Nivåkontroll ZF 5HP 5-växlade
automatlådor utan oljesticka
Gäller alla 5-växlade ZF lådor efter
02/91
Tillvägagångssätt
i korthet
Med motorn
på tomgång öppnar man påfyllningspluggen när ATF oljan kommit upp i 30 grader
(öppningstemperatur) och toppar med olja tills det rinner över för att sedan
låta det stå och fortsätta rinna över tills temperaturen når 40 grader (optimal
stängningstemperatur) då pluggen stängs.
Korrekt
nivå kan alltså inte avläsas när ATF oljan är driftsvarm (ca 80 grader)! Räkna
med att en driftvarm låda behöver svalna upp till ca 4 timmar med avstängd
motor för att ATF oljans temperatur ska hinna sjunka till under 30 grader.
Hypotetisk
oljesticka
Stängningstemperaturerna
kan omvandlas till en hypotetisk oljesticka. Ju högre stängningstemperatur man
inväntar med rinnande flöde innan pluggen stängs desto lägre blir oljenivån.
Lägsta tillåtna stängningstemperatur är 37 grader (motsvarar maxinivån) enligt
ZF funktionsmanual. Högsta tillåtna stängningstemperatur är 50 grader (motsvarar
mininivån).

- Följ stängnings- och öppningstemperatur så exakt det
går för att undvika växlingsstörningar.
- Optimal stängningstemperatur 40 grader eftersträvas.
- Det måste gå minst 60 sekunder mellan öppning (30
grader) och stängning (40 grader).
- Korrekt nivå kan inte avläsas förrän minst 2 minuter
efter det att drivhjulen (lådans utgående axel) slutat rotera.
- I BMW TIS tillåts en stängningstemperatur inom 30
– 50 grader med DIS diagnosutrustning med. Notera att stängningstemperaturer
under 37 grader med rinnande flöde innebär större nivåer än den maxinivå
som tillverkaren ZF anger.
Material
- Lyft eller 4 pallbockar så att bilen kan lyftas upp i
horisontellt läge med anordning så att motorn kan köras på tomgång en
längre tid med bilen upplyft
- ATF-olja av rätt kvantitet och specifikation. Vid
misstanke om låg nivå räkna med 1 - 2 liter för toppning. Ny olja ska
hålla minst rumstemperatur.
- Ny tätningsring för påfyllningsplugg
- Torx- och insexsats med momentnyckel
- DIS eller motsvarande diagnosutrustning (eller digital
temperaturmätare med givare på sladd) för temperaturmätning i vätska
- Rent uppsamlingskärl
- Pump för oljepåfyllning alternativt tratt med ca 2 meter
lång slang
- Kontaktspray
- Smörjolja och smörjfett
Arbetsmoment
- Kall motor och låda (kallare än 30 grader). Starta
motorn och låt den gå på tomgång. Trampa på bromsen och för spaken genom
alla lägen och vänta i ca 3 sekunder på varje läge. Om bilen har M eller
vinter eller Steptronic program lägg även i detta och dra på varje
spakläge i tre sekunder tills oljans temperatur stigit till max 30 grader
(kontrollera med DIS eller annan diagnosutrustning eller om detta inte
finns, kontrollera att lådans tråg inte är varmare än handvarmt).
- När ATF temperaturen är strax under 30 grader, hissa
upp bilen i horisontellt läge, P läge och motor på tomgång, lossa
påfyllningspluggen och var beredd med ett rent uppsamlingskärl för att
fånga upp ev. olja som flödar ut.
- Mät oljetemperatur med DIS eller annan
diagnosutrustning alternativt en digitaltermometer med givare i
påfyllningshålet. Fäst givaren på en krokformad ståltråd så att den inte
hamnar ovanför oljenivån när den förs upp genom påfyllningshålet. OBS
Påfyllningspluggen får endast vara öppen med motorn på tomgång!
- Om olja börjar rinna ut omedelbart vid 30 grader är det
för mycket olja i, låt den då fortsätta rinna ur med motorn på tomgång.
Oljan värms upp, expanderar och rinner ut allteftersom temperaturen
stiger. Var beredd att börja fylla om det slutar rinna. När den når 40
grader och det rinner med ett tunt flöde, skruva tillbaka
påfyllningspluggen med ny tätningsring och dra åt med specificerat moment.
Stäng av motor och tändning. Nivån är korrekt.
- Om olja inte rinner ut vid 30 grader, är det bråttom
att toppa (var förberedd att inom bara ett par minuter kunna få i ett par
liter ny olja). Det måste hinna börja rinna över före temperaturen når 40
grader. När det börjar rinna över, låt det fortsätta stå och rinna över
tills temperaturen når optimala stängningstemperaturen 40 grader. Skruva då
tillbaka påfyllningspluggen med ny tätningsring och dra åt med
specificerat moment. Stäng sedan av motor och tändning. Nivån är korrekt!
- Passa på att kontrollera om det finns tecken på
oljeläckage kring kylare, kylslangar, konverter, ventilationsöppningar,
utgående axel och växelmekanismens genomföring. Vrid moturs och dra ur
kanonkontakten på lådans utsida och undersök kontakten mellan stiften. Var
försiktig eftersom plasten kan vara spröd på äldre bilar. Ta på lite
kontaktspray. Lägg på lite vaselin på kontaktens tätningar för att
underlätta återmontering.
Specifikationer
5HP18
svart skylt
Specifikation:
ZF klass 11B (Dexron III)
Påfyllningsplugg:
trågets bakkant
Åtdragningsmoment
påfyllningsplugg 100 Nm
5HP18
grön skylt
Specifikation:
Esso LT 71 141
Påfyllningsplugg:
trågets bakkant
Åtdragningsmoment
påfyllningsplugg 100 Nm
5HP19
Specifikation:
Esso LT 71 141
Påfyllningsplugg:
vänster sida längst bak i godset ovanför tråget
Åtdragningsmoment
påfyllningsplugg 30 Nm
5HP24
Specifikation:
Esso LT 71 141
Påfyllningsplugg:
höger sida längst bak i godset ovanför tråget
Åtdragningsmoment
påfyllningsplugg 35 Nm
5HP30
svart skylt
Specifikation:
Shell LA 2634
Påfyllningsplugg:
på trågets undersida
Åtdragningsmoment
påfyllningsplugg 100 Nm
5HP30
grön skylt
Specifikation:
Esso LT 71 141
Påfyllningsplugg:
på trågets undersida
Åtdragningsmoment
påfyllningsplugg 100 Nm |