AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Fixa kärvande bakre torkarmotor

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Så här renoverar man torkarmotorn/torkarhuset på en E36 BMW 323 Touring. Detta gäller bakrutans torkare (som ALLTID beckar igen). Blir motorn till torkaren något varm, men torkaren fungerar inte, så har motorn klarat sig, men axeln har beckat igen pga salt och smuts.

Lossa torkarhuset, behövs ingen instruktion för detta..Tag bara av torkararmen, lossa muttern och dra ner och ut torkarmotorn (själva huset) Koppla loss kablarna, den stora genom att pressa in kanterna på kontaktens hållare.

Väl ute så är det bara att börja.

Du behöver:
Hammare
Finaste smärgelduken.
Ett "stjärnverktyg" för specialskruvar (eller bits)
Ett bra fett. (CRC Multigrease t ex)
Papper, att torka händerna på!! =)
En platt mat-kniv (eller annat väldigt platt verktyg) Tjocklek som 2 rakblad ovanpå varandra ungefär..ska klara att bända med..

1. Böj bort gummikapseln som sitter över axeln, denna är inte krympt, utan går bra att "gunga" loss med skruvmejsel, ta spjärn mot kanten av huset...Spruta ner till 5-56 i toppen om det känns bättre..

2. När den är borta, och du har fått en hög av salt och smuts i knät, så börjar det riktiga jobbet...(den brukar vara full av smuts!)

3. Vänd på huset, lossa de mässingsfärgade skruvarna med specialverktyget/ bitsen. Var rädd om packningen som ligger under locket. Locket sitter inte fast utan lossnar lätt..

4. Sen ser du utväxlingen från motorn med en förmodligen stor blå skiva med fina kuggar på. Ansluten till den är själva vipp-mekaniken från axeln.

5. Sätt en platt mat-kniv (bestick alltså) under det fäste som kommer från axeln och går ner i den stora runda platta skivan med kuggar på. Kan sitta en vit liten plastplugg i toppen på den del du ska bända under.. Bänd lite lite bara och försiktigt..mellan den stora plastskivan och armen som kommer från axeln (via några halvmåneformade kuggar..)

6. Slå kraftigt med hammare i änden på axeln (OBS Det gäller alltså den ändå som var fäst i torkararmen!!!)

7. Böj lite försiktigt igen enl punkt 5. Hammare....böj...hammare...så att du lirkar upp axel och samtidigt fästet i den runda plastskivan..

8. Spraya med 5-56 precis där axeln går in i huset...

9. Upprepa detta tills axeln, (som sitter som berget!!) sakta men säkert kryper in...Smörj båda sidor av axeln när den kommit in en bit så att du försiktigt kan slå den fram och tillbaka...Det gör inget att slå på axelns "baksida" som sitter i huset...

10. Axeln KOMMER att lossna, och det tar inte så lång tid...Tänk på kostnaderna för en helt ny enhet samt glädjen över att fixa det själv så går det lättare...

11. Väl ute som drar du trasa genom hålet...och gör rent..Du behöver inte vara orolig för att inte kunna sätta tillbaka allt igen, man kan nämligen inte sätta något fel!! Det är logiskt med styrklackar etc etc..

12. Snurra runt smärgelduk runt axeln när den väl är ute genom att lägga det i handen och dra axeln fram och tillbaka genom det ett tiotal gånger, eller mer beroende på hur illa axeln ser ut...

13. Stoppa nu in axeln i det rengjorda hålet i huset, och VIPS...se så fint den snurrar runt.. =)

14. Smörj rikligt med fett på alla leder, var INTE snål!! Proppa i hålet i huset, och smörj in axeln ordentligt..

15. Sätt ihop alltin omvänt...och så är det bara att dra i spaken och lyssna till det surrande ljudet av en renoverad torkarmekanism!!


Författare: mickey_sthlm

Upplagd: 2008-04-07   Ändrad: 2008-04-07     Visad 8.625 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS