Lyser din mittkonsol upp fint i natten till höger om din instrumentpanel men du samtidigt inte kan hjälpa tycka att det är hemskt mörkt till vänster om dig? Då kanske det är glödlampan som ska lysa upp bakgrunden i ditt ljusreglage som har gått sönder med årens lopp.
Att byta glödlampa kräver lite pill, tålamod och en ny liten glödlampa som man klämmer fast och drivs med 12v och drar 1,2W. Man får vara försiktigt för att inte ha sönder eller repa instrumentpanelen. De finns att köpa på de flesta mackar, biltillbehörsaffärer och verkstäder. Köp inte en färgad lampa om du inte är säker på att du ska ha en.
|
|
Skruva ut skruven rakt under ljusreglaget. Nu kan man försiktigt dra ut hela panelen med ljusreglaget och ventilationsgallret. Dra försiktigt lite i nedankant sen lite i ovankant sen lite i nedankant igen till hela panelen är fri.
|
|
När panelen är ute kan man skruva av kontakten till själva ljusreglaget. Vrid försiktigt tills kontakten har släppt helt.
|
|
Nu är det bara kontakten till dimljusena som håller i hela panelen. Tryck ner kanterna och dra kontakten bakåt och kontakten ska släppa lätt. Kom ihåg vilken ände som var upp. Nu är hela panelen med ljusreglage fritt.
|
|
Den vita pluggen som pilen pekar på ska man dra rakt ut, fungerar fint att använda naglarna försiktigt. På spetsen av den vita pluggen sitter glödlampan nertryckt. Lägg märke till att den vita pluggen har en utgjutning på ena sidan som ska gå ner i skåran i hålet där man hittade den. Dra ut trasiga glödlampan, sätt dit en ny likadan, återmontera allt i omvänd ordning. Se till att dimljuskontakten och kontakten till ljusreglaget hamnar rätt vid ihopsättning.
Man måste vrida om tändningen för att den ska lysa.
Nu blev det ljust och fint runt hela förarplatsen.
|
|
Ta för säkerhets skull bort batteriet innan du börjar skruva.
Jag, precis som autopower, tar inget ansvar för fel som kan uppstå när man använder detta mekartips. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk
|