AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte bromsbomb

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3
TidsåtgångTid:30 min
Verktyg Verktyg:Stor polygrip, oljefilterverktyg eller liknande
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Symptomen är att bromspedalen känns underlig, vid en snabb och hård inbromsning så känns pedalen stum och det tar någon sekund att uppnå full bromsverkan. Vidare så kan pedalen sjunka nästan till botten om man konstant trycker på den hårt, tex vid ett rödljus. Dock utan att helt förlora bromsverkan.

Vid normala mjuka inbromsningar så känns pedalen helt normal och sjunker inte till botten, om man inte trycker hårdare vill säga. Pedalen är helt stum om inte motorn är igång och sjunker inte en millimeter även om man så skulle stå på den i ett dygn.

Om det stämmer låter det som om "bomben" läcker. Det är en bromstrycksackumulator. Den är svart, ser ut som en bomb (doh!), och brukar sitta i närheten av huvudcylindern. Den kostar runt tusenlappen ny. Den är ganska lätt att byta, men det kan vara lite trångt. Kan finnas att få tag i begagnad, men kolla noga att den är OK. Vissa påstår att det kan kollas genom att försiktigt sticka ned något smalt och långt i bomben, om botten nås är membranet trasigt. Denna metod är dock ej bekräftat av säker källa.


Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2004-10-17     Visad 16.116 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS