AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte insugsmembran

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 3
TidsåtgångTid:50 min
Verktyg Verktyg:Spärrskaft, förlängare, 10mm hylsa, liten mejsel, T30 bits samt nyckel.
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Efter en tid med tomgångsproblem så beslöt jag mig för att byta insugsmembran på min bil. Detta är en BMW 540iA E34. Ingreppet är inte särskilt svårt och tog mig ca 50 minuter. Enda problemet är att det är trångt samt att det krävs lite tålamod.

Jag köpte ett insugsmembran, 7 nya torxskruv samt en packning som skall sitta i insugets bakkant. Detta kostade 404kr på BMW. Glöm inte bort att beställa gummibussningarna som skall sitta på kåpan.  


Insugsmembran, kåpa  


Nya skruv samt packning till insuget.

    1) Börja med att demontera stora kåpan som sitter över insuget. Använd 10mm hylsa samt spärrskaft.  

2) Fortsätt med att lossa på expansionskärlet. Det sitter fast med 2st plastmuttrar i torpedväggen. använd 10mm hylsa och eventuellt en förlängare. Ryck bort kontakten som är i vägen för den ena muttern. Se bild 1. Lossa på Diagnosuttaget. Se bild 2. Använd en liten mejsel som du trycker ned i springan. Dra rakt upp.

 
Bild 1

 
Bild 2  

3) Skruva loss flottören i expansionskärlet samt lossa på slangen bredvid. Vik åt sidan. Se bild 3 och 4.  


Bild 3  


Bild 4  

4) Lyft upp och vik undan expansionskärlet samt lossa på den stora runda kontakten. Lossa även på plastclipsen som håller kabelhärvan. Vik åt sidan. Se bild 5 och 6. Detta gör vi för att få så mycket utrymme som möjligt. Tro mig, här är det trångt ;-)  


Bild 5

   
Bild 6

  5) Nu är det dags att lossa på de 7 torxskruvarna som håller fast membranet. Använd T30 och var mycket försiktig. Skallarna på skruvarna är mycket grunda och sitter ofta hårt. Viss risk finns för att dra sönder skruvarna och det vill vi inte.  Jag använde ett litet spärrskaft med T30 bits till de övre skruvarna och en fast T30 nyckel till de undre. Se bild 7.

 
Bild 7: 3 av de 7 skruvarna syns här.  

6) Efter att ha lossat på skruvarna så är det dags att lossa på den metallhake som håller fast membranet till vevhusventilationen. Bänd upp med en mejsel. Håll fast röret med ena handen och dra loss membranet. Detta gör vi för att undvika att röret följer med och lossnar i andra änden. Se bild 8.  

 
Bild 8  

Sådär nu är membranet borta. Ta bort packningen i insugets bakkant samt torka rent där det behövs. Tryck nu i den nya packningen i insuget. Se bild 9.  

 
Bild 9

  Nu är det bara att montera tillbaka i omvänd ordning. Och resultatet? Fin och jämn tomgång såklart ;-) Tänk på att det kan ta en stund innan tomgången blir riktigt bra. Lycka till!

Författare: Kent Mattsson

Upplagd: 2008-04-28   Ändrad: 2008-04-28     Visad 15.124 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS