Oljebyte ZF 5HP 5-växlade automatlådor
utan oljesticka
Gäller alla 5-växlade ZF lådor efter
02/91
Inledning
ATF är en
hydraulolja som jobbar i lådans slutna hydrauliksystem. I ZFs funktionsmanual
för ZF 5HP dvs 5-växlade automatlådor med SHELL LA 2634 samt ESSO LT 71141 olja
av syntetisk typ stipuleras oljebyte var tionde år. Efter ett oljebyte kan växlingarna
ibland upplevas lite mjukare eftersom viskositet och friktionsegenskaper återfår
de värden som mjukvaran är anpassad för. För detta syfte rekommenderar ZF ett extra
byte vid 15000 mil om detta miltal uppnås före 10 år:
5HP18 med
svart skylt: Varje inspektion II
5HP18 med
grön skylt: Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år
5HP19/24/30:
Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år
Som en
jämförelse, i BMW TIS instruktion anges alla ZF 5HP lådor (utom 5HP18 med svart
skylt) ha ”life-time oil” med förklaringen att ”oljebyte inte behövs under
lådans livslängd”. Detta stöds alltså inte direkt av tillverkaren ZF som för dessa
5HP lådor ursprungligen angav 10 år som bytesintervall.
Oljebyte
tillvägagångssätt i korthet
Dessa lådor
saknar påfyllningsrör och oljesticka efter 02/91 vilket komplicerar oljebytet
men det är ändå inte svårt för en person med mekvana om tillgång till lyft
finns. I korthet kan oljebytet delas upp i fyra moment:
- Förbered så att oljetemperaturen är strax under 30
grader och lyft upp bilen
- Tömning av olja, rengör tråg och byt filter
- Gör en första påfyllning av ny olja med avstängd motor
- Gör en andra påfyllning av ny olja med motorn på
tomgång och avsluta med nivåkontroll
Material
- Lyft eller 4 pallbockar så att bilen kan lyftas upp i
horisontellt läge med anordning så att motorn kan köras på tomgång en
längre tid med bilen upplyft
- ATF-olja av rätt kvantitet och specifikation. Räkna med
1 liter mer än specificerad kvantitet för att täcka in överfyllning och
spill. Ny olja ska hålla minst rumstemperatur.
- Filter samt packning för tätning mellan filter och
ventilhus
- Trågpackning
- Tätningsringar för påfyllningsplugg samt avtappningsplugg
- 3-4 extra torxskruvar för tråget
- Torx- och insexsats med momentnyckel
- DIS eller motsvarande diagnosutrustning (eller digital
temperaturmätare med givare på sladd) för temperaturmätning i vätska
- Rent uppsamlingskärl som rymmer 10 liter (helst som
täcker trågets yta)
- Pump för oljepåfyllning alternativt ren tratt med ca 2
meter lång ren slang
- Kontaktspray
- Smörjolja och smörjfett
Arbetsmoment
Moment 1 - Förberedelse
- Om bilen ska köras en längre sträcka till ett ställe
med lyft så att motor och låda hinner bli driftsvarma, räkna med att lådan
behöver svalna 3-4 timmar med avstängd motor för att temperaturen ska
hamna inom 30-50 grader. Om oljan töms när lådan är driftsvarm (80 grader)
behövs 1-2 liter extra olja utöver nedan specificerad mängd vid
påfyllning. Fyllning av kall olja i en driftsvarm låda kan dessutom leda
till skador och felaktig nivå.
- Hissa upp bilen i horisontellt läge. Passa på att
kontrollera om det finns tecken på oljeläckage kring kylare, kylslangar,
konverter, ventilationsöppningar, utgående axel och växelmekanismens
genomföring. Vrid moturs och dra ur kanonkontakten på lådans utsida och
undersök kontakten mellan stiften. Var försiktig eftersom plasten kan vara
spröd på äldre bilar. Ta på lite kontaktspray. Lägg på lite vaselin på
kontaktens tätningar för att underlätta återmontering.
Moment 2 - Tömning av gammal olja
- Lossa avtappningspluggen i botten av tråget. Lossa
sedan även påfyllningspluggen och ge oljan tid att börja rinna ur. Lossa
trågets skruvar. På lådor med torxskruv, se till att torxen får så bra
grepp som möjligt då det är lätt att dra sönder bultskallarna och man får
borra upp dem! Ta försiktigt ner tråget och var beredd på att det finns varm
olja kvar i det!
- Undersök hur oljan i botten av tråget ser ut, titta
efter magnetiska stålpartiklar (slitage från planetväxlar, pump,
konverter) på magneterna på trågets botten. Det är normalt att det sitter ”metallmos”
på magneterna redan efter 5000 mil. Känn även efter omagnetiska
metallpartiklar från slitage i ventilhus (aluminium) och tex bussningar
och brickor (mässing, brons) på trågets botten.
- Skruva loss filtret (torxskruv). Var beredd på att mer
varm olja kommer ut när filtret lossas. Notera datummärkningen på filtret
som indikation på hur länge sedan det var sedan förra bytet.
- Montera nytt filter med ny packning och dra åt med
specificerat moment nedan. En dålig packning kan orsaka vinande ljud under
körning och växling.
- Rengör tråget och magneterna noggrant i lösningsmedel
och montera tillbaka tråget med ny trågpackning och dra åt korsvis med
specificerat moment nedan. Är du ovan använd momentnyckel.
- Dra åt avtappningspluggen med ny tätningsring och dra
åt med specificerat moment nedan.
Moment 3 - Första fyllningen med ny olja (avstängd motor)
- Skaka den nya oljan (tempererad 20 -30 grader) i dunken
för att blanda tillsatserna.
- Fyll på med pump (eller ren slang och tratt) genom
påfyllningshålet tills det rinner över. Om oljan håller ca 20 grader ska
det i detta första fyllmoment gå i 2-4 liter beroende på lådans storlek.
Moment 4 - Andra fyllningen med ny olja (motor på tomgång) och nivåkontroll
- Förbered nu olja och pump (eller slang och tratt) så
att påfyllning kan påbörjas och genomföras snabbt. Handbromsen åtdragen.
Lägg i P läge och starta motorn. Nivån i tråget kommer att sjunka och det
slutar rinna över när pumpen börjar dra.
- Mät oljetemperatur med DIS eller annan
diagnosutrustning alternativt en digitaltermometer med givare i
påfyllningshålet. Fäst givaren på en krokformad ståltråd så att den inte
hamnar ovanför oljenivån när den förs upp genom påfyllningshålet. OBS
Påfyllningspluggen får hädanefter inte vara öppen med avstängd motor!
- Med motorn på tomgång, fyll på tills det rinner över.
Normalt kan det gå i ytterligare 1-3 liter beroende på låda i denna andra
fyllning. Så fort temperaturen når 30 grader gäller det att så fort som
möjligt (2-3 min) få i resten av oljan tills det börjar rinna över. Låt
därefter motorn gå på tomgång i en minut (pumpen i lådan ger ca 20 lit/min
på tomgång) under tiden man trampar på bromsen och för spaken genom alla
spaklägen och vänta i ca 3 sekunder på varje läge. Om bilen har E/S/*
knapp eller Steptronic läge använd även detta och dra på varje
spakläge/växel i ca tre sekunder. Om motorn därefter ska stängas av
tillfälligt, skruva först tillbaka påfyllningspluggen tillfälligt!
- Utför nivåkontroll enligt [LÄNK]
Specifikationer
Specificerade
volymer nedan är baserade på att tömning sker vid specificerad temperatur 40
grader. Om oljan tappas ur vid driftsvarm låda (80 grader) lägg på 1-2 liter extra
på nedan specificerade fyllvolymer. Angivna volymer gäller exklusive
konverter/momentomvandlare.
