AutoPower Mekartips
4-bult -> 5-bult på E30
Detta behövs i delväg:
E36 Fjäderben med tillhörande bromsar
E36 Compact bakvagn valfri
E30/E36 bärarm (likadana)
E36 bromsslangar fram
Lämpliga fälgar att sätta på
Excentrisk bärarmsbussning för ännu mer caster
Justerbar topplagring (om man vill)
Verktyg:
Standard verktygsats/låda (jag använde en Kamasa medelstor sats)
Ordentlig svets
Gängsats med möjlighet till fingänga (bara om du vill använda E30 topplagring)
Gärna tryckluftsverktyg då de underlättar en hel del, dock ej ett krav.
Fjäderspännare
Vinkelslip
Gummihammare. Gärna en lagom stor smedhammare/mindre slägga.
Skjutmått
Tillvägagångssätt fram:
Du börjar med att plocka loss bromsoket från skivan, fram sitter med hylsa 17, så slipper de vara ivägen.
Efter detta går du lös på den inre bärarmsfästet. sitter med hylsa 21/22. Jag gjorde så att jag lossade bensinfiltret, körde ner tryckluftspistolen och lossade muttern. Sen tar du krängningshämmarbulten 17mm. Efter det kan du ta bulten till styrningen, och sedan det bakre fästet. Samtliga är 17mm.
När allt detta är loss skruvar du loss de 3 muttrarna uppe på fjäderbenstornet (ha gärna en pall under eller fånga benet med handen). Släpper den inte direkt så är de det inre bärarmsfästet som håller den upp då den är konad och ”itryckt”. Milt våld med handsläggan så knackar man loss allt. (upprepa samma procedur på höger sida, jag gjorde så att jag lossade höger motorfäste och hissade upp motorn c:a 3 cm för att komma åt bulten ordentligt, görs enklast med en lång förlängare med en led i änden).
Nu när alla grejerna är av från bilen går du in i ditt garage/bod/kök eller var du nu valt att du ska mecka. Spänner ihop fjädern på fjäderbenet så att du säkerhetsställer dig om att den INTE kan tjonga upp när du lossar topplagringen. Sen tar du lämplig hylsa och passar in på muttern i fjäderbenet och skruvar av den så fjädertallrik samt topplagringen kommer loss. Nu har du din topplagring som du ska använda på ditt ena E36 fjäderben.
Till E36 fjäderbenet, du gör på samma sätt som på E30 fjäderbenet för att ta loss topplagringen. När detta är gjort tar du fram din vinkelslip eller en fil om du föredrar detta, filar bort gängerna på stödämparen, tills diametern på stången är 12.2-12.3mm (Detta mäter du med ditt skjutmått).
Nu till det som är mest fysiskt krävande av allt, nu ska den gängas. Då plockar du fram din fina gängsats, tar det gängsnittet som det står m12x1.5 på. ABSOLUT INTE m12x1.75 som är standardgänga (om du tar denna får du leta upp en annan mutter).
Jag valde att ta en svetstång att hålla dämparen stilla med, de går även att spänna i ett skruvstöd med aluminiumbackar om man har tillgång till detta. Akta bara så du inte gör märken där du griper tag. Använd gärna lite olja när du ska gänga då det förlänger livslängden på din gängsats samt det blir inte fullt lika trögt.
När du efter mycket slit har gängat båda dina E36 fjäderben testar du så du kan få på muttern från E30:n, har du gjort rätt går det. Skruva dock inte upp och ner för mycket, speciellt inte förbi gummipackningen i låsmuttern då denna slits. Sen sätter du ihop E36 fjäderbenen som de satt innan, fast med E30 topplagring längst upp. (tänk på att du bör ha sänkfjädrar annars kommer bilen bli hög).
Känner du att du inte alls är sugen på att gänga så går det att använda E36ns topplagring, dock ej med de 3 originalhålen i fjäderbenet. Sen är själva e36 benen färdiga.
Nu är det dags att anfalla bärarmarna. Du tar fram din vinkelslip kapar av öglan närmast naven på båda bärarmarna. Sedan tar du den från vänster och sätter på höger sida och den från höger och sätter på vänster sida med din svets. SE TILL ATT DU SVETSAT ORDENTLIGT (Viktigt). Detta gör att du får lite mer caster än vad du skulle ha fått annars. Måla gärna bärarmarna efter operationen då de ser trevligare ut då (biltemas hammarlack funkar utmärkt).
Nu är Fjäderbenen färdiga för motage på bilen, när du monterar får du byta till eE36 bromsslangar då E30:ns är ett par centimeter för korta. Du kan även om du vill byta ut bärarmsbussningen till en excentrisk för ännu mer caster. Du kan även byta till E30 justerbara topplagringar om du vill kunna ställa mer camber osv.
Tillvägagångsätt bak:
Här är grejerna bolt on från e36 compact. Bara att plocka av och smälla dit de nya i omvänd ordning. Tag gärna en titt på silentblocken, samt bärarmsbussningarna och även diffbussningen (den sistnämda såg ut som skit på min bil). Du kan använda dina gamla fjädrar och dina gamla dämpare utan problem. (För utförligare förklaring kan ni kontakta mig via forumet)
Övriga problem, har dina nya fälgar ett lågt ET kan en skärmvals vara på sin plats och eventuellt lite hardcore breddning! (I mitt fall hade jag 16x8” fälgar med ET20 som inte riktigt ville få plats)
Jag hoppas att denna lilla guide är till hjälp för någon,och om någon har fler frågor eller inte förstår något kan ni höra av er till mig på forumet där jag heter ”Nydell”.
