyget så du får mothållet från andra sidan och sen skruvar du enkelt in bussningen på plats. Det gör inget om bussningen kommer lite snett när du drar in den då den rätar ut sig och hamnar rakt sen.

Men du kommer dock inte riktigt hela vägen med detta, de sista millimetrarna får du slå in med hammaren. Observera att du endast får slå på den där du bara slår på höljet! Genom att den nya bussningen är delad går detta relativt smidigt. Kontrollera nu så att bussningen är i mitten av armen.

Återmontering
Med nya bussningen på plats monterar du nu nr 18 igen. Tänk på att vända den rätt väg. Blanda inte ihop skruvarna från fästet till stötdämparen med nr 19 på bild. Du ska ha den längre av dom för detta.

Skruva fast stötdämparen och bromsledningen. När du gör detta är det viktigt att du ser till att fjädern hamnar i position.

Nu skruvar du fast fästet nr 18 och de tre skruvarna. Nu är det viktigt att du hamnar rätt som du märkt ut tidigare.

Väl på plats klämmer du tillbaka handbromswiren i platsclipsen, monterar bakhjulet –KLART

Jag tycker inte det var några större svårigheter att utföra detta. Egentillverkade pressen funkade perfekt och underlättade mycket. Jag uppskattar tiden till mellan 1-2 timmar beroende på hur mycket man skruvat tidigare. I detta fall tycker jag det var bättre att ligga på backen och skruva istället för på lyft då man kan hålla emot med andra domkraften

Lycka till!

Författare: Martin (Mr_Knight)
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.