5HP18
svart skylt
Specifikation:
ZF klass 11B (Dexron III)
Bytesintervall:
Varje inspektion II
Volym: ca
3.3 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)
Avtappningsplugg:
trågets framkant
Påfyllningsplugg:
trågets bakkant
Åtdragningsmoment:
avtappningsplugg 16 Nm, filter 6 Nm, trågbultar 6 Nm, påfyllningsplugg 100 Nm
5HP18
grön skylt
Specifikation:
Esso LT 71 141
Bytesintervall:
Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år
Volym ca
3.3 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)
Avtappningsplugg:
trågets framkant
Påfyllningsplugg:
trågets bakkant
Åtdragningsmoment:
avtappningsplugg 16 Nm, filter 6 Nm, trågbultar 6 Nm, påfyllningsplugg 100 Nm
5HP19
Specifikation:
Esso LT 71 141
Bytesintervall:
Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år
Volym ca
6.2 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)
Avtappningsplugg:
trågets framkant
Påfyllningsplugg:
vänster sida längst bak i godset ovanför tråget
Åtdragningsmoment:
avtappningsplugg 35 Nm, filter 6 Nm, trågbultar 6 Nm, påfyllningsplugg 30 Nm
5HP24
Specifikation:
Esso LT 71 141
Bytesintervall:
Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år
Volym ca
5.4 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)
Avtappningsplugg:
trågets framkant
Påfyllningsplugg:
höger sida längst bak i godset ovanför tråget
Åtdragningsmoment:
avtappningsplugg 30 Nm, filter 5 Nm, trågbultar 10 Nm, påfyllningsplugg 35 Nm
5HP30
svart skylt
Specifikation:
Shell LA 2634
Bytesintervall:
Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år
Volym ca
5.5 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)
Avtappningsplugg:
höger sida längst fram på trågets kant
Påfyllningsplugg:
på trågets undersida
Åtdragningsmoment:
avtappningsplugg 50 Nm, filter 5 Nm, trågbultar 10 Nm, påfyllningsplugg 100 Nm
5HP30
grön skylt
Specifikation:
Esso LT 71 141
Bytesintervall:
Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år
Volym ca
5.5 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)
Avtappningsplugg:
höger sida längst fram på trågets kant
Påfyllningsplugg:
på trågets undersida
Åtdragningsmoment:
avtappningsplugg 50 Nm, filter 5 Nm, trågbultar 10 Nm, påfyllningsplugg 100 Nm
ZF godkända
ATF till 5HP18 med svart skylt (klass 11B, Dexron III)
ADDINOL
ATF D III - ADDINOL MINERALÖL GMBH, KRUMPA/D
AGIP DEXRON
III - AGIP PETROLI SPA, ROM/I
AUTOL
GETRIEBEÖL ATF III - D AGIP SCHMIERTECHNIK, WÜRZBURG/D
ARAL
GETR.ÖL ATF 55 F-30589 - ARAL AG, BOCHUM/D
MOTOREX
ATF DEXRON III - MC BUCHER+CIE AG, LANGENTHAL/CH
CALPAMATIC
FLUID III F - CALPAM GMBH, ASCHAFFENBURG/D
CASTROL
TQ DEXRON III F-30520 - CASTROL LTD, SWINDON/GB
CASTROL
TRANSMAX Z - CASTROL LTD, SWINDON/GB
ATF
DMM - DE OLIEBRON B.V., ZWIJNDRECHT/NL
DEAFLUID
3003 - DEA MINERALÖL AG, HAMBURG/D
TRANSANTAR
- DF3 ELF LUBRIFIANTS, PARIS/F
ELFMATIC
G3 - ELF LUBRIFIANTS, PARIS/F
ESSO
ATF D (21065) - ESSO AG, HAMBURG/D
ESSO
ATF F-30320 - ESSO AG, HAMBURG/D
TITAN
ATF 4000 - FUCHS MINERALÖLWERKE, MANNHEIM/D
ALMIROL
ATF - KROON OIL BV, ALMELO/NL
Q8
AUTO 15 - KUWAIT PETROLEUM, HOOGVLIET/NL
OMV
ATF III (F-30580) - OMV AG, SCHWECHAT/A
PANOLIN
ATF DEXRON III - PANOLIN AG, MADETSWIL/CH
TRANSWAY
DX III (F-30373) - SVENSKA STATOIL AB, NYNÄSHAMM/S
ATF
MERCON / DEXRON III - TEXACO LUBRICANTS COMP., BEACON/USA
TEXAMATIC
7080 - TEXACO SERVICES LTD, BRÜSSEL/B
TOTAL
FLUIDE AT 42 - TOTAL RAFFINAGE DISTR., PARIS/F
VEEDOL
ATF DEXRON III F-30521 - VEEDOL INTERNATIONAL, SWINDON/GB
VEEDOL
UNITRANS Z - VEEDOL INTERNATIONAL, SWINDON/GB
ZF
ECOFLUID "A" - ZF FRIEDRICHSHAFEN AG/D
SHELL
ATF LA-2634
SHELL ATF
LA-2634 saluförs av Shell men finns även hos följande återförsäljare med
reservdelsnumren:
BMW
83 22 9 407 765 (5 liters)
Rolls
Royce PL31493PA
ZF
Lifeguardfluid 5 (Esso LT 71141)
ESSO LT
71141 saluförs av Svenska Statoil men finns även hos följande återförsäljare
med reservdelsnumren:
Audi
G052162A1
BMW
83 22 9 407 807 (20 liters)
Citroen
Z000169756
Jaguar
JLM20238
Mercedes
Benz A0019892203
Peugeot
Z000169756
Porsche
999.917.547.00
Citroen och
Peugeot återförsäljare brukar ha lägre priser samt även mindre förpackningar än
BMW återförsäljare.
|