E36 Fjäderben med tillhörande bromsar
E36 Compact bakvagn valfri
E30/E36 bärarm (likadana)
E36 bromsslangar fram
Lämpliga fälgar att sätta på
Excentrisk bärarmsbussning för ännu mer caster
Justerbar topplagring (om man vill)
Verktyg:
Standard verktygsats/låda (jag använde en Kamasa medelstor sats)
Ordentlig svets
Gängsats med möjlighet till fingänga (bara om du vill använda E30 topplagring)
Gärna tryckluftsverktyg då de underlättar en hel del, dock ej ett krav.
Fjäderspännare
Vinkelslip
Gummihammare. Gärna en lagom stor smedhammare/mindre slägga.
Skjutmått
Tillvägagångssätt fram:
Du börjar med att plocka loss bromsoket från skivan, fram sitter med hylsa 17, så slipper de vara ivägen.
Efter detta går du lös på den inre bärarmsfästet. sitter med hylsa 21/22. Jag gjorde så att jag lossade bensinfiltret, körde ner tryckluftspistolen och lossade muttern. Sen tar du krängningshämmarbulten 17mm. Efter det kan du ta bulten till styrningen, och sedan det bakre fästet. Samtliga är 17mm.
När allt detta är loss skruvar du loss de 3 muttrarna uppe på fjäderbenstornet (ha gärna en pall under eller fånga benet med handen). Släpper den inte direkt så är de det inre bärarmsfästet som håller den upp då den är konad och ”itryckt”. Milt våld med handsläggan så knackar man loss allt. (upprepa samma procedur på höger sida, jag gjorde så att jag lossade höger motorfäste och hissade upp motorn c:a 3 cm för att komma åt bulten ordentligt, görs enklast med en lång förlängare med en led i änden).
Nu när alla grejerna är av från bilen går du in i ditt garage/bod/kök eller var du nu valt att du ska mecka. Spänner ihop fjädern på fjäderbenet så att du säkerhetsställer dig om att den INTE kan tjonga upp när du lossar topplagringen. Sen tar du lämplig hylsa och passar in på muttern i fjäderbenet och skruvar av den så fjädertallrik samt topplagringen kommer loss. Nu har du din topplagring som du ska använda på ditt ena E36 fjäderben.
Till E36 fjäderbenet, du gör på samma sätt som på E30 fjäderbenet för att ta loss topplagringen. När detta är gjort tar du fram din vinkelslip eller en fil om du föredrar detta, filar bort gängerna på stödämparen, tills diametern på stången är 12.2-12.3mm (Detta mäter du med ditt skjutmått).
Nu till det som är mest fysiskt krävande av allt, nu ska den gängas. Då plockar du fram din fina gängsats, tar det gängsnittet som det står m12x1.5 på. ABSOLUT INTE m12x1.75 som är standardgänga (om du tar denna får du leta upp en annan mutter).
Jag valde att ta en svetstång att hålla dämparen stilla med, de går även att spänna i ett skruvstöd med aluminiumbackar om man har tillgång till detta. Akta bara så du inte gör märken där du griper tag. Använd gärna lite olja när du ska gänga då det förlänger livslängden på din gängsats samt det blir inte fullt lika trögt.
När du efter mycket slit har gängat båda dina E36 fjäderben testar du så du kan få på muttern från E30:n, har du gjort rätt går det. Skruva dock inte upp och ner för mycket, speciellt inte förbi gummipackningen i låsmuttern då denna slits. Sen sätter du ihop E36 fjäderbenen som de satt innan, fast med E30 topplagring längst upp. (tänk på att du bör ha sänkfjädrar annars kommer bilen bli hög).
Känner du att du inte alls är sugen på att gänga så går det att använda E36ns topplagring, dock ej med de 3 originalhålen i fjäderbenet. Sen är själva e36 benen färdiga.
Nu är det dags att anfalla bärarmarna. Du tar fram din vinkelslip kapar av öglan närmast naven på båda bärarmarna. Sedan tar du den från vänster och sätter på höger sida och den från höger och sätter på vänster sida med din svets. SE TILL ATT DU SVETSAT ORDENTLIGT (Viktigt). Detta gör att du får lite mer caster än vad du skulle ha fått annars. Måla gärna bärarmarna efter operationen då de ser trevligare ut då (biltemas hammarlack funkar utmärkt).
Nu är Fjäderbenen färdiga för motage på bilen, när du monterar får du byta till eE36 bromsslangar då E30:ns är ett par centimeter för korta. Du kan även om du vill byta ut bärarmsbussningen till en excentrisk för ännu mer caster. Du kan även byta till E30 justerbara topplagringar om du vill kunna ställa mer camber osv.
Tillvägagångsätt bak:
Här är grejerna bolt on från e36 compact. Bara att plocka av och smälla dit de nya i omvänd ordning. Tag gärna en titt på silentblocken, samt bärarmsbussningarna och även diffbussningen (den sistnämda såg ut som skit på min bil). Du kan använda dina gamla fjädrar och dina gamla dämpare utan problem. (För utförligare förklaring kan ni kontakta mig via forumet)
Övriga problem, har dina nya fälgar ett lågt ET kan en skärmvals vara på sin plats och eventuellt lite hardcore breddning! (I mitt fall hade jag 16x8” fälgar med ET20 som inte riktigt ville få plats)
Jag hoppas att denna lilla guide är till hjälp för någon,och om någon har fler frågor eller inte förstår något kan ni höra av er till mig på forumet där jag heter ”Nydell”.
Författare: Nydell
